Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makt-Norskeksamen VKII 2008

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye er 850 ord da? Dere skriver så satans mye. Jeg skrev bare 1,5 side på opg 6.

Edit: virker som veldig mange av dere skrev alt som falt dere inn på oppg 6, alt dere forbinder med ungdom og internett. Selv begrensa jeg det til ei slags problemstilling, der ungdom ikke tenker over hvor mye makt de egentlig sitter med bak testaturet, og hva det kan føre til. Avslutningsvis nevnte jeg kort positive sider med intenrett, blant annet tilhørlighet på diskusjon.no .. haha. Uansett, håper min måte å gjøre det på er riktig. For hvis ikke, så har jeg jo utelatt mye av det som er viktig.

Endret av prada8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Jeg skrev om ungdom og internett, men frykter at jeg har gjort litt feil. Jeg skrev om masse rart, litt om mobbing, og nevnte facebook og kommunikasjon også. Men det sto jo "ta utgangspunkt i tekstene", betyr dette at jeg ikke burde ha skrevet om andre sider ved internett?, som f. eks: lettere med skolearbeid, nettkriminalitet(hacking utført av ungdom), osv.?

Lenke til kommentar

Ble vel 2.5 datasider som tilsvarer rundt 1000 ord tror jeg. Kjenner til flere som klarte å jukse ved å bruke NYNO på eksamen, regner nok med at de får et par hakk bedre enn meg. Tok oppgave 6 og virket som jeg besvarte den greit nok, men ifølge læreplanmålene virker det som de kun vurderer grammatikk - som ikke gikk bra derimot, håper bare jeg står.

Har en følelse av det er veldig lite som egentlig skal til for å stryke på eksamen, tror de fleste sensorene tar det veldig seriøst i den forstand at de forventer langt mer enn tidligere heldagser.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

hei:D

jeg skrev oppgave 5, om vold i det norske samfunnet.

jeg avgrenset temaet til "vold menn fører mot kvinner". er det noen andre som har gjort dette ? eller vet om det er "lov" ?

Jeg skrev så vidt over 3 sider, og er redd det ble for lite (da læreren vår har sagt minimun 4 sider).

Endret av saxen
Lenke til kommentar
Jeg valgte også Oppgave 6. Ungdom og internett. Endte opp med 4,5 datasider med 1,5 linjeavstand og skriftstørrelse 14.

Hvordan komponerte dere artikkelen? Min artikkel ble en slags fordeler/ulemper-artikkel der jeg drøftet positive og negative sider ved internett fra en ungdoms ståsted, og hvilke konsekvenser internett kan gi. Positivt:

- Tilgjengelig kunnskap

-Spill, musikk og film

- "Sosiale behov" facebook, nettby, msn

Negativt:

- Diskrimenering

- mobbing

- identitetsgjenkjenning

- tar mye tid

- vanskelige å kontrollere hva som skjer på internett

Er dette en alright måte å løse oppgaven på? Andre som har gjort noe lignende?

- Hva menes egentlig "ta utgangspunkt i ..." Jeg tolket det dithen at man står relativt valgfritt i hvor mye av bakgrunnsstoffet man vil knytte til egen tekst.

gjorde noe ala det selv, nevnte et par positive og negative sider, og hvor mye makt jeg føler Internett egentlig har ;P ble en del facebook snakk xD ble nesten 3 håndskrevene sider her, skriver med veldig liten skrift da :innocent:

eh vits med bilde saxen? ;P

Lenke til kommentar

Kvifor kom det plutseleg eit bilete inn i posten? :p Heiter du tilfeldigvis Heidi?

Anywho: Eg skreiv kåseriet eg. Gjekk så som så, blei faktisk litt morosamt etterkvart. Lata som om eg var med i "hersketeknikkens debattantklubb". Som byr på eit flott miljø, kjekke men kyniske mennesker. I tillegg lærer du korleis du skal argumentere mot mora di! Velkommen over på den mørke sida.

Har det kome ut "sensorveiledning" ang. dagens oppgåver? Det er alltid like kjekt å lese kva sensor skal sjå på, men som du har gløymt.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Kjenner til flere som klarte å jukse ved å bruke NYNO på eksamen, regner nok med at de får et par hakk bedre enn meg.

Høres ut som en dårlig idé, da det er kjempeenkelt å avsløre. Eller fikk dere bruke egne PC-er og sitte vendt mot den eneste eksamensvakten?

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...