Dark Archon Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Eg synast personleg nynorsk er vanskeleg. Håpar verkeleg eksamen ikkje går heilt i dass. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Skriv inn her dersom du finn noko då, kew. Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Då har eg fylt ut nesten heiel det gule arket mitt. essay oppskrift, artikkel oppskrift demokrati( fakta om efta og den manglande makta stortinget har) demokrati(definisjon på ordets betydning og ekspempel på typar demokrati) demokrati i krise(emne liste om kva som sett eit demokrati i krise) likestilling (statistikk over voldtekter, utdrag frå diktet utrolig av Wildenvey, notatar frå ottar sine side om dagens likestilling) Språk er makt(utdrag frå boka med samme namn om kvifor ein akn bruke språk for å oppnå makt) Samane si historie(fornorsking og minritet--> likestilling og aksept) Relgiøs makt(litt frå koranen om Gud si makt over muslimen, islam å underkaste seg Gud, Gud si manglande makt over kristne, GUd makt i jødedommen og i hinduismen) Vold(ulike definisjonar på vold, og årsaker til familievold) Makt generelt, definisjonar og omgrep sitat: ei liste med ca 5 aktuvelle sitat som passar innan for eit eller fleire av dei overnevnte temane. liste ove rdie vanlegaste feila mine Da/når, og/å, orddeling, verbbøying har ca 1/2 side igjenn, men skal på kollokvie i morgon og diskutere og reflektere rundt temaet, så då begynner eg å verte klar. korleis går det med dykk andre, blir arka fulle? Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Makt: Nazi-Tyskland - propaganda - undertrykkelse av ytringsfrihet Sovjetunion - Propaganda - undertrykkelse av ytringsfrihet Makt - politisk makt (Hitler, Stalin, Kim Jong Il, kongelige), militær makt (USA, Kina, Russland, Storbritannia, Imperialisme), økonomisk makt (USA VS Kina, Kina holder på å bli større), makt innenfor familistrukturen(patriakismen, mann/kvinne, har feminismen fått for mye makt i dag? Barn VS voksne), Supermakter = økonomisk, politisk og militær makt (USA VS Sovjet, USA VS Kina?), religiøst makt (kirken, paven, katolismen, lutherisme, gresk-ortodoks, islam, jødedommen, i hvilken grad har dagens regimer og regimer i tidligere tider vært avhenging av religion for å undertrykke, styre, dominere? Klassemakt (rike VS fattige, middelklassen får makt på bekostning av overklassen, kommunisme, sosialisme, facisme, nazisme, lider fattige under markedsøkonomi?) Ytringsfrihet: "After all, if freedom of speech means anything, it means a willingness to stand and let people say things with which we disagree, and which do weary us considerably." - Zechariah Chafee "If freedom of speech means anything at all, it is the freedom to say things that people do not want to hear." - George Orwell "Aren't people absurd! They never use the freedoms they do have, but demand those they don't have; they have freedom of thought, they demand freedom of speech." - Søren Kierkegaar "In a free state, tongues too should be free." - Erasmus "Goebbels was in favor of free speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of free speech, then you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise. Otherwise, you're not in favor of free speech." - Noam Chomsky Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the government for a redress of grievances. - First Amendment to the United States Constitution Religion: "What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence" - Christopher Hitchins "Thou shalt keep thy religion to thyself." - George Carlin When people stop believing in God, they don't believe in nothing—they believe in anything. - G. K. Chesterton Religion is excellent stuff for keeping common people quiet. - Napoleon Bonaparte Religion easily—has the best bullshit story of all time. Think about it. Religion has convinced people that there's an invisible man...living in the sky. Who watches everything you do every minute of every day. And the invisible man has a list of ten specific things he doesn't want you to do. And if you do any of these things, he will send you to a special place, of burning and fire and smoke and torture and anguish for you to live forever, and suffer, and burn, and scream, until the end of time. But he loves you. He loves you. He loves you and he needs money. - George Carlin Philosophy is questions that may never be answered. Religion is answers that may never be questioned. - unknown "Religion has no place in public schools just like facts have no place in organized relgion" - Superintendent Chalmers Jeg anbefaler alle å sjekke ut Wikiquote.org, søk på makt, religion, kapitalisme, kommunisme etc. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 *Mine innlegg* Satser på artikkel oppgaven i morra.. Lurer litt på hva den kan komme til å handle om. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Endret 5. august 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hvor mye blir det forventet at vi skriver? Ser liksom ikke for meg å skrive 6-7 sider på nynorsk! Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 I am so screwed. Hmm. Kanskje jeg skal lese ressursheftet snart? Det er jo håpløst med friskriving. Det burde heller hett svadaskriving. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) 1500++, vil eg tru. Det vi har fått beskjed om er å skrive godt innpå side 3 med 1,5 i linjeavstand. Endret 25. mai 2008 av Kibs Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Eg trur det blir mykje grammatikk pugging i dag. Er det slik at ein kan komme opp i nynorsk muntleg og? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Eg trur det blir mykje grammatikk pugging i dag. Er det slik at ein kan komme opp i nynorsk muntleg og? Rettelse: Eg trur det vert mykje grammatikkpugging i dag. Er det slik at ein kan kome opp i nynorsk munnleg òg? Jepp, er sant det. I tillegg til alle andre munnlege fag (religion, historie, osv) Lenke til kommentar
conolo Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Dersom ein kjem opp i norsk munnleg, er det ikkje litt.historie/språkhistorie etc som er pensum? Lenke til kommentar
akarno Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Trur ikke det skal være mogleg å få det munnleg. Ser det for meg .. Blir akkurat som å snakke østlandsk for meg som kjem frå Bergen >< Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Eg trur det blir mykje grammatikk pugging i dag. Er det slik at ein kan komme opp i nynorsk muntleg og? Rettelse: Eg trur det vert mykje grammatikkpugging i dag. Er det slik at ein kan kome opp i nynorsk munnleg òg? Jepp, er sant det. I tillegg til alle andre munnlege fag (religion, historie, osv) hahah, og det er derfor(?) eg må pugge Trur eg slit veldig hvis eg kjem opp i nynorsk munnleg. Endret 25. mai 2008 av Tho-mas Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg har de siste fri skrivnings tentamene skrevet maks 4.5s og fått 5 hver gang. Så tror ikke det er nødvendig å skrive 10++ sider for å få en grei karakter. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Eg klarde ikkje skrive meir enn 3 sider på hovudmål, og eg satt ut tida. Skjønner ikkje kordan dykk klare å skrive 5+ ! Lenke til kommentar
conolo Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Eg trur det blir mykje grammatikk pugging i dag. Er det slik at ein kan komme opp i nynorsk muntleg og? Rettelse: Eg trur det vert mykje grammatikkpugging i dag. Er det slik at ein kan kome opp i nynorsk munnleg òg? Jepp, er sant det. I tillegg til alle andre munnlege fag (religion, historie, osv) hahah, og det er derfor(?) eg må pugge Trur eg slit veldig hvis eg kjem opp i nynorsk munnleg. Du blir spurt i litt.historie/språkhistorie om du kommer opp i norsk munltlig, ikke nynorsk grammatikk Lenke til kommentar
Maaag Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Er det ikke nesten alltid en novelle oppgave på friskrivning? Det er hvertfall det jeg er flinkest til å skrive Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Er det ikke nesten alltid en novelle oppgave på friskrivning?Det er hvertfall det jeg er flinkest til å skrive Jo, novelleoppgava er en gjenganger på friskriving. Det samme gjelder vel essay/kåseri, kommer garantert 1 eller 2 oppgaver der man skal skrive essay/kåseri. Endret 25. mai 2008 av kew22 Lenke til kommentar
123abc Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Har notert litt på arket i dag, blant annet hva jeg mener makt er etc. Men jeg spekulerer framdeles på én ting: Hvilken makt har vi egentlig? Jeg mener, hva har hver enkelt av oss makt til? Vi har blant annet makt til å rakke ned på andre gjennom mobbing, verbalt og fysisk. Vi har stemmerett. Men hva mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå