Dark Archon Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Frå no av! Eg er ikkje flink i nynorsk. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Eg følar at denne tråden kjem at bli ein nyttig ressurs for reinskrivning... Kan hende dei som har bokmål som sidemål kan hjelpe dei som har nynorsk som sidemål? Kva er dei største skilnadane, og korleis kan vi gje tips til kvarandre? [EDIT:] nevermind, nokon har begynt: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=956501 Endret 22. mai 2008 av fiberkanin Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Viss nokon har nokre gode "maktsitat" å kome med, er det berre å dele på godsakene! Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kva meiner du med maktsitat? "Arbeit Macht Frei" er eit sitat som beskriv korleis makta kan bli misbrukt. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Argh! Altfor bredt tema... Får nok sikkert noe om presidentvalget tenker jeg. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Kva meiner du med maktsitat? "Arbeit Macht Frei" er eit sitat som beskriv korleis makta kan bli misbrukt. Eit godt døme! Fleire? Å bruke gode sitat på passande plassar tel utvilsamt positivt. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Eg blei ikkje glad då eg såg kva for eit tema vi fekk. Men det må jo gå an å skrive mykje om det, så eg er spent på oppgåvene. Må vel lese heftet, men det fristar ikkje noko særleg. Dei bruker ikkje å vere den mest interessante lesinga som finst. Lenke til kommentar
Bergch Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Fikk beskjed på skolen at jeg ikke fikk sette det gule arket i printeren, og ble da litt overrasket!Stemmer dette? Noen som vet eksakt? Og er det noen som vet om en artikkel på udir.no der det kanskje kan stå? Blir så lite oversiktlig med håndskrift! Det står ingenting om det i arkene vi har fått. De ansatte på skolen vår mente det var mulig. Men takler skriveren et ark av dette formatet? I.o.m. det henger i sammen med to andre ark? Endret 23. mai 2008 av Bergch Lenke til kommentar
conolo Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Fikk beskjed på skolen at jeg ikke fikk sette det gule arket i printeren, og ble da litt overrasket!Stemmer dette? Noen som vet eksakt? Og er det noen som vet om en artikkel på udir.no der det kanskje kan stå? Blir så lite oversiktlig med håndskrift! Det står ingenting om det i arkene vi har fått. De ansatte på skolen vår mente det var mulig. Men takler skriveren et ark av dette formatet? I.o.m. det henger i sammen med to andre ark? Tenkt litt på det selv også, måtte evt ha revet det arket ut, men tror ikke jeg "tørr" å gjøre det i tilfelle jeg ikke skulle få lov til å ta ha det med på eksamen. Så jeg bruker den gode gamle håndskriften Lenke til kommentar
123abc Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Kan vi ikke ha ei lita idémyldring om hva makt er? Kanskje kan det være til hjelp for mange? "Makt er penger"er jo også et sitat som dukker opp når jeg tenker på makt! Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Det er en god idé. Makt kan være så mangt. Kanskje sette det i et historisk og politisk perspektiv (som noen har foreslått før). Kommunisme, facsisme, nazisme, terror, politske grupper og organisasjoner, media sin makt i norge og ellers i verden. Bare noen forslag. Endret 23. mai 2008 av Tho-mas Lenke til kommentar
PavelN Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Ja, ideologisk makt. Makt over tanker. (Veldig spennende tema.) Økonomisk makt. Bare det at Norge sitter på petroleumen, ressurser mange land behøver, gir Norge ekstra økonomisk makt. (Dette er et kvalmere tema, jeg ikke liker like godt, men det er vel egentlig ganske interessant med handelsavtaler og slik som flere vestlige land handler med u-land osv. Det er også interessant hvordan Kina har klart seg. De har bedrevet en litt alternativ handel. Stjeler ideer som andre land har patent på og deretter bøyer seg og unnskylder seg (gang på gang), men da har de jo allerede "oppskriften", smartingene.) Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Tredelt makt før i tida: kongen, sverdet og korset. Idoler med "makt" over deres fanskare. Psykisk og fysisk makt. Endret 23. mai 2008 av Kibs Lenke til kommentar
conolo Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Kanskje noe om kvinner vs menn, gjerne om utviklingen/endringen av forholdet mellom kjønnene, før var jo kvinnene nærmest uten MAKT f.eks. Har god tro på en slik oppgave der man kan skrive om noe angående det, men aner jo ikke hvordan oppgaven vil lyde Endret 23. mai 2008 av conolo Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Heldigvis hadde jeg nettop prøve om 2 vk og den kalde krigen. Håper jeg bare kan spy ut noe derfra:p Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Tenk på denne oppgaven "Hva slags makt har DU?" Lenke til kommentar
matthew-b Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 jeg tipper det kommer et tema som omhandler språk = makt. det sa i alle fall norsk-læreren vår i dag. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 jeg tipper det kommer et tema som omhandler språk = makt. det sa i alle fall norsk-læreren vår i dag. No sa norsk-læraren min på onsdag at det nok kom til å kome ei oppgåve om realismen/nyromantikken/nyrealismen på eksamenen på torsdag. Vel.. vi veit vel korleis det gjekk. =/ Men eg trur nok det blir nok noko om korleis ein sjølv har makt. Og sikkert noko om språk og. =/ Lenke til kommentar
matthew-b Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 jeg tipper det kommer et tema som omhandler språk = makt. det sa i alle fall norsk-læreren vår i dag. No sa norsk-læraren min på onsdag at det nok kom til å kome ei oppgåve om realismen/nyromantikken/nyrealismen på eksamenen på torsdag. Vel.. vi veit vel korleis det gjekk. =/ Men eg trur nok det blir nok noko om korleis ein sjølv har makt. Og sikkert noko om språk og. =/ Ja, sant så sant. lærarane treng ikkje alltid å ha rett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå