Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makt-Norskeksamen VKII 2008

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Då har eg fylt ut nesten heiel det gule arket mitt.

essay oppskrift, artikkel oppskrift

demokrati( fakta om efta og den manglande makta stortinget har)

demokrati(definisjon på ordets betydning og ekspempel på typar demokrati)

demokrati i krise(emne liste om kva som sett eit demokrati i krise)

likestilling (statistikk over voldtekter, utdrag frå diktet utrolig av Wildenvey, notatar frå ottar sine side om dagens likestilling)

Språk er makt(utdrag frå boka med samme namn om kvifor ein akn bruke språk for å oppnå makt)

Samane si historie(fornorsking og minritet--> likestilling og aksept)

Relgiøs makt(litt frå koranen om Gud si makt over muslimen, islam å underkaste seg Gud, Gud si manglande makt over kristne, GUd makt i jødedommen og i hinduismen)

Vold(ulike definisjonar på vold, og årsaker til familievold)

Makt generelt, definisjonar og omgrep

sitat: ei liste med ca 5 aktuvelle sitat som passar innan for eit eller fleire av dei overnevnte temane.

liste ove rdie vanlegaste feila mine Da/når, og/å, orddeling, verbbøying

har ca 1/2 side igjenn, men skal på kollokvie i morgon og diskutere og reflektere rundt temaet, så då begynner eg å verte klar.

korleis går det med dykk andre, blir arka fulle?

Lenke til kommentar

Makt:

Nazi-Tyskland - propaganda - undertrykkelse av ytringsfrihet

Sovjetunion - Propaganda - undertrykkelse av ytringsfrihet

Makt - politisk makt (Hitler, Stalin, Kim Jong Il, kongelige), militær makt (USA, Kina, Russland, Storbritannia, Imperialisme), økonomisk makt (USA VS Kina, Kina holder på å bli større), makt innenfor familistrukturen(patriakismen, mann/kvinne, har feminismen fått for mye makt i dag? Barn VS voksne), Supermakter = økonomisk, politisk og militær makt (USA VS Sovjet, USA VS Kina?), religiøst makt (kirken, paven, katolismen, lutherisme, gresk-ortodoks, islam, jødedommen, i hvilken grad har dagens regimer og regimer i tidligere tider vært avhenging av religion for å undertrykke, styre, dominere? Klassemakt (rike VS fattige, middelklassen får makt på bekostning av overklassen, kommunisme, sosialisme, facisme, nazisme, lider fattige under markedsøkonomi?)

Ytringsfrihet:

"After all, if freedom of speech means anything, it means a willingness to stand and let people say things with which we disagree, and which do weary us considerably." - Zechariah Chafee

"If freedom of speech means anything at all, it is the freedom to say things that people do not want to hear." - George Orwell

"Aren't people absurd! They never use the freedoms they do have, but demand those they don't have; they have freedom of thought, they demand freedom of speech." - Søren Kierkegaar

"In a free state, tongues too should be free." - Erasmus

"Goebbels was in favor of free speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of free speech, then you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise. Otherwise, you're not in favor of free speech." - Noam Chomsky

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the government for a redress of grievances. - First Amendment to the United States Constitution

Religion:

"What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence" - Christopher Hitchins

"Thou shalt keep thy religion to thyself." - George Carlin

When people stop believing in God, they don't believe in nothing—they believe in anything. - G. K. Chesterton

Religion is excellent stuff for keeping common people quiet. - Napoleon Bonaparte

Religion easily—has the best bullshit story of all time. Think about it. Religion has convinced people that there's an invisible man...living in the sky. Who watches everything you do every minute of every day. And the invisible man has a list of ten specific things he doesn't want you to do. And if you do any of these things, he will send you to a special place, of burning and fire and smoke and torture and anguish for you to live forever, and suffer, and burn, and scream, until the end of time. But he loves you. He loves you. He loves you and he needs money. - George Carlin

Philosophy is questions that may never be answered. Religion is answers that may never be questioned. - unknown

"Religion has no place in public schools just like facts have no place in organized relgion" - Superintendent Chalmers

Jeg anbefaler alle å sjekke ut Wikiquote.org, søk på makt, religion, kapitalisme, kommunisme etc.

Lenke til kommentar
Eg trur det blir mykje grammatikk pugging i dag. Er det slik at ein kan komme opp i nynorsk muntleg og?

Rettelse:

Eg trur det vert mykje grammatikkpugging i dag. Er det slik at ein kan kome opp i nynorsk munnleg òg?

Jepp, er sant det. I tillegg til alle andre munnlege fag (religion, historie, osv)

Lenke til kommentar
Eg trur det blir mykje grammatikk pugging i dag. Er det slik at ein kan komme opp i nynorsk muntleg og?

Rettelse:

Eg trur det vert mykje grammatikkpugging i dag. Er det slik at ein kan kome opp i nynorsk munnleg òg?

Jepp, er sant det. I tillegg til alle andre munnlege fag (religion, historie, osv)

hahah, og det er derfor(?) eg må pugge :p

Trur eg slit veldig hvis eg kjem opp i nynorsk munnleg.

Endret av Tho-mas
Lenke til kommentar

Rettelse:

hahah, og det er derfor(?) eg må pugge :p

Trur eg slit veldig hvis eg kjem opp i nynorsk munnleg.

Du blir spurt i litt.historie/språkhistorie om du kommer opp i norsk munltlig, ikke nynorsk grammatikk :p

Lenke til kommentar
Er det ikke nesten alltid en novelle oppgave på friskrivning?

Det er hvertfall det jeg er flinkest til å skrive :p

Jo, novelleoppgava er en gjenganger på friskriving. Det samme gjelder vel essay/kåseri, kommer garantert 1 eller 2 oppgaver der man skal skrive essay/kåseri.

Endret av kew22
Lenke til kommentar

Har notert litt på arket i dag, blant annet hva jeg mener makt er etc. Men jeg spekulerer framdeles på én ting: Hvilken makt har vi egentlig? Jeg mener, hva har hver enkelt av oss makt til? Vi har blant annet makt til å rakke ned på andre gjennom mobbing, verbalt og fysisk. Vi har stemmerett. Men hva mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...