Skarstard Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Oversettelsesprogram har det også blitt lagt ned forbud mot. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Hmm, sikker på dette? Læreren sa nemlig at alle hjelpemidler untatt kommunikasjon var tilatt, men får vel spørre igjen i morra da... Fant en elektronisk ordbok som het Clue, men der var det bare Norsk-Tysk og ikke Tysk-Norsk... Lenke til kommentar
Markaren Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Hmm, sikker på dette? Læreren sa nemlig at alle hjelpemidler untatt kommunikasjon var tilatt, men får vel spørre igjen i morra da... Fant en elektronisk ordbok som het Clue, men der var det bare Norsk-Tysk og ikke Tysk-Norsk... Fil -> Velg ordbok Men tror vi får lov å bruke dette. Sa så læreren min i alle fall. I tillegg har jeg lagret all kragerø VGS gramatikken. Så nå er jeg klar Aldri lært så mye tysk som det jeg har gjort i dag. Og enda er det en uke igjen. Lover godt. Endret 26. mai 2008 av Markaren Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Clue er jo ikke et oversettelsesprogram, men en ordbok/ordliste. Så Clue er nok helt lovlig å bruke på eksamen. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Clue går nok fint, men ellers ... "I norsk og i språkfagene er det heller ikke lov å bruke oversettelsesprogrammer under eksamen. Begrensningene i tilgang til hjelpemidler er satt fordi forskriftene stiller krav om at det er elevenes individuelle kompetanse som skal vurderes til eksamen." http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____16956.aspx Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Ja, det at vi ikke kan bruke oversettelsesprogrammer sier seg jo selv. Hadde vi kunnet bruke det, tror jeg det hadde blitt en fin karakter både på meg og en del andre her Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Læreren min mente det rimeligste var å skrive 1-1,5 side på langsvar. Et lite tips til de som vil øve på grammatikk er å gå inn her Tysk Grammatikk. Gå inn på analyse. Hvis du har analysefeil kan det trekke ned en hel karakter. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Ja, analysering er vel strengt tatt det viktigste i tysk, så der kan man fort miste noen karakterer om man ikke gjør en grundig jobb. 1-1,5 sider høres forøvrig overkommelig ut. Den siden du linker til er det mye bra på! Det eneste problemet er at der er så mye, så vet ikke hvor jeg skal starte. Tips? Endret 26. mai 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Personlig prøver jeg å venne meg til å bruke ulike underordnende konjunksjoner. Det skal visst være + om en bruker disse i ny og ne gjennom besvarelsen. Ellers er det vel fornuftig å repitere litt om preposisjoner og bøying av adjektiv. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Ja, å bruke subjunksjoner ved bruk av leddsetninger tror jeg vil trekke opp helhetsinntrykket. Det er jo ikke det vanskeligste heller, så kan fort tjene litt der! Edit: Subjunksjoner = underordna konjunksjoner for de som liker å bruke det, hehe. Endret 26. mai 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
uaktuelt Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er det noen som kan si noen oppgaver de fikk på tysk eksamen? Vet at noen skoler hadde den idag! Jeg for min del har den imorgen. Men vi får jo samme eksamen, så hvis noen husker noen oppgaver etc så please legg ut her! Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Vi fikk en prøve eksamen å se på i dag. Den besto av en tekst som hovedsakelig handlet om troll i Norge, og litt om andre kjennetegn fra landet. Spørsmålene var som følger, og spm 1 skulle besvares på norsk: 1.a) Forklare hva tekstenhandlet om b) Forklare hvorfor overskriften på stykket var som det var 2. Her fikk du 4 utsagn fra teksten, og skulle velge om de var riktig eller feil 3. Skrive 3 andre eksempler som er typisk for norge, og skrive et par setninger om hver 4. Skrive litt om hva du synes er karakteristisk for troll, og beskrive dette for tyskspråkelige barn 5. Her kunne man velge mellom 3 stiloppgaver Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Akkurat det eksamenssettet hadde vi på tentamen for noen uker siden, så det er vel sikkert et eksamenshefte fra tidligere år? Eller er det et prøvesett som er laget i år? Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det er det eneste prøvesettet som er laget i tråd med kunskapsløftet tror jeg. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Okei. Det settet synes jeg var ganske tvetydig. Et av spørsmålene var om troll kunne bli sinte eller hva det var, men i teksten var trollene omtalt i levende for OG i "død" form (som statuer). Jeg skrev at troll ikke har noen sjel og derfor ikke kan bli sinte, men det var tydeligvis feil, for de mente trollene i eventyrene (levende form). Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Men er det noen her som har et oversettelsesprogam som ikke krever internett tilgang? Så tidligere i tråden her at noen mente det ikke var lovlig (leste også kilden), men siden læreren ikke har nevnt dette burde det vel gå greit? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 OM det finnes et slikt verktøy, så er det jo ikke noe problem å bruke uten at lærerene merker det. Men saken er den at jeg aldri har sett/hørt om et slikt program Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Men er det noen her som har et oversettelsesprogam som ikke krever internett tilgang? Så tidligere i tråden her at noen mente det ikke var lovlig (leste også kilden), men siden læreren ikke har nevnt dette burde det vel gå greit? Læreren har fint lite med eksamen å gjøre. Blir du tatt for fusk blir du strøket momentant. I tillegg så vil det sitte en vakt som kan se skjermene til alle sammen, med mindre skolen kjører et dårlig opplegg. Endret 27. mai 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Kjell_Kjellen_Bigset Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er det noen som kan si noen oppgaver de fikk på tysk eksamen? Vet at noen skoler hadde den idag! Jeg for min del har den imorgen. Men vi får jo samme eksamen, så hvis noen husker noen oppgaver etc så please legg ut her! Ja, hadde vært sabla fint om noen kunne gjort det... Sliter med Tysk=( Lenke til kommentar
idacath Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er det noen som kan si noen oppgaver de fikk på tysk eksamen? Vet at noen skoler hadde den idag! Jeg for min del har den imorgen. Men vi får jo samme eksamen, så hvis noen husker noen oppgaver etc så please legg ut her! Ja, hadde vært sabla fint om noen kunne gjort det... Sliter med Tysk=( Temaet kan være hva som helst. På tentamen fikk jeg en eksamensoppgave fra ifjor eller noe som handlet om "Kindlosheit", eller barnløshet. På tysk liksom. Så man må være beredt på alt. Jeg er på det gamle systemet, men det ser ut som det er en tolkingsoppgave på begge reformene, altså at man skal lese en tekst og svare på den i stikkordsform eller en enkel tekst på norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå