fiberkanin Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Læreren vår ga oss en utskrift fra 2SK boka, kapittel 7 "Kultur og makt" fra side 189 og utover... Hun leverte også ut noen små lister over "Dei viktigaste forskjellane mellom nynorsk og bokmål i ord og rettskriving". Men hovedtipset ble å skrive inn på de gule notatarkene de reglene for den sjangeren du føler du ikke kan nok om... Dvs. jeg har tenkt å skrive en artikkel, og derfor vil jeg skrive inn denne "guiden" for å skrive artikkel: http://www.studenttorget.no/index.php?show...mp;artikkelid=5 Andre sjangere ligger her: http://www.studenttorget.no/index.php?back...artikkelid=1486 Fant forresten en fin nettside for definisjoner av "Hva er makt?" http://www.sv.uio.no/mutr/publikasjoner/ra.../index-HVA.html Har tenkt å skrive inn noen definisjoner og sitater med makt som tema, med kilde naturligvis, på et av de gule notatarkene... Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Fornuftig. Skal sjekke ut essay og kåseri og sjå det er noko eg vanlegvis gløymer, men som ikkje læraren nevner. Og sitater og sånt er alltid bra å ha. Takk for linkane. ^^ Lenke til kommentar
aspic Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Fin oppsummering fiberkanin, takker Lenke til kommentar
whom Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Da har eg begynt med nokre begrep og greier. Kom gjerne med innspel MAKT • Vold er makt o Definisjon: "Vold er makt, eit middel for å oppnå eller oppretthalde makt, og gjennom angsten og avmakta som vold gjer, er den eit effektivt maktmiddel." "Vold er ein krenkelse og angrep på vår personlige integritet, helse, sjølvkjensle, tryggleik og livskvalitet o Vold som underhaldning o Mobbing: Elevundersøkelsen 2008 viser at flare elever har blitt mobba i år enn tidligare. Dessutan opplever flare elever hyppigare og grovare vold. o Vold satt i system eller folkemord o Midtausten o utryddingsleirane o 25 mill på flukt i eige land: I følgje ein fersk rapport fra Flyktningsrådet er i underkant av 25 millioner menneske flyktningar i eige land. Dei fleste er ofre for borgerkrigar og utsettes for alvorlige overgrep, også fra sine egne lands regjeringar. Bare i fjor ble meir enn tre millionar menneske tvunge til å forlate sine heim og søke beskyttelse innanfor sine landegrenser. Rapporten omfattar 52 land og viser at halvparten av de internt fordrivne befinner seg på det afrikanske kontinentet. • Kunnskap er makt o Språk er makt • Pengar er makt • Korleis har du sjølv makt? • Makt, fordeling av makt og utøving av makt, opptek oss, både i dagliglivet og som statsborgarar. Lenke til kommentar
Bergch Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) I og med dette er et ressursheftet som handler om makt og delvis språk får vi sannsyligvis en oppgave om hvilke forhold språk/makt har i dag. For 4 år siden hadde vk2 en eksamen der ressursheftet het "Språk". Her er link til oppgavene og sensorveiledning som ble gitt i forbindelse med dette heftet: http://www.oysk.com/skole/sprak.html Endret 23. mai 2008 av Bergch Lenke til kommentar
uzzi08 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg har hittil skrevet hvordan jeg skriver en artikkel, selv om jeg kan det veldig godt. Har også skrevet en del definisjoner på ulike typer makt som militær makt, økonomisk makt og tvang. JEg har også skrevet litt om misbruk av makt. Mange av tekstene i heftet handler om språk og makt, men har ikke fått skrevet noen tanket rundt dette enda. Noen som vil dele sine tanker med oss andre? Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Realistene: tok opp samfunnsproblemer og hadde "makt" gjennom språk på det viset. Ellers: Dansken i Norge, måter å skrive på, hva som er "kult" (=makt), mobbing via språk (internett osv.), den som kan å uttrykke seg har makt til å overtale/hjernevaske/påvirke andre. Bare noe på sparket. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Får forskjellige skoler forskjellige hefter? Eller forskjellige elever? Greide å glemme å hente ressurshefte , går på Hamar Katedralskole. Kunne noen lastet opp sitt ressurshefte? Lenke til kommentar
Ufrisk Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Kan nesten garantere en oppgave som sier "Språk er makt". Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Kan nesten garantere en oppgave som sier "Språk er makt". Den har jeg hatt tidligere i år, fikk 5+ eller 5/6 på den husker ikke helt men bra ble det nå. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Kan nesten garantere en oppgave som sier "Språk er makt". Det verkar kanskje sannsynleg, ja, men trur du verkeleg ei slik oppgåve kjem igjen - berre fire år sidan forrige gong? Prøver ikkje dei som lagar oppgåvene å vere litt fornyande, liksom? Eg meiner ... det verka også som om vi skulle få ei Wergeland-oppgåve på fagdagen, men sidan det trass alt ikkje var så lenge sidan sist droppa dei det. Eller? Lenke til kommentar
akarno Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Dette temaet gjorde meg glad å få. Med å gå på medielinjen får vi trykket i oss hva media har å si som en maktinstutisjon fra dag 1, dagsorden, makt/avmakt, virkemidler etc etc - så dette tror jeg kan bli ganske greit for mitt vedkommende! Når det kommer til grammatikken i nynorsk ligger jeg heller dårligere an, og er vel her jeg må sette inn støtet når det kommer til øving. Til andre som sliter med nynorsk har disse sidene hjulpet meg mye: http://språkrådet.no/Skole/Nynorsk.nett.no/Minigrammatikk/ Ellers kom jeg til å tenke på at stykker som "juvikfolket", "niels klims underjordiske reiser (kjønnsdebatt)", "sult" (maktforhold i samfunnet, fattige/rike og "en folkefiende" er tekster der mye makt er brukt. Makt mot barn, "kompakte majoritet" som fordømmer den enkelte (stockmann), en verden med kjønnene snudd helt på hodet etc. Vet ikke hvor relevant dette er til dere andre, men er stykker vi har hatt en del om. kanskje også tidligere maktforhold i forhold til i dag med at preseter hadde en dominerende status, lovseiemenn/kvad osv. Det siste jeg nevner her blir kanskje litt vagt, men kunne funket i bisetninger kanskje (?) Endret 24. mai 2008 av akarno Lenke til kommentar
Ufrisk Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Kan nesten garantere en oppgave som sier "Språk er makt". Det verkar kanskje sannsynleg, ja, men trur du verkeleg ei slik oppgåve kjem igjen - berre fire år sidan forrige gong? Prøver ikkje dei som lagar oppgåvene å vere litt fornyande, liksom? Eg meiner ... det verka også som om vi skulle få ei Wergeland-oppgåve på fagdagen, men sidan det trass alt ikkje var så lenge sidan sist droppa dei det. Eller? Jo, du har vel kanskje et poeng, men oppgaver om språk har gått igjen i nynorsken. Hvertfall på vår skole. Ressursheftet fokuserer mye på vold. Er vel en fire fem sider om mobbing, vold og banning. Jeg kan tenke meg at det kan komme en oppgave som refererer til teksten på s. 11, Banning - makt eller avmakt. Det er i jo høyeste grad en oppgave om språk. Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Eg er så glad for at eg er fritatt frå sidemål, skulle eg skrivi på bokmål ville det nokk gått rett aust. Eg har høyrt på CD,en tre gonger og skreve notatar der eg delar tekstane inn i ulike tema: - Demokrati og Makt(EU, demokratiet i krise) - Likestilling/mannskamp(stillinga til mannen/kvinna i dag) - Makt og Religion(Gud frigjer og bind, Islam) - Språkleg maktmisbruk (samar, nynorsk, dialekter, mobbing) - Vold ( makt i nære relasjonar, blind vold, frykt) Prøver å finne fakta om dei ulike temane og har brukt ordtak.no til å finne ei liste med sitat eg synast er relevante: "Bare den fortjener makt som daglig rettferdiggjør den." Dag Hammarskjöld "Du har makt over en handling, men aldri over dens frukter." Bhagavadgita "Enhver har så mange rettigheter som han har makt til." Baruch de Spinoza "Jeg ønsker ikke at kvinner skal ha makt over menn, men over seg selv." Mary Wollstonecraft "Kunnskap er makt." Francis Bacon "Kvinner må lære at ingen gir deg makt. Du bare tar den." Roseanne Barr "Makten over andre er intet - makten over seg selv er alt." Gabriel Scott Korleis arbeider dykk andre? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Eg skal setje meg ned sundagskveld og notere ned notatar på arket ang. verkemiddel for å skrive artikken/kåseri/essay osv. I tillegg skal eg skrive ned litt ordtak (fin liste du ramsa opp her ) og generelt andre ting eg føler vil vere til hjelp. Ellers føler eg det er begrensa i kor stor grad ein kan førebu seg til å skrive ein slik stil, i alle fall for mitt vedkommande Difor satsar eg å øve på den andre skriftlege eksamenen istadenfor. Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Men samstundes så er det vel viktig å reflektere rundt temaet?Eg meinar det er vel ein grunn til at vi får 1 og 1/2 dag førebuing? Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Men samstundes så er det vel viktig å reflektere rundt temaet?Eg meinar det er vel ein grunn til at vi får 1 og 1/2 dag førebuing? Eg er skeptisk til om det eigentleg har nokon grunn. *sur for at ein ikkje får førebuing før fagdag* Men det er nok fint å gjere seg opp tankar og diskutere og slikt, ja. Endret 24. mai 2008 av Kibs Lenke til kommentar
akarno Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Ellers føler eg det er begrensa i kor stor grad ein kan førebu seg til å skrive ein slik stil, i alle fall for mitt vedkommande Difor satsar eg å øve på den andre skriftlege eksamenen istadenfor. Stiller meg enig med den, har skrevet en (litt for) tett side med notater nå, og føler jeg egentlig ikke får presset så veldig mye mer ut av temaet enn det jeg har nå. Har skrevet ned et tankekart, hva makt kan være, definisjoner, eksempler fra pensum og stoff vi har hatt og deler av sitatlisten vi nettop ble servert Ellers sitter jeg med en "Nynorsk ordliste" fra 1994 - er det noen særlige forandringer i språket siden den tid eller skal det gå greit med den boken på eksamen? Alternativet blir å stikke nedom for å kjøpe en større, nyere versjon. Endret 24. mai 2008 av akarno Lenke til kommentar
dragoman Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Du klarer dge sikkert greit med utgåva frå 1994, men ei større utgåve skadar jo aldri. Sjølv har eg ei frå 2005. Ja eg er skeptisk eg også. Men forstår ikkje heilt kvifor die gjev oss 1 og 1/2 dag om det ikkje er noko å gjere. Har arbeida med stoffet i kanskje 2-4 timar men føler dte ikkje er noko meir å gjere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå