Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makt-Norskeksamen VKII 2008

Anbefalte innlegg

Ressurshefte Makt

Jeg skal satse på å skrive en drøftende artikkel om kjønnsrollene (kvinnekampen) i Norge. Jeg skal pugge realismen da kvinnekampen var på det største (subjektiv mening). Skal også nevne at kvinnene fikk stemmerett i 1913! (eller var det 1914?) Trekker med Ibsen og de realistiske dikternes borgelige dramaer, blir nok et skikkelig pluss. Det jeg nevnte nå er vel den historiske bakgrunnen, det bør jeg vel ha i innledningen. Jeg må også presentere emnet i innledningen. Det sikreste er å ha historisk bakgrunn i innledningen, da er jeg ganske trygg. Et eksempel til presentasjon i tillegg til historisk bakgrunn kan være et kort sammendrag av kvinnekampen i vårt moderne århundre. Jeg bør også trekke opp kvinnekampen under industrialiseringen. Jeg bør også ta med mennenes rolle under realismen og andre epoker etter realismen. Men realismen er vel det viktigste mht. historisk bakgrunn.

Deretter starter jeg med drøftingen. SKal erekke opp alt det positive sett fra et kvinnelig perspektiv. 40 % regelen i styrene, kvotering inn i jobbmarkedet samt høgskolene/universitetene, deres fordeler (her kan jeg henvise til heftet), osv. Her bør jeg også sitere noen kjente kvinneforkjempere. Jeg finner masse rart på nettet - skal skrive det ned på notatarket. Kanskje jeg bør ta med likestillingsloven også? Der står det nemlig at likestillingsloven har som mål å fremme likestilling. Men i samme paragraf står det at kvinner skal særbehandles - henvis til paragraf. Jeg kan sjekke på lovdata.no

Deretter slår jeg tilbake med det mennene har måttet bøte med. Jeg sammenlikner. Her kan jeg henvise til heftet, men jeg bør også finne noe fakta. Kanskje noen målinger på SSB?

Konklusjonen og den råde tråden min skal være slik: Jeg er for likestilling - ikke for særbehandling av kvinner.

Hvis du/dere ønsker å vinke oppgaven annerledes - med en annen rød tråd, så bør dere ta mennene først og kvinnene til slutt. Konklusjonen bør henge sammen med artikkelen. Det har dere forhåpentligvis lært. :-)

Slik skal min oppgave lyde. Tilfelle jeg bommer - så skal jeg også forberede meg på en drøftende artikkel mht. norges suverenitet, demokrati etc. Side 2 og 3 går ut på supermaktenes (eller unionenes) makt over Norge. EU og USA overkjører Norge - er det demokratisk? Dette har jeg i huet og behøver ikke å skrive det ned på notatarket. + forberede meg på en tekstanalyse av Alf Prøysens "Jørgen Hattemaker", som er en vise. Tekstanalyser er vel forsåvidt enkle - såfremt man ikke bommer på virkemidlene.

Håper dette var til hjelp. :-)

Håper noen kan svare meg, eventuelt si om dere støtter meg eller ikke. Jeg er ganske redd for å bomme.

Og jeg driter i skrivefeil. Er ikke på skolen nå. Hihi.

mvh

Andy

Det ser ut som du har forbredt deg godt! Å starte med historisk bakgrunn er alltid bra. Norsklærern våres har mast om det før hver eneste stil.

Ville kanskje ha droppet statistikk fra SSB, da jeg synes det kanskje blir litt for mye. (men hvis du mener at det hjelper deg med å understreke et viktig poeng, så bør du kanskje ta det med)

Edit: Eg gløymte å skrive på nynorsk. Gidder ikkje å forandre(?) på alt.

Endret av Tho-mas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg har ikkje så mykje å skrive på mitt notatark. :dontgetit:

Ja, det hadde vore fint. Eg har ikkje scannar, og har berre skrive ned 1/2 side. Har framleis 1 og 1/2 igjen :S

Svarte på feil innlegg, hehe

Endret av conolo
Lenke til kommentar

Det ser ut som du har forbredt deg godt! Å starte med historisk bakgrunn er alltid bra. Norsklærern våres har mast om det før hver eneste stil.

Ville kanskje ha droppet statistikk fra SSB, da jeg synes det kanskje blir litt for mye. (men hvis du mener at det hjelper deg med å understreke et viktig poeng, så bør du kanskje ta det med)

Edit: Eg gløymte å skrive på nynorsk. Gidder ikkje å forandre(?) på alt.

Jeg må jo ha noe fakta med hensyn til det mennene har måttet bøte med ... da må jeg jo henvise til fakta, feks målinger på ssb. Eller vet du om noe annet jeg kan henvise til? Noe historisk, noe viktig, tall osv ...?? Som sagt var SSB det eneste jeg kom på..

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2289293.ece den var god ;) kanskje henvise noe til mannspanelet, men det er jo ikke fakta. Det er jo subjektivt ... derfor er jeg litt usikker på å bruke mannspanelet som kilde

Lenke til kommentar
Jeg tror du kommer til å gjøre det utrolig bra på mandag! Virker som at du har vurdert denne oppgaven godt, og det er jo kjempebra at du vet hva du kan tenke deg å skrive på eksamen! Lykke til! :D

Jaja, men tenk om jeg bommer? Det gjorde jeg på fagskrivingen ...

Lenke til kommentar
Jeg tror du kommer til å gjøre det utrolig bra på mandag! Virker som at du har vurdert denne oppgaven godt, og det er jo kjempebra at du vet hva du kan tenke deg å skrive på eksamen! Lykke til! :D

Det gjør du sikkert ikke. Det finnes sikkert en eller annen oppgave som passer for deg i morgen, der du på en eller annen måte får brukt stoffet du har samlet. :)

Lenke til kommentar

Ikkje tenk for mykje på det, då blir du berre stressa! Du har mykje bra på notatarket ditt ser det ut som :)

Lenke til kommentar

Ikkje tenk for mykje på det, då blir du berre stressa! Du har mykje bra på notatarket ditt ser det ut som :)

Ja, får håpe at jeg får bruk for det. Hadde vært flott om alle la ut sine notatark her klokka 21.00 eller noe sånn. Så kunne alle samlet inn fakta fra hverandre. Kollokviegruppe på nett :-P

Lenke til kommentar
Enig, jeg gjør det mer enn gjerne.

Jeg skriver inn på data først jeg, så printer jeg det ut på hvite ark. Så ska jeg kopiere det på skolen i morgen tidlig. Få det ned på 25 %. Så får jeg plass til 4 vanlige ark på de to gule notatarkene.

Haha ;)

Er det lov å 'lime inn' ark på notatarket.

Har nå ikke hørt det motsatte, så kan vi anta at det er good to go?

Lenke til kommentar

Haha ;)

Er det lov å 'lime inn' ark på notatarket.

Har nå ikke hørt det motsatte, så kan vi anta at det er good to go?

Jeg skal kopiere det inn på de gule arkene.

Altså jeg skal først kopiere notatarkene jeg skriver i dag, så printer jeg det ut på de gule arkene vi har fått av utdanningsdirektoratet. Jeg skal forminske det ned på 25 %. Er sånn syk multi-kopimaskin på skolen :p Rektor sa at det var lov og klassen jublet :D

Det er ikke lov å lime inn ark på notatarket - det sa rektor til oss i hvert fall.

Lenke til kommentar
Får vel slenge meg på. Alle skal skrive på nynorsk?

Bokmål her ;)

Er litt forskjellig tror jeg ... Noen har jo fritak fra nynorsk, jeg hadde nynorsk med et annet ressurshefte ... Jeg skal skrive på bokmål mht ressursheftet Makt på mandag

Men du kan jo bruke notatark som er skrevet på bokmål, selvom du skal skrive på nynorsk. Med tanke på å henvise til kilder osv, sette sammen teksten osv ...

Lenke til kommentar

Rettelse S.14:

S. 14 Til krig mot krysspress

Krysspress

1. De tradisjonelle i kultur og

Religion

2. Ung kvinnelig muslimsk innvandrer

3. Sekulære verdslige verdier i det "nye" landet (ytringsfrihet)

”En europeisk tvangstrøye” 1 > 2 < 3

Skrevet av Karin Haugen, klassekampen. Klassekampen fra 1995 til 1997. Avisen er i dag en dagsavis for den norske venstresiden

http://www.inlo.no/Webdesk/netblast/pages/....html?id=333970

Lenke til kommentar

Eg vågar ikkje ta sjansa på ei så konkret oppgåve som deg, Anderskir, da eg brende meg litt på hovudmålet med tanke på Wergeland. Elles var det ei veldig bra forbetring!! Eg har skrive meir generelt rundt heile temaet for så improvisere etter det. Alt i alt trur eg kanskje ikkje det har så mykje å si om eg har masse statistisk å leggje frem.

Skal leggje ut dei gule notatarkene litt seinare, når eg har skrive det ferdig. :)

Elles er det bare å rette skrivefeilane mine om det er nokon som orkar^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...