Herr Brun Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 I bunnen av bakken var det en stor kraft oppover og en liten kraft nedover. I svevet var det kun nedover (tyngden) Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) I svevet tegnet jeg på luftmotstand, men skrev ved siden av at jeg har sett bort fra det i regningene for å gjøre ting litt enklere. Lurer på om det er en rimelig forutsetning... I praksis har jo luftmotstand ganske mye å si for selve hoppet, men hvis du skal begynne å regne på det blir det krøll med en gang. Forutsatt dere friksjon i skråplanet, forresten? Endret 28. mai 2008 av fredrikg- Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvordan tegnet dere kreftene på 5'ern da? tenker spesielt i bunnen av bakken og i svevet? Tja, i bunn tegna jeg en stor normalvektor, medium G, og to omtrent like R og K (luftmotstand) I svevet smallt jeg på med stor G, medium K og bitteliten O (oppdrift) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er en rimelig forutsetning, rett og slett fordi du ikke har metodene for å regne med luftmotstand. Jeg skrev at det i virkeligheten var luftmotstand, men at denne ikke var tegnet på fordi vi ikke kan regne kvantitativt med luftmotstand. Skrev at alle fartene ville være litt mindre, ettersom både friksjon og luftmotstand alltid virket mot fartsretningen, men at friksjonen var neglisjerbar mellom snø og snøbrett, og at luftmotstanden var veldig liten og at vi ikke vet hvordan vi regner med den. Lenke til kommentar
aragorn_sonofarathorn Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg tok som forutsetning at det var konstant fart i skråplanet. Altså en kraft framover like stor som friksjonen bakover. Hvorvidt sensoren aksepterer dette eller ikke vet jeg ikke; det stod jo at snowboarderen startet å renne i A. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Er man ikke interessert på å akselerere ned bakken da, for å få så stor fart som mulig? :O Lenke til kommentar
Cless Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Faen, jeg gikk ut i fra at snøbrettkjøreren hadde en startfart vi måtte bestemme selv. Klarte å overse at hun startet rennet i A. Dermed fikk jeg litt større høyde for hoppet, og litt større t. Får satse på at jeg ikke blir drept. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg satt faktisk i 20 minutter og overså at "punkt C og B ligger 0,65m over bunnen i banen".. satt og knota noe jævlig, og følte liksom at det lettet når jeg fikk øye på det.. hehe ubeskrivelig følelse, likzm Lenke til kommentar
presjes Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvis resten av utregningene dine er riktig, så er jo ikke det den største feilen du kunne gjort. Tror det gikk ganske greit for meg også, men vi får se Lenke til kommentar
Cless Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, får håpe det. Tror det gikk ganske greit for meg. Eneste oppgaven jeg slet skikkelig med var 4-ern ettersom at jeg nesten ikke har gjort noe i astrofysikkkapittelen. Kom fram til 2 svar jeg tror er riktig på a og b (600-noe K og 3-noe mikrometer), men klarte ikke å svare på resten av oppgaven. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 I en oppgave hvor du skal gjøre masse forutsetninger og antagelser selv, så tror jeg ikke sånne feil er så uhyre avgjørende, så lenge fysikken stemmer. Nettopp som du sier. Det er også mye av grunnen til at man får oppgaver som sier "vis at farten.. blabla", slik at ikke a) skal ødelegge hele oppgava. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Var jeg den eneste som tok oppgaven om astrofysikk? Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Var jeg den eneste som tok oppgaven om astrofysikk? Nei. Jeg også. På oppgave fire hadde jeg liksom valget mellom pest og kolera. a) og b) på Alternativ B var jo greit, men jeg fant ut at det ville kosta litt for mye krefter å fikse resten, så jeg tok pennen fatt og skrev Alternativ A om astrofysikk, selv om det egentlig ikke var så lurt. Haha. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvor langt skrev dere da? Jeg fikk 16 jævla sider Lenke til kommentar
aragorn_sonofarathorn Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Vær snill å si at dere også fikk noe med 3 m/s på oppgave 1? Lenke til kommentar
presjes Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Følte jeg fikk litt til, men den med grafen var vanskelig.. Skjønte ikke helt hva de mente, men jeg fikk nå skrevet ned en side med noe forskjellig, så får vi se. Hehe Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Hvor langt skrev dere da? Jeg fikk 16 jævla sider Hehe. Heftige saker. Hadde omtrent det samme. 4 sånne "hefter", mer eller mindre skrevet ut. Må allikevel si det var 10 ganger gøyere å skrive fysikk enn norsk. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Vær snill å si at dere også fikk noe med 3 m/s på oppgave 1? v= m1*v1/(m1+m2) = 5*100/(100+50)= 3,333 Var det ikke noe slikt? Det gikk litt dårlig, dette her. For liten tid. Brukte litt for lang tid på de første oppgavene, tror jeg, for å gjøre det pent og skikkelig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 3,3 m/s ja. Og for å vise at det ikke var elastisk var det bare å regne kinetisk energi før og etter støtet. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hva har dere folka i standpunkt da? Virker som om dere er Einstein alle sammen jo! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå