Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 3FY Eksamen 2008

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I svevet tegnet jeg på luftmotstand, men skrev ved siden av at jeg har sett bort fra det i regningene for å gjøre ting litt enklere. Lurer på om det er en rimelig forutsetning... :p

I praksis har jo luftmotstand ganske mye å si for selve hoppet, men hvis du skal begynne å regne på det blir det krøll med en gang.

Forutsatt dere friksjon i skråplanet, forresten? :)

Endret av fredrikg-
Lenke til kommentar
Hvordan tegnet dere kreftene på 5'ern da? tenker spesielt i bunnen av bakken og i svevet?

Tja, i bunn tegna jeg en stor normalvektor, medium G, og to omtrent like R og K (luftmotstand)

I svevet smallt jeg på med stor G, medium K og bitteliten O (oppdrift)

Lenke til kommentar

Det er en rimelig forutsetning, rett og slett fordi du ikke har metodene for å regne med luftmotstand.

Jeg skrev at det i virkeligheten var luftmotstand, men at denne ikke var tegnet på fordi vi ikke kan regne kvantitativt med luftmotstand. Skrev at alle fartene ville være litt mindre, ettersom både friksjon og luftmotstand alltid virket mot fartsretningen, men at friksjonen var neglisjerbar mellom snø og snøbrett, og at luftmotstanden var veldig liten og at vi ikke vet hvordan vi regner med den.

Lenke til kommentar

Faen, jeg gikk ut i fra at snøbrettkjøreren hadde en startfart vi måtte bestemme selv. Klarte å overse at hun startet rennet i A. Dermed fikk jeg litt større høyde for hoppet, og litt større t. Får satse på at jeg ikke blir drept. :(

Lenke til kommentar

Ja, får håpe det. Tror det gikk ganske greit for meg. Eneste oppgaven jeg slet skikkelig med var 4-ern ettersom at jeg nesten ikke har gjort noe i astrofysikkkapittelen. Kom fram til 2 svar jeg tror er riktig på a og b (600-noe K og 3-noe mikrometer), men klarte ikke å svare på resten av oppgaven.

Lenke til kommentar
Var jeg den eneste som tok oppgaven om astrofysikk? :p

Nei. Jeg også.

På oppgave fire hadde jeg liksom valget mellom pest og kolera.

a) og b) på Alternativ B var jo greit, men jeg fant ut at det ville kosta litt for mye krefter å fikse resten, så jeg tok pennen fatt og skrev Alternativ A om astrofysikk, selv om det egentlig ikke var så lurt. Haha. :D

Lenke til kommentar
Vær snill å si at dere også fikk noe med 3 m/s på oppgave 1? :whistle:

v= m1*v1/(m1+m2) = 5*100/(100+50)= 3,333

Var det ikke noe slikt?

Det gikk litt dårlig, dette her. For liten tid. Brukte litt for lang tid på de første oppgavene, tror jeg, for å gjøre det pent og skikkelig. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...