datech Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 @The 5 element: Jeg var der du var en gang jeg og. Jeg lurte på sinnsykt rare ting som å lage en funsjonell hjemmeside flash (!). Etterhvert som tiden gikk kom jeg frem til at å skrive alle koder for hånd er så utrolig mye mer befriende. Da er det DEG SELV som er dreamweaver. Jeg er da en av de som holder med "selurdog" og "funkyboy" i denne saken (og mange med meg). Jeg begynte med winsyntax, videre gikk jeg over i phpDesigner og Zend IDE. Vær snill mot deg selv: Ikke KJØP Dreamweaver, det er for det meste UTROLIG oppskrytt. phpDesigner og Zend IDE er WAY mye bedre, bare du lærer deg å bruke dem. Av internettsider kan du f.eks. begynne med å lese nybegynner-guidene på htmldog. @datech: hvem trenger man egentlig å "collaborate" med på en personlig hjemmeside? databaser på personlig hjemmeside? phpmyadmin funker fett. Personlig synes jeg photoshop er litt oppskrytt også. Er det ikke mye bedre å begynne med html/css med en gang? Hei Nå er det vel helt vanlig at de som har brukt Dreamweaver en stund, forholder seg i all hovedsak til "code view" og da skriver jo de koden selv.. Slik at når du skriver "Da er det DEG SELV som er dreamweaver" så undres jeg på om du er klar over at Dreamweaver har "code view". Å si at phpDesigner og Zend IDE er way mye bedre, stemmer vel kun hvis trådstarter har tenkt å bli PHP-programmerer. Selv om man gjerne ikke trenger å samarbeide på en personlig hjemmeside, så nevnte nå bare jeg at muligheten var der, dette siden trådstarter skrev: "samtidig som ein kan gjere litt meir utav det dersom ein ynskjer det?" Databaser kan vel være vanlig på små hjemmesider, det kan være gjestebok eller annet og slike småting er Dreamweaver godt egnet til. phpmyadmin er jo for å administrere en database, kan jo ikke gi besøkende passordet til phpmyadmin slik at de kan logge inn, kjøre en SQL spørring for å legge til en post i gjesteboken Når du skriver: "Personlig synes jeg photoshop er litt oppskrytt også. Er det ikke mye bedre å begynne med html/css med en gang?" Så lurer jeg på om du har noe imot Adobe ;-) Photoshop er jo et profesjonellt bildebehandlingsprogram og hvis du har tenkt å bearbeide bilder med html/css, ja så lykke til. Lenke til kommentar
datech Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Ein kan kutte bilde opp i knappar o.l .. Som eg nemna så har eg INGEN PEILING på korleis det fungerer. crop? Hei Crop er å beskjære, mens slice er å stykke opp. Hvis du har ett bilde som er 400 px bredt og 200 px høyt, og som inneholder en sol til høyre og en måne til venstre (begge er like store, dvs 200px bredde og 200px høyde). Hvis du da ønsket å fjerne månen, kunne du bruke "crop", dvs beskjære bildet med 200 x 200 px slik at du sitter igjen med kun solen. Som da vil bli et bilde med 200px bredde og 200px høyde. Derimot hvis du ønsket å ha ett bilde av solen på toppen av din nettside og ett bilde av månen på bunnen av nettsiden, så vil det å slice passe godt. Da brukes slice verktøyet til å tegne to kvadrater eller rektangler, den ene rundt solen og den andre rundt månen. Når du da velger å lagre for web, så får du ett bilde av solen og ett bilde av månen, størrelsen i px vil avhenge av størrelsen på de kvadrater/rektangler du laget ved sliceverktøyet. Når du bruker slice så forblir orginalbildet intakt, du kan enkelt å greit bare fjerne slice'ene. En annen smart ting med slice er at når du lagrer for web, så kan du merke de forskjellige slicene (stykkene) og optimalisere de for web. Dette kan f.eks. være å bruke png format for noen av stykkene mens .jpeg format for andre stykker. Du vil få oppgitt filstørrelse for de forskjellige formater. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Vær snill mot deg selv: Ikke KJØP Dreamweaver, det er for det meste UTROLIG oppskrytt. phpDesigner og Zend IDE er WAY mye bedre, bare du lærer deg å bruke dem. Av internettsider kan du f.eks. begynne med å lese nybegynner-guidene på htmldog. Ja, han kjem langt med phpDesigner og Zend om han skal skrive ASP, Java eller ColdFusion. PHP er ikkje det einaste server side-språket som er mulig å bruke, hugs det. @datech: hvem trenger man egentlig å "collaborate" med på en personlig hjemmeside? databaser på personlig hjemmeside? phpmyadmin funker fett. Kva skal du med phpmyadmin uten ein database å behandle? Personlig synes jeg photoshop er litt oppskrytt også. Er det ikke mye bedre å begynne med html/css med en gang? Photoshop og HTML/CSS er to vidt, vidt forskjellige ting, og har i utgangspunktet ingenting med kvarandre å gjere. Trådstartar: Dreamweaver er eit veldig bra og veldig omfattande program. Det vil nok kunne effektivisere deg ein del om du er forbi nybyrjarstadiet. Om du nett har begynt med webutvikling/webdesign har du dog ikkje det heilt store å hente på det. Det vil til sjuande og sist vere du som må skrive all koden uansett. Endret 7. juni 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 @datech: Jeg mente at det finnes flere "code views" "i havet" enn Dreamweaver. Vet ikke om trådstarter har tenkt til å lære seg php. Man trenger jo ikke gå inn aktivt i selve "tabellen" for å signere en vanlig gjestebok? Jeg tenker også at det er mulig å bruke et hvilket som helst annet (gratis) program (f.eks. "notepad 2") for trådstarter. Det er ikke nødvendig å svi av massevis av gryn på Dreamweaver, når det finnes et drøss av alternativer. Stort sett gjør de det samme alle sammen. Noen bedre enn andre Photoshop egner seg best til bildebehandlig, ja. Litt skuffende feriebilder om man skulle redigert dem i css, hehe. @Arve Systad: Ja, han kjem langt med phpDesigner og Zend om han skal skrive ASP, Java eller ColdFusion. PHP er ikkje det einaste server side-språket som er mulig å bruke, hugs det. Ja, men php er vel mest ønskelig? Kva skal du med phpmyadmin uten ein database å behandle? Du kan f.eks. bruke en annen database. Men det er vel litt kjedelig kansje. Photoshop og HTML/CSS er to vidt, vidt forskjellige ting, og har i utgangspunktet ingenting med kvarandre å gjere. Akkurat! Og de bør ikke blandes sammen. Det var mitt poeng. Lenke til kommentar
ampersand Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Her har du en del gode programmer med WYSIWYG http://www.smashingmagazine.com/2008/05/06...itors-reviewed/ Dreamweaver er bra, men ville ikke kjøpt det kun for amatørbruk. Du finner sikkert et eller kanskje flere du vil like i linken over . Noen av de koster og andre er gratis. lykke til! Endret 7. juni 2008 av ampersand Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Ja, men php er vel mest ønskelig? Kvifor det? Massevis av andre bra språk der ute. Kva skal du med phpmyadmin uten ein database å behandle? Du kan f.eks. bruke en annen database. Men det er vel litt kjedelig kansje. Ehm, då har du jo ein database å bruke....? Akkurat! Og de bør ikke blandes sammen. Det var mitt poeng. Du "bør" blande dei sammen i den forstand at du "bør" bruke PS til å utforme et design, jo. Ser ingen god grunn til å la vere. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Det tar litt lengre tid å designe først i ps, og så en gang til for å sette alt sammen. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Det er sant. Men om du har ein kunde så er han/hun mest sannsynleg interessert i å sjå sia før du hiv deg igang med 20 timars koding på vedkommande si rekning ? Endret 8. juni 2008 av steffenz Lenke til kommentar
datech Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Det tar litt lengre tid å designe først i ps, og så en gang til for å sette alt sammen. Hei Nyere versjoner av Photoshop inneholder noe som heter "Layer Comps", som i korte trekk gir deg muligheten til å lage et design, for så benytte "Layer Comps" til å lage/presentere designet i forskjellige former. Dette er tidsbesparende til de grader. Det er jo også litt av poenget med å anbefale Dreamweaver; effektivitet og tidsbesparelse. Dreamweaver har i tillegg det fortrinnet at det er brukervennlig, henvender seg også til nybegynnere. Dette vises ved f.eks. oppretting av en "site" der man kan benytte brukervennlig steg-for-steg guide. Brukergrensesnittet / workspace til Dreamweaver tror jeg også treffer brukers hjerte, enten man er nybegynner eller erfaren. Dreamweaver vektlegger jo også workspace mye, og det er vel ikke uten grunn ;-) Når alt dette er sagt så kan man jo helt klart lage akkurat samme side/design ved bruk av gratis programmer som f.eks. Notepad ++ og Gimp, som man kan med Dreamweaver og Photoshop. Men Notepad ++ og Gimp er langt unna Dreamweaver og Photoshop når det gjelder funksjonalitet rettet mot blant annet effektivisering/tidsbesparelse. På den andre siden er Dreamweaver og Photoshop langt unna Notepad ++ og Gimp, når det gjelder pris i kroner. Du må vel ut med ca. 10.000kr for å kjøpe Dreamweaver og Photoshop. For å si det på en annen måte; skildnaden mellom Notepad ++ og Dreamweaver er like stor som skildnaden mellom en Lada og en Rolls-Royce. Når man sier at Notepad ++ er like bra som Dreamweaver siden en kan lage side med Notepad ++, ja så må jo en Lada være like god som en Rolls-Royce siden en kan kjøre til butikken med Lada'en også. Ser poenget ? Ellers når det gjelder data og effektivitet, så har brukeren en stor rolle i det hele. F.eks. kjøper man seg digitalkamera for å effektivisere seg, tar bilder og plasserer de hulter til bulter i all verdens mapper på datamaskinen, flytter og sletter litt mappper; hipp-som happs, med andre ord totalt kaos. Gjerne en harddisk krasj også, uten å ha tatt backup.. Ja, da tror jeg nok at et tradisjonelt bildealbum ville vært mer effektivt / bedre. Men det går jo ikke å legge skylden på data'en og påstå at data er ineffektivt, for det er man et levende bevis på ;-) Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Det tar litt lengre tid å designe først i ps, og så en gang til for å sette alt sammen. Men uten Photoshop vil du kun ende opp med firkanta boksar og strekar, du vil jo ikkje kunne utforme noko særlig grafisk i kun HTML og CSS, så eg ser ikkje heilt poenget ditt. Endret 8. juni 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Sterk eining i siste innlegget her. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 For å si det på en annen måte; skildnaden mellom Notepad ++ og Dreamweaver er like stor som skildnaden mellom en Lada og en Rolls-Royce.Når man sier at Notepad ++ er like bra som Dreamweaver siden en kan lage side med Notepad ++, ja så må jo en Lada være like god som en Rolls-Royce siden en kan kjøre til butikken med Lada'en også. Ser poenget ? Rolls-Royce er bare en "penisforlenger" :!: Det funker like bra med lada, bare du kontakter "Pimp my Ride". Da blir alt så mye mer unikt også. Men uten Photoshop vil du kun ende opp med firkanta boksar og strekar, du vil jo ikkje kunne utforme noko særlig grafisk i kun HTML og CSS, så eg ser ikkje heilt poenget ditt. Nei vel! Bare vær sånn du Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) illshit: Er du klar over at man kan kode selv in Dreamweaver? Ikke bare kan man det, men tekst-editoren er basert på den smått legendariske Homesite. Jeg skriver alltid kode selv og til HTML så har jeg så langt ikke sett noe som kommer i nærheten. Skriver jeg "<" så kommer det en liste over all tags(som gir mening i den konteksten) som jeg kan velge med piltastene eller bare drite i og skrive i vei. Colorsyntaksing går knallbra, selv om en blander inn CSS, JS og hele pakka. Dette at Dreamweaver foreslår og hjelper deg med code(gjerne kalt autocomplete eller intellisense) gjør at en lærer mye HTML mens man skriver i Dreamweaver. Faktisk, det eneste programmet som har vært i nærheten av Dreamweaver på disse punktene som jeg har prøvd er to Microsoft-produkt. (Expression Web og Visual Studio Web Express.) Nå kan jeg ikke bruke dem hjemme siden jeg kjører Linux der nå, og da har jeg prøvd både NVU og Bluefish. Folk hintet her til at det var på nivå med Dreamweaver men jeg ble særs skuffa. Ang. Photoshop: Naturligvis bør kladdearket være første stopp, men før man setter en side til verks, og særlig hvis en vil ha noe kreativt(HTML og CSS er strengt tatt ikke noe som får frem kreativiteten til folk) så bør en stopppe innom en editor. Som Arve sier, en ender fort opp med en boksete design når man ikke bruker Photoshop. For all del: kan sikkert være bra i blant da det er en metode som fordrer andre resultater enn Photoshop(og variasjon er jo bra); men som regel er det nok lurt å ta en tur innom PS. Veldig mange foretrekker Photoshop, men en kan også bruke GIMP, Jasc, og til og med vektorprogrammer. Det finnes også dedikerte programmer for mockup. Den programmet som sannsynligvis er aller aller best til web mockup og grafikk er Fireworks. (Men selv bruker jeg Photoshop siden det er et program jeg er vant med.) Edit: Må lære meg å lese tråder for å se om det allerede er folk som har svart på ting. Endret 10. juni 2008 av TLZ Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg har prøvd Bluefish (debian), og det var veldig bra å skrive (x)html i. Men siden jeg ikke er så dreven med the Gimp, ble det ikke noe særlig design over det. Vet at Dw har "code view" som nevnt tidligere. Har ikke prøvd disse to microsoft-produktene du nevner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå