thamule Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Artikke Er det tilfellet at man ikkje mister lappen for burning så lenge en ikkje har mista kontrollen? Så litt spinning og lett burning kvalifiserer ikkje til tap av førerrett så lenge det er tydelig at en har kontroll over bilen? Dette var i så fall nytt for meg! Noken som veit sikkert? EDIT: Omformulerte meg litt. Endret 22. mai 2008 av thamule Lenke til kommentar
Swe Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hehe... Les gjerne hele artikkelen. Han betalte 6000 kroner i bot, så nei det er fremdeles ikke lovlig. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Lovlig nei, men det finnes vel drøssevis med like saker der lappen ikke har blitt returnert? Burning har vel til tider blitt sett på som nulltoleranse når det gjelder lappinndragning.. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Ja eg trudde politiet beslagla førerkortet på stedet og det blei inndratt nokre månedar. Men her har jo føraren fått det att. Og kun fått bot fordi han hadde kontroll. Så vil det sei at førerkortet ikkje blir inndratt så lenge det ikkjer er til stor fare for andre(at en har kontroll)? Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Isåfall burde jeg også fått igjen lappen... Lenke til kommentar
thamule Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Isåfall burde jeg også fått igjen lappen... Ja eg funderar litt på grunnen som kjem fram i artikkelen her... Det er klart at dette er annenhåndsinformasjon(politiet via media), men om informasjonen hadde vore feil ville eg tru politiet hadde ordna opp i det og opplyst om feilinformasjon. Det burde i vertfall fungere som et argument om ein har mista lappen pga eit slikt forhold som det her er snakk om. Lenke til kommentar
siggii Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Vil noen være så vennlige å fortelle meg konklusjonen på burning? Vil det si å spinne når man skal akslerere, eller er det å sette på brekket og rett og slett spole? Vil det si å "brekksladde", spinne rundinger osv? Må jo vite hva jeg må passe på og ikke Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Gjør det på bane, lovlig og gøy da! Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Vil noen være så vennlige å fortelle meg konklusjonen på burning? Vil det si å spinne når man skal akslerere, eller er det å sette på brekket og rett og slett spole? Vil det si å "brekksladde", spinne rundinger osv? Må jo vite hva jeg må passe på og ikke En burnout er enkelt og greit at drivhjulene spinner mens bilen står tilnærmet rolig. Ser ekstremt dumt ut dersom man prøver med forhjulstrekk som spinner på ett forhjul mens den prøver å dra låste bakhjul etter seg bortover asfalten. Skal man få til en burnout bør man, etter min mening, ha en bakhjulstrekker med diffbrems (slik at begge bakhjul spinner). Å spinne piruetter (uansett hvor små de er) kvalifiserer ikke som en burnout, spør du meg. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 http://www.bt.no/lokalt/sf/article565589.ece?start=5 hihi Lenke til kommentar
thamule Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) <a href="http://www.bt.no/lokalt/sf/article565589.ece?start=5" target="_blank">http://www.bt.no/lokalt/sf/article565589.ece?start=5</a> hihi Han fikk jo igjen lappen. Prøv å følg med litt da Endret 26. mai 2008 av thamule Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Åja, det var samme artikkel ja. dumme meg Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hvis du står stille å spinner, hvordan kan du da ikke ha kontroll? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hvis du står stille å spinner, hvordan kan du da ikke ha kontroll? Plutselig glipper framhjula, bilen skrenser og du kan dulte borti noen/noe i nærheten. Du kan ha "kontroll" over kjøretøyet til en viss grad, men du har ingen garanti for at ting ikke svikter, spesielt ikke under så stor belastning på kjøretøyer som ikke er beregna eller bygd for sånne forhold. Derav blir det tolket dithen at man opptrer hverken hensynsfullt eller aktpågivende som det heter så pent i veitrafikkloven. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 (endret) Dette er en interessant diskusjon. La oss først gjøre én ting klart: burning, skrensing eller annen hensynsløs kjøring er ulovlig, og resulteter i forelegg. Det er alle enige om, så det er det ikke noe vits i å diskutere. Spørsmålet her er hvorvidt man mister lappen ved burning så lenge man har kontroll. Det skal, etter min kvalifiserte mening, ikke være noen direkte sammenheng mellom burning og førerkortbeslag - burning i seg selv skal altså ikke uten videre føre til førerkortbeslag. Se Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 2-5 pkt 10 (link: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2003121...-002.html#2-5): "Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder. " Det er altså ikke slik at burning/burnout, skrensing eller andre former for hensynsløs kjøring (jeg velger fra og med nå å omtale alt dette som burning, da det er det topicen tilsier) automatisk skal medføre tap av førerett. Forskriften sier at tap av førerett bør fastsettes til minst tre måneder HVIS et eller begge av de to følgende kriterier er oppfylt: 1) kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader 2) kjøringen har ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått Alternativ 1 er i vårt tenkte tilfelle helt utelukket, så dette utelater jeg herved i videre omtale. Alternativ 2 må vi imidlertid se nærmere på. Det er altså slik at kjøringen må ha ført til situasjoner der trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader lett kunne ha oppstått før tap av førerett skal være aktuelt, ref forskriften. Smak på ordene, gutter og jenter. Vi må altså ha vært i en situasjon der trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader lett kunne ha oppstått! Enhver evneveik idiot ser vel at langt fra alle tilfeller av burning fører til en situasjon der trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader lett kunne ha oppstått!?!?! Her syndes det imidlertid stort i politiet, og juristene skriver ut forelegg med tilhørende tap av førerett for motorvogn over en lav sko. Endret 14. august 2008 av Jurist Lenke til kommentar
BoBo_ Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hva med å bare drite i å "burne"? Forstår meg ikke på disse blodharry bygdemiljøene hvor dette er "kult". Voks opp og pass heller på bilen din. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hva med å bare drite i å "burne"? Forstår meg ikke på disse blodharry bygdemiljøene hvor dette er "kult". Voks opp og pass heller på bilen din. Kunne ikke sagt det bedre selv Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hva med å bare drite i å "burne"? Forstår meg ikke på disse blodharry bygdemiljøene hvor dette er "kult". Voks opp og pass heller på bilen din. Jeg er selvsagt enig, men det var ikke dette tråden handlet om, så jeg ser ikke hvordan ditt innlegg skal kunne tilføre denne diskusjonen noe. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Er desverre veldig vanskelig å bevise at du har kontroll. Det ligg i sakens natur at du har kontroll heilt til du plutselig ikkje har det. Her er det politiet som har fordelen i bevis byrden. Politiet kan bevise med bakgrunn av statistikk at før eller seinare så vil noke svikte slik at ei ulykke oppstår. Det er mykje vanskeligare å bevise at det ikkje kan oppstå situasjoner der du ikkje har kontroll. Når det er sakt så er ikkje burning i seg sjølv ulovlig. Om forholda ligg til rette for det og tilstrekkelige tiltak for a forhindre eller avgrense skadeomfanget ved eventuell ulykke så har du ditt på det reine. Eit eksempel på slike forhold er på lukket bane. Det folk vanligvis mister lappen på er at dei burner på parkeringsplasser med personer og biler rundt. Merk at "trafikkuhell med personskade" kan være noke so lite som at noken får steinsprut i auget som følge av burninga. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Her syndes det imidlertid stort i politiet, og juristene skriver ut forelegg med tilhørende tap av førerett for motorvogn over en lav sko. Er det ikke bra at politiet setter et eksempel for at slike aktivitet skal opphøre? Tap av førerett er kanskje en smule for streng straff, men at det skal forekommer reaksjoner har jeg personlig ingenting i mot. Heller det enn at det blir allmen tro at man kan "slippe unne" med en burnout e.l. Endret 3. september 2008 av Fisk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå