Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makt-Norskeksamen VKII 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg blei ikkje glad då eg såg kva for eit tema vi fekk. Men det må jo gå an å skrive mykje om det, så eg er spent på oppgåvene. Må vel lese heftet, men det fristar ikkje noko særleg. Dei bruker ikkje å vere den mest interessante lesinga som finst.

Lenke til kommentar
Fikk beskjed på skolen at jeg ikke fikk sette det gule arket i printeren, og ble da litt overrasket!

Stemmer dette? Noen som vet eksakt? Og er det noen som vet om en artikkel på udir.no der det kanskje kan stå? Blir så lite oversiktlig med håndskrift!

Det står ingenting om det i arkene vi har fått. De ansatte på skolen vår mente det var mulig. Men takler skriveren et ark av dette formatet? I.o.m. det henger i sammen med to andre ark?

Endret av Bergch
Lenke til kommentar
Fikk beskjed på skolen at jeg ikke fikk sette det gule arket i printeren, og ble da litt overrasket!

Stemmer dette? Noen som vet eksakt? Og er det noen som vet om en artikkel på udir.no der det kanskje kan stå? Blir så lite oversiktlig med håndskrift!

Det står ingenting om det i arkene vi har fått. De ansatte på skolen vår mente det var mulig. Men takler skriveren et ark av dette formatet? I.o.m. det henger i sammen med to andre ark?

 

Tenkt litt på det selv også, måtte evt ha revet det arket ut, men tror ikke jeg "tørr" å gjøre det i tilfelle jeg ikke skulle få lov til å ta ha det med på eksamen. Så jeg bruker den gode gamle håndskriften :p

Lenke til kommentar

Det er en god idé. Makt kan være så mangt. Kanskje sette det i et historisk og politisk perspektiv (som noen har foreslått før). Kommunisme, facsisme, nazisme, terror, politske grupper og organisasjoner, media sin makt i norge og ellers i verden.

 

Bare noen forslag.

Endret av Tho-mas
Lenke til kommentar

Ja, ideologisk makt. Makt over tanker. (Veldig spennende tema.)

 

Økonomisk makt. Bare det at Norge sitter på petroleumen, ressurser mange land behøver, gir Norge ekstra økonomisk makt. (Dette er et kvalmere tema, jeg ikke liker like godt, men det er vel egentlig ganske interessant med handelsavtaler og slik som flere vestlige land handler med u-land osv. Det er også interessant hvordan Kina har klart seg. De har bedrevet en litt alternativ handel. Stjeler ideer som andre land har patent på og deretter bøyer seg og unnskylder seg (gang på gang), men da har de jo allerede "oppskriften", smartingene.)

Lenke til kommentar

Kanskje noe om kvinner vs menn, gjerne om utviklingen/endringen av forholdet mellom kjønnene, før var jo kvinnene nærmest uten MAKT f.eks. Har god tro på en slik oppgave der man kan skrive om noe angående det, men aner jo ikke hvordan oppgaven vil lyde :p

Endret av conolo
Lenke til kommentar
jeg tipper det kommer et tema som omhandler språk = makt.

det sa i alle fall norsk-læreren vår i dag.

No sa norsk-læraren min på onsdag at det nok kom til å kome ei oppgåve om realismen/nyromantikken/nyrealismen på eksamenen på torsdag. Vel.. vi veit vel korleis det gjekk. =/

 

Men eg trur nok det blir nok noko om korleis ein sjølv har makt. Og sikkert noko om språk og. =/

Lenke til kommentar
jeg tipper det kommer et tema som omhandler språk = makt.

det sa i alle fall norsk-læreren vår i dag.

No sa norsk-læraren min på onsdag at det nok kom til å kome ei oppgåve om realismen/nyromantikken/nyrealismen på eksamenen på torsdag. Vel.. vi veit vel korleis det gjekk. =/

 

Men eg trur nok det blir nok noko om korleis ein sjølv har makt. Og sikkert noko om språk og. =/

 

Ja, sant så sant. lærarane treng ikkje alltid å ha rett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...