vestlia Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hei! Jeg kom uheldigvis opp i tysk til eksamen, noe jeg ikke er verden beste i. Har hovedsakelig 3 i standpunkt, og skulle gjerne gjort det bedre så det ikke trekker ned snittet all verden! Men er det noen som har erfaring med tysk eksamen? Hvordan oppgaver får man? Er det grammatikk oppgaver? Er sensorene veldig strenge, så det er vanskelig å få god karakter? Håper noen kunne gitt tilbakemelding Lenke til kommentar
Markaren Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hei! Kom opp i tysk jeg også Ikke direkte positvt akkurat, men.. Tingen er at siden det er ett nytt kunnskapsløfte/reform eller hva enn der er, så er det egentlig ingen som vet hvordan eksamenen blir. Utdanningsdirektoratet har så vidt jeg vet kun gitt ut èn eksempeloppgave. Men tviler på at det blir noen grammatikkoppgaver. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Slik sa tysklæreren vår at eksamen blir seende ut: 3 deler: Vise at du forstår hva teksten dreier seg om og kan gjengi hovedmomentene kort og presist (ca. 1/2 A4 side) Svare på spørsmål fra en tekst Skrive 1 av x ulike stiler på minst 3 sider. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Ok. Det meste der skal vel gå greit, med unntak av 3 sider stil... Har som sagt 3 i tysk, så håper sterkt at sensorene på eksamen vil være litt "snille" Det postitive med å komme opp i skriftelig er at man med 99% sikkerhet slipper muntlig Men hvilken lesebok bruker dere, og må man lese de tekstene vi har lest i år? Eller handler eksamen om et annet tema enn de stykkene vi har lest om i boka? Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ok. Det meste der skal vel gå greit, med unntak av 3 sider stil... Har som sagt 3 i tysk, så håper sterkt at sensorene på eksamen vil være litt "snille" Det postitive med å komme opp i skriftelig er at man med 99% sikkerhet slipper muntlig Men hvilken lesebok bruker dere, og må man lese de tekstene vi har lest i år? Eller handler eksamen om et annet tema enn de stykkene vi har lest om i boka? Jeg kom opp i tysk skriftlig i vk1. Da var det vedlagt tekster som ikke var fra boka. Jeg klarte en 3'er på eksamen, mest sannsynligvis fordi jeg klarte de 2 første deloppgavene greit. Den siste deloppgaven skal du skrive en lengre tekst, noe jeg husker jeg sleit veldig med. Lenke til kommentar
Markaren Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Eksamen har nok ingenting med leseboken å gjøre vil jeg tro. Alle hjelpemiddel er dessuten tillat så. Fra utdanningsdirektoratet: (Sentralt gitt eksamen) Alle hjelpemidler er tillatt. Unntak er Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt. Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg kom også opp i tysk. Ikke det beste som kunne skjedd, men heller ikke det værste (tysk muntlig). Læreren min sa man burde lese litt tysk hver dag frem mot eksamen, 10-15 min, da vil man vende seg til tysk skrivemåte og lettere kunne konstruere setninger og sånt. Jeg tror jeg skal prøve det. Men er det virkelig 3 sider man må skrive på den siste oppgaven!?! Jeg klarer ikke skrive 3 sider på en norsk-tentamen engang... Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Hehe, enig der Skriver ikke 3 sider engang på norsk, så satser vel på 1 side eller no. For det er jo bedre å skrive litt lite med middels mye feil, enn en lang stil med masse feil Tenker jeg tar med en prat med tysk læreren i morra, så kan jeg poste her om jeg får noe mer informasjon! Lenke til kommentar
MindB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Slik sa tysklæreren vår at eksamen blir seende ut: 3 deler: Vise at du forstår hva teksten dreier seg om og kan gjengi hovedmomentene kort og presist (ca. 1/2 A4 side) Svare på spørsmål fra en tekst Skrive 1 av x ulike stiler på minst 3 sider. Slik var tysk eksamen satt sammen for de som kom opp i fjor (VK1). Endret 22. mai 2008 av MindB Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Ja, det ble sånn i år også tror jeg. Læreren anbefalet å lese på gramatikken så den satt til vi skulle skrive stil, og at vi kunne se litt på temaene vi hadde hatt i løpet av året Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Med mindre det her er snakk om A6-ark, eller noe slikt, så er det bare tull at man må skrive minst tre sider, bare så det er sagt. Uansett, tysk på meg også. Kan ikke si meg overlykkelig over å komme opp i det eneste faget jeg er komplett udugelig i. Lenke til kommentar
Inverno Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 3 sider.. yeah rigth.. er det jeg skriver på norsk.. om de vil ha 3 sider med tysk stil + 2 oppgaver til kan de bare gå og henge seg.. 1,5 side maks.. er vel bare det du får tid til når du må slå opp hvert jævla ord du skal skrive.... Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Slik sa tysklæreren vår at eksamen blir seende ut: 3 deler: Vise at du forstår hva teksten dreier seg om og kan gjengi hovedmomentene kort og presist (ca. 1/2 A4 side) Svare på spørsmål fra en tekst Skrive 1 av x ulike stiler på minst 3 sider. Slik var tysk eksamen satt sammen for de som kom opp i fjor (VK1). Jeg var oppe i tysk b-språk (VK1) i fjor, og der var eksamen tredelt slik: 1) Vise at du forstår hva teksten dreier seg om og kan gjengi hovedmomentene kort og presist 2) Svare (i brevform) på et brev, der visse krav til hva som skal være med i brevet er gitt i oppgava. 3) Skrive 1 av x ulike oppgaver (så vidt jeg husker, var det ikke lagt opp noe krav til lengde på denne delen) Det er mulig de har endret strukturen på eksamen i år, pga. ny reform, men slik så det i alle fall ut i fjor. Oppgavene i fjor dreide seg om skole, og det var jo nesten det enkleste temaet vi kunne få. Mange gikk nok opp både 1 og 2 karakterer i forhold til standpunkt (inkludert meg ) Sensor vil normalt sett legge større vekt på innholdet i besvarelsen enn lengden på den. Min besvarelse tilsvarte ca. 2 datasider m/1,5 linjeavstand, og det holdt til en 5er. Språklig sett blir særlig gjengangerfeil (samme feilen flere gangen i besvarelsen) straffet.. Så her gjelder det bare å pugge grammatikk, samtidig som man må kunne bruke det i besvarelsen. Ellers et ordboktips: bruk emneordlistene bakerst i ordbøkene for alt det er verdt! (i alle fall så langt det er mulig) Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Ok, takker for tipset Men hva hadde du i standpunkt før du tok eksamen? Og hvordan gikk du frem med stilen? Skreiv først, deretter analyse og retting? Problemet mitt er nemlig at jeg er alt for dårlig i grammatikk, noe man lett ser når jeg får tilbake stilen. Har også trukket konklusjonen at det er for seint å ni pugge nå, på noe man egentlig skulle lært seg over 5år... Men det er vel som man sier, ris til egen bak Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Ok, takker for tipset Men hva hadde du i standpunkt før du tok eksamen? Og hvordan gikk du frem med stilen? Skreiv først, deretter analyse og retting? Problemet mitt er nemlig at jeg er alt for dårlig i grammatikk, noe man lett ser når jeg får tilbake stilen. Har også trukket konklusjonen at det er for seint å ni pugge nå, på noe man egentlig skulle lært seg over 5år... Men det er vel som man sier, ris til egen bak Jeg lå mellom 3 og 4 hele skoleåret, men endte heldigvis opp med 4 i standpunkt.. Det jeg prøvde på, og som jeg også fikk tips om å gjøre, var å analysere/rette fortløpende.. Husk at du har begrensa med tid, du skal reflektere over oppgava/planlegge skrivinga før du setter igang. Så det beste er nok å prøve å analysere/rette mens du skriver.. Om du får tid mot slutten, er del selvsagt lurt å lese igjennom og sjekke grammatikk. Problemet mitt i tysk var også gramatikken. Fikk alltid skryt for innhold, men tapte 1-2 karakterer pga. dårlig språk.. Om jeg var deg, ville jeg brukt mye tid på grammatikk nå før eksamen. Det ble en del "skippertak" for meg også rett før eksamen, men det hjalp faktisk endel! En fin side med analyseøvinger/grammatikk: http://www.kragero.vgs.no/tysk.html Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Her er eksamensoppgava som jeg fikk i fjor (side 11). Har også min egen besvarelse, hvis noen er interessert.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Kom opp i tysk jeg også Slik sa tysklæreren vår at eksamen blir seende ut: 3 deler: Vise at du forstår hva teksten dreier seg om og kan gjengi hovedmomentene kort og presist (ca. 1/2 A4 side) Svare på spørsmål fra en tekst Skrive 1 av x ulike stiler på minst 3 sider. Det at siste oppgaven skal være på 3 sider må være en spøk. Er dette datasider, eller håndskrevne sider? Vi får vel lov å bruke våre egne datamaskiner på eksamen, slik vi har gjort på tentamenene? Ellers et ordboktips: bruk emneordlistene bakerst i ordbøkene for alt det er verdt! (i alle fall så langt det er mulig) Hva er emneordliste? Har ikke lagt merke til noe slikt i min ordliste. Endret 25. mai 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Emneordlister er en oversikt over en del vanlige/viktige ord innenfor forskjellige temaer, som f.eks. skole, helse, dyr, mat og sport.. En slik emneordliste finnes i allefall i min ordbok (LINGUA fra Kunnskapsforlaget), men det kan godt hende det kun er i den at du finner emneordliste. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Ahh, okei Jeg tenkte å se over de sterke verbene, og hvilke som blir styrt av zu sein/haben. Er det en plass på internett hvor jeg kan finne en slik oversikt (inkludert norsk betydning for de sterke verbene)? Jeg "glemte" tyskbøkene mine på skolen skjønner dere Edit; Å herrejesus så lang tid det må ha tatt å lage til den kragerø-siden! Vet ikke hvor jeg skal begynde!! Endret 25. mai 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Fikk litt mer informasjon i dag ang. eksamen. Det nye i år var: *Man kan ha med seg alt av hjelpemidler med unntak av kommunikasjonsmidler *Eksamen består av 5 oppgaver Er det da noen som vet om er bra oversettelsesprogram/elektronisk ordbok som man kan legg på og kjøre fra en minnepenn? Hadde tidligere en elektronisk ordbok fra Cappelen, men mistet CDen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå