Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makt-Norskeksamen VKII 2008


Anbefalte innlegg

Ellers sitter jeg med en "Nynorsk ordliste" fra 1994 - er det noen særlige forandringer i språket siden den tid eller skal det gå greit med den boken på eksamen? Alternativet blir å stikke nedom for å kjøpe en større, nyere versjon.

Eg vil tru det går greit. Inntrykket mitt er at dei nyare utgåvene berre har med fleire klammeformar. Om du har gjort det bra med den ordboka før burde det ikkje bli noko stort problem no heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du klarer dge sikkert greit med utgåva frå 1994, men ei større utgåve skadar jo aldri. Sjølv har eg ei frå 2005.

 

Ja eg er skeptisk eg også. Men forstår ikkje heilt kvifor die gjev oss 1 og 1/2 dag om det ikkje er noko å gjere. Har arbeida med stoffet i kanskje 2-4 timar men føler dte ikkje er noko meir å gjere.

Nå bare tror jeg, men mener jeg har hørt noe om at vi har rett på en slik forberedelsestid, uansett hvordan de gjør temaet fra år til år? Det virker for meg logisk - kanskje også en del av denne forberedelsestiden også er ment til repitisjon av grammatikk osv, for ikke å nevne søvn, pauser, fritid, mat etc ;)

 

Eg vil tru det går greit. Inntrykket mitt er at dei nyare utgåvene berre har med fleire klammeformar. Om du har gjort det bra med den ordboka før burde det ikkje bli noko stort problem no heller.

Det er nettop det, jeg har 3 i nynorsk og har store planer om å vise at jeg kan bedre enn som så med denne eksamenen. Eneste fager jeg ligger på 3 i =\

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Hehe.. Eg har alltid sett på denne "førebuingsdagen" som ein fridag. I alle fall i norsk. I fag som bedøk o.l. kan ein jo forme alle oppgåvene på førehand ved hjelp av ressursdagen.

 

Det blir vel til at eg tek med meg heftet på do ein gong i løpet av helga, og får sjå om eg får pressa noko nyttig ut av det då :)

Lenke til kommentar

Jeg tror i bunn og grunn at så lenge du leser grundig gjennom heftet en gang, samt gjør noen (mentale)notater på hva du mener om saken, kommer på noen eksempler du kan komme med og sørger for at du har en viss ide om hva du vi legge frem på eksamensdagen ... er du forberedt. (Herregud for en lang og dårlig setning, jeg skriver ikke sånn når det gjelder! ;))

 

Ellers er rettskrivingen mitt største problem. Skal se om jeg får lånt bil og tatt en tur ned for å kjøpe en bedre ordbok. Den jeg har nå har jeg faktisk arvet fra min bror som er fem år eldre enn meg, og det står "slåtthaug ungdomsskole" på den :wee: - stempel altså. Tror aldri den har blitt kjøpt, heller bare... forsvunnet ned i sekken, haha

Endret av akarno
Lenke til kommentar
Folk her legger alt for mye vekt på temaet, framfor selve nynorsken. Jeg hadde konsentrert meg om å skrive minst mulige feil, isteden for å vektlegge et godt tema.

Det har du rett i. Men det er umogleg å få ein seksar om ein ikkje har ein bra stil i tillegg til å skrive feilfritt. Skjønt.. seksaren heng nok veldig høgt. *sukk*

Lenke til kommentar
Jeg ser at det er en annen tråd på dette forumet om norsk eksamen, men det er temaet påvirkning. Hvorfor gis det forskjellige temaer? Får alle vk2 elever temaet "makt"? eller er det helt tilfeldeig om vi får "påvirkning" eller "makt"?

Eg trur det er tiendeklasseeksamen som har det temaet. Dei skal skrive ein tekst på hovudmålet og ein på sidemålet står det i fyste post i den tråden.

Endret av Kibs
Lenke til kommentar
Men eg trudde dte var slik at temaet var viktigast og emna til å beherske sjangerane(essay,artikkel)?

I sidemål blir det lagt stor vekt på grammatikken, i alle fall i forhold til hovudmål. Tema og kor bra stilen i innhald er har mindre å seie. Det er på den måten enklare å få ein seksar i sidemål enn hovudmål. Det er i alle fall det læraren min har sagt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...