Cucumber Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Cucumber: Skreiv du artikkel? Det høyrast slik ut. Nja, egentlig ikke. Det ble heller et ganske saklig essay. Jeg hadde med en del egne meninger ala "eg trur" og "eg meiner", men ikke så mye tankespinn og lettbeint drøfting. Ahhh, jeg skulle vært mer tydelig på sjangar, faen, hehe. Nattesøvnen blir nok borte helt til jeg får karakter på begge eksamenene. Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Nja, egentlig ikke. Det ble heller et ganske saklig essay. Jeg hadde med en del egne meninger ala "eg trur" og "eg meiner", men ikke så mye tankespinn og lettbeint drøfting. Ahhh, jeg skulle vært mer tydelig på sjangar, faen, hehe. Nattesøvnen blir nok borte helt til jeg får karakter på begge eksamenene. Det er du ikke alene om. Hehe. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Ser ut som folk var litt mer oppfinnsomme når det kommer til overskrifta enn meg Jeg valgte overskrifta Ungdom og Internett. Jeg gidder aldri å gjøre noe stort ut av overskrifta uansett. Hahaha, enkelt å greit... Tok ungdom og internett jeg oxo Lenke til kommentar
mr-awesome- Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? Endret 26. mai 2008 av mr-awesome- Lenke til kommentar
matthew-b Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 latterlig! akkurat det samme på meg. glemte overskrifta. utrolig irriterendemen stod det nevnt i oppgaven at vi Måtte ha overskrift? for hvis det ikke gjorde det kan vi jo ikke få trekk..? Det sto øverst i informasjonen om oppgavene at man skulle lage overskrift selv hvis ikke noe annet var spesifisert. Synd. det var som ******** Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Jeg skrev oppgave 5, vold i det norske samfunnet. Tok med momenter om fysisk avstraffelse av barn, vold i hjemmet, ulike syn på vold blant konservative, Hagen og Ahsans meninger (tradisjonelle skikker fra gamle tida vs norske lover), ungdomssvold, gjengoppgjør, vold blant minoriteter og vold også blant rike vestkantbarn (saken om russebussene Vintage og The Alley), så skrev jeg litt om tiltak for å få slutt på vold, og en litt tam avslutning om bedre kommunikasjon og endring av holdninger/livsstil. Føler det jeg gikk greit, satser på 4-5. Endret 26. mai 2008 av DigitaL BlasteR Lenke til kommentar
Dandor Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Hehe, "Den virtuelle gapestokken" var av samme gode kvalitet, bare litt annet tema Synd overskriften ikke har alt å si, eller hva? Oppgaven min samsvarte greit med sensorveiledningen, men det hjelper lite med dårlig nynorsk... Hvordan gikk det ellers da? Har merket at en god overskrift hjelper endel på karakteren. Begynte med det etter noen uheldige heldagsprøver der jeg alltid hadde slike standardoverskrifter og fikk kraftig trekk for dette. Nå vet jeg ikke hvordan sensor vurderer det, men det kan kan iallfall ikke slå så veldig feil. Tror det gikk ganske ålreit, såfremt ikke sensor er helt fjern. Slapp heldigvis å skrive på nynorsk, men det gir dem vel mer rom for å trekke på selve innholdet. Endret 26. mai 2008 av Dandor Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 skrev om hersketeknikker - det var vel oppgave 2 det? snakket om ironisk om Hitler som den snille mannen som lagde skinnvest av de ariske menneskene. Det er kanskje litt bad det? bad som i [bæd] som i engelsk Lenke til kommentar
saxen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg varlge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg varlge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Lenke til kommentar
saxen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg varlge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg varlge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg varlge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg valge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Har merket at en god overskrift hjelper endel på karakteren. Begynte med det etter noen uheldige heldagsprøver der jeg alltid hadde slike standardoverskrifter og fikk kraftig trekk for dette. Nå vet jeg ikke hvordan sensor vurderer det, men det kan kan iallfall ikke slå så veldig feil. Tror det gikk ganske ålreit, såfremt ikke sensor er helt fjern. Slapp heldigvis å skrive på nynorsk, men det gir dem vel mer rom for å trekke på selve innholdet. Så lenge overskrifta har noe med innholdet å gjøre så er vel det greit? Det har vi lært. Lenke til kommentar
mr-awesome- Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg varlge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Jeg tok oppgave 5, drøftet bare fysisk avstraffelse av barn. Står i veiledninga at oppgaven krever at man skal bruke minst to tekster som utgangspunkt Jeg brukte bare en tekst. Hvordan gjorde dere andre det? Kan det trekke mye ned? jeg varlge samme oppgave som deg og skrev egentlig ikke om noen av tekstene i heftet :S (selv om novellen om monica osv. kan trekkes inn) :/ det står vel i veiledningen at vi må hente tankegods, men hva vi tenker og får inspirasjon til å skrive kan det jo ikke være en fasitt på.. eller ? :S Jaja, får håpe sensor ikke er så firkantet Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Overskrift har faktisk ein god del å seie. Det skal jo fortelje mykje om sjølve stilen. F.eks. i dikt osv, om ein ikkje har tolka overskrifta tel det ganske så negativt. Lenke til kommentar
aragorn_sonofarathorn Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg valgte overskriften "Ein trådlaus kvardag" Grei nok overskrift mener jeg. Lenke til kommentar
mamama Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Noen som vet når vi får karakter på begge eksamenene? Lenke til kommentar
aragorn_sonofarathorn Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Noen som vet når vi får karakter på begge eksamenene? 20.juni mener jeg å huske Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Endret 5. august 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
ara Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Etter å ha lest oppgavene for nynorsk eksamen idag tenkte jeg bare shit, for noen drit oppgaver. Skikkelig skuffa da jeg hadde lagt opp notater til en gjennomførende artikkel om kvinnekampen og kvinnesaksforekjempere sammenligned med vårt århundrede. Uansett, jeg endte opp med å velge oppgave 6 - ungdom og internett med overskrift "Smeltedigel" Valgte å vinkle internettet som det nye "it" for dagens ungdom, dette er den nye sosiale agendaen hvor du kan bygge opp din sosiale verdi. Dette er hvor ungdom drar for å snakke med venner, familier, finne en potensiell kjæreste (sukker.no) eller sjekke hvor-heit-er-jeg-skalaen sin (deiligst.no) Jeg trakk frem "alle saker har to sider" type det negative internetten førte med seg, der tok jeg utgangspunkt i det aftenbladet hadde skrevet, økt mobbing, trusler over nett, rasisme, uthegning bilder/filmer på avveie osv. Men jeg valgte og heller legge vekt på to typer "personligheter" en ofte kan se på internett. Mange unge jenter idag faller for fristelsen ved å skrive utfordrende profil tekster og har lettkledde bilder, alså konstant søkende etter validering fra andre. Mange unge jenter har et ideal om å være den typiske glamour modellen. Tok opp presset med å være den populære, viktig med fest bilder og bilder som spiller på sex, og dette med å bli ukas mest besøkte profil. Alså etikk og moral er vekke. For guttene skrev jeg om AFC-gutter.. Alså, a frustrated chump som ikke vet hvordan han skal behandle jenter. Valgte å vinkle denne gutten også som en som glemmer bort etikk/moral på internett. På grunn av den måten mange jenter velger å fremvise seg på nett havner det ofte slibrige PM's inn i postkassene deres fra AFC gutter, de er som et stort stykke kjøtt blant det voksende AFC-markedet. Jeg knyttet dette i hop med å spørre hvorfor ting er slik, hvorfor ønsker mennesker å være ekle mot hverandre. Er det så mye enklere bak en skjerm og et tastatur? Hvem har sagt at det er OK å gjemme bort etikk/moral over nett. Internetten er et smeltedigel alså et mangfold av ulike mennesker som fortjener respekt uansett nasjonalitet, utseende, popularitet osv.. Til slutt knyttet jeg dette opp med at det er viktig å ivareta sine verdier, man er kanskje bare èn av masse herlige mennesker der ute, og enhver av oss fortjener respekt. Vær den du er - og behandle andre slik som du selv vil at andre skal behandle deg. Det var min oppgave i korte trekk. Jeg tror jeg blir dratt sykt ned på nynorsken min da jeg kan NADA. Lenke til kommentar
jeppejeppe Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Min tittel på oppgave 4 var "Minoritetane i Noreg: Ein kamp for livet?". Ser for øvrig av sensorveiledningen at besvarelsen klaffer temmelig bra. Det eneste jeg er usikker på er i hvor stor grad jeg egentlig inkluderte materialet fra ressursheftet. Skrev en god del om samepolitikk og religiøs påvikrning (fundamentalismens frastøtende virkning på majoritetsfolket). skrev en del av det samme som deg... tok med også litt om at det fantes kvoter for samer og personer med minoritetsbakgrunn. uanset, i hvilken grad knyttet du stilen din opp mot teaet "makt"? Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Glemte å skrive dei, skrev de. Hvor grovt er dette? Er nok kanskje en av de få feilene jeg hadde gjennom min artikkel. Gjentok seg endel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå