Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makt-Norskeksamen VKII 2008

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg leste oppgavene og ser hva dere skriver her er jeg glad jeg ikke fikk eksamen pga. streiken.. Det virket ikke så motiverende å skrive de oppgavene..

Ble vel 2.5 datasider som tilsvarer rundt 1000 ord tror jeg. Kjenner til flere som klarte å jukse ved å bruke NYNO på eksamen, regner nok med at de får et par hakk bedre enn meg.

Hva er NYNO? Et vanlig retteprogram eller noe? Eller litt mer juks enn det..?

Lenke til kommentar

Eit lite spørsmål berre:

På forrige eksamen skreiv eg namnet mitt (rabla berre ned signatur liksom), det same gjorde eg i dag. Men i dag kom eksamensvakta tilbake til meg og sa eg måtte streke godt over namnet. Kva konsekvensar kan eg få sidan namnet var med på forrige eksamen? =/

Lenke til kommentar
Jeg skrev 5 sider for hånd på oppgave 1.

Tok samme oppgave :) Hva skrev du?

Vel jeg skrev veldig korte referater av de "artiklene" og kommenterte. Jeg skrev om EU og sånn. Også skrev jeg om fascisme og kommuntisme.

Lenke til kommentar
Skrev oppgave 1,jeg.

Glemte overskrift :scared:

Skikkelig surt! Glemte også overskrift på den oppgaven ...OG sjanger(!)

hvor mye har det å si?

SKulle man skrive sjangeren? Det er ganske lett å merke om man har prøvd å skrive artikkel eller essay, er det ikke?

Lenke til kommentar
Vi fikk ganske så streng beskjed om å ikke skrive navnet våres, men om det påvirker karakteren vet jeg ikke. Kanskje noen lærere var snille nok til å stryke det ut for deg?

Ja, eg håpar verkeleg det. Blir litt rart også liksom: "Nei han har skrevet namnet sitt, no skal eg vere bitch og trekke han 3 karakterar". =/

Lenke til kommentar
Vel jeg skrev veldig korte referater av de "artiklene" og kommenterte. Jeg skrev om EU og sånn. Også skrev jeg om fascisme og kommuntisme.

Hjelp, sakleg. Eg blir alltid så redd når folk har skreve skikkeleg saklege ting med historiske hendingar og så vidare. Eg skriv alltid usakleg på friskriving. :ph34r:

hvor mye har det å si?

SKulle man skrive sjangeren? Det er ganske lett å merke om man har prøvd å skrive artikkel eller essay, er det ikke?

Ein treng ikkje skrive sjangeren, men overskrift er litt surt å gløyme. =/

Lenke til kommentar

Skrev oppgave 3 om ensretting. Skrev litt om ensretting i et historisk perspektiv (Facisme/Nazisme/Kommunisme), kritiserte sosialismen blant annet ved hjelp av noen sitater fra Winston Churchill, skrev om båssetting og hva det kan føre til, religionenes makt over mennesker samt et sitat fra Richard Dawkins, fikk med litt om ytringsfrihet i Norge (tok med et sitat fra Noam Chomsky), ensrettingen i politikken i Norge (de store partiene ligner mye på hverandre), avsluttet med å bable om hvordan ensretting har vært med oss fra tidenes morgen og hvor vanskelig det er å gjøre noe med det. Fikk gått gjennom det noenlunde med analyse og rettet opp en stor del av feilene, men fikk absolutt ikke alle vekk så det blir nok en del trekk. Jaja, stryker ihvertfall ikke når jeg treffer temaet noenlunde og luker vekk en stor del av feilene, håper på en treer. :whistle:

Skrev fire sider. ;)

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Hjelp, sakleg. Eg blir alltid så redd når folk har skreve skikkeleg saklege ting med historiske hendingar og så vidare. Eg skriv alltid usakleg på friskriving. :ph34r:

hvor mye har det å si?

Ein treng ikkje skrive sjangeren, men overskrift er litt surt å gløyme. =/

Men skrev du essay eller artikkel. Artikler er jo mer saklige enn essay.

Jeg har skrevet artikkel på hver eneste tentamen i hele videregående tror jeg , og på begge eksamenene. Kommer alltid en sånn oppgave. Pleier å være veldig saklig, fordi det er en artikkel, og fordi det er det jeg liker å gjøre. Ville aldri turt å skrive essay eller kåseri.

Lenke til kommentar
Eit lite spørsmål berre:

På forrige eksamen skreiv eg namnet mitt (rabla berre ned signatur liksom), det same gjorde eg i dag. Men i dag kom eksamensvakta tilbake til meg og sa eg måtte streke godt over namnet. Kva konsekvensar kan eg få sidan namnet var med på forrige eksamen? =/

På min skole sitter lærere å blar gjennom alle eksamene for å bare sjekke at alle sider er med, at alt er gjort riktig, at ingen smugler med penger eller noe til sensor.. Kanskje de ser navnet ditt og stryker det for deg ;)

Lenke til kommentar

Dere som har skrevet oppgave 5 om vold, hvordan gjorde dere det? Hva tok dere med etc, og hvordan "bygde" dere opp oppgaven?

Litt nysgjerrig, føler jeg kan ha skrevet for mye svada selv =/

Endret av conolo
Lenke til kommentar
Men skrev du essay eller artikkel. Artikler er jo mer saklige enn essay.

Jeg har skrevet artikkel på hver eneste tentamen i hele videregående tror jeg , og på begge eksamenene. Kommer alltid en sånn oppgave. Pleier å være veldig saklig, fordi det er en artikkel, og fordi det er det jeg liker å gjøre. Ville aldri turt å skrive essay eller kåseri.

Eg skreiv essay. Det og kåseri er liksom mine sjangrar. Om du skreiv artikkel er det jo bare fint at du var meir sakleg enn meg. Hehe. Eg vågar ikkje å gje meg ut på ein artikkel. Har aldri likt å skrive det, uansett, så. =/

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 6, som mange andre. Eneste jeg var fornøyd med var overskriften som ble "World Wild West", hvor jeg skrev om positive og negative sider om internett i forhold til ungdommen... Skrev 3 håndskrevne sider, men suger generelt til å skrive stil og da spesielt nynorsk. Tipper jeg får karakter 3

Lenke til kommentar

Jeg skrev oppgave 1, 2.5 sider på pc, linjavstand 1.5. Jeg føler at jeg heller skulle valgt oppgave 6, for det ble bare tomprat. Det tok ca 3 timer før jeg tenkte "men i helvete, hvilke argument har jeg mot demokrati??". Ca null. Det var også vanskelig å knytte tekstene opp mot problemstillingen etter som de ikke sa noe konkret om demokratiet, kanskje bortsett fra ketsjupartikkelen. Det endte med at jeg skrev at demokrati kanskje ofte var et glansbilde og at det ofte skjulte seg noe udemokratisk bak. Lobbyisme og media påvirker mer enn vi tenker over osv. Dritt :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...