Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som kom opp i 3MX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et litt generelt spørsmål om hvordan dere går fram på eksamen når det gjelder topp/bunn-punkt.

La oss si at vi allerede har satt f'(x)=0 og funnet to løsninger. Hvordan går dere fram for å finne ut hvilken løsning som er bunnpunkt og hvilken som er topppunkt (uten å se på grafen altså)?

Har sett løsningsforslag som setter f''(x)=0 for hver av løsningene og undersøker om den er positiv eller negativ. Er det ikke greiere å bare sette inn løsningene i f(x) og se hvilken som får størst verdi?

Lenke til kommentar

3mx på meg også ja. Men er det ingen smutthull i penn-regelen? Jeg har kronisk når det gjelder skrivefeil, så alternativet blir å kladde nesten hver eneste oppgave (sucks) eller levere en besvarelse med med mye krusseduller.

Lenke til kommentar
3mx på meg også ja. Men er det ingen smutthull i penn-regelen? Jeg har kronisk når det gjelder skrivefeil, så alternativet blir å kladde nesten hver eneste oppgave (sucks) eller levere en besvarelse med med mye krusseduller.

Fra heldagsprøver av så har jeg kladdet så og si alt. Det tar lang tid på bekostning av tenketid til oppgaver, men jeg surrer så mye med skrivinga at det nesten lønner seg. Jeg glemmer alltid et eller annet, så det er vel ikke så dumt å kladde. Hvertfall for meg er det sånn..

Ting som +C i ubestemte integraler og begrunnelse med enhetssirkel i trigonometriske likninger er ikke eksisterende i mine oppgaver som jeg gjør på egen hånd! :D

Litt dumt å venne seg til slike ting, da det ofte gjentar seg på prøver. :(

Lenke til kommentar

Kom også opp i 3MX. :) Om jeg får hatt eksamenen er et annet spørsmål. :p Går nemlig på en av skolene som er tatt ut i streik, så med mindre streiken blåses av innen onsdag kveld, blir det ingen eksamen her.

Når det gjelder antall regelbøker så har vi så vidt jeg har forstått bare lov å ha med oss en bok. Hvis du får lov å ha med deg fler så har nok vaktene på skolen din misforsått. Men hva skal du egentlig med 5 regelbøker? Er du veldig dårlig/usikker når det kommer til hvordan du skal regne? Jeg klarer jeg fint med en bok, i år har jeg ikke en gang skrevet den ut, og klarer likevel å få 6-er i matte. Hvis du trenger 5 regelbøker for å gjøre det bra i matte må du være ganske dårlig og avhengig av å ha noen oppgaver som ligner å støtte deg på. Og er det egentlig noe gøy å få en 5-er/6-er i 3MX fordi du hadde oppgaver som lignet og da skjønte oppgaven, og ikke av at du klarte å skjønne oppgaven av deg selv? Selvfølgelig så er det opp til deg hva du gjør, men jeg skjønner ikke hva du skal med så mange regelbøker. Spesielt når det ikke en gang er lov. Ja, ja.

Og når det gjelder penn så må alle skrive med penn (blå eller svart), som tidligere er sagt. Det er ingen unntak, annet en en eventuell kryssord-penn.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva alle skal med så utrolig mye notater.

Alle formelheftene mine er helt reine. Er sjeleglad jeg kom opp i Fysikk og ikke Kjemi. Da slipper jeg ha "dårlig samvittighet" fordi jeg ikke har med et traktorlass med notater, ettersom det faktisk ikke er lov. Men det er jo greit å kunne notere ting i formelboka hvis man har en tendens til å glemme åpenbare ting. Når det gjelder de som skriver eksempler fra læreboka rett i formelheftet, derimot, kunne de heller tatt med seg selve læreboka på prøva. :)

Noen som er enige? Sikkert mange som er uenige. :)

Lenke til kommentar

fredrik: Eg er til dels heilt einig ;)

Eg har sjølv "fasit" med meg på eit par oppgåver bak i formelheftet. Dette er oppgåver eg er særs usikker på. Slik som integrasjon, grafar, volum av omdreiingsleikamar osv osv meistrar eg, men på oppgåver med sannsyn og avbetaling osv blir eg alltid så sjukt usikker, og då er det greit å ha eit par eksempel å støtte seg på ;)

Lenke til kommentar

gud liker ikke oppgavene 4 og 5 på eksamenssettene :p hvertfall ikke 07 og 06 settet xD

hvilken karakter trur dere at man kan regne med å få om man har alt rett på 1,2 og 3, og nesten ikke noe på 4 og 5? :p

Lenke til kommentar

Kom opp i dette jeg og. Hater det fordi det er mitt svakeste fag men får vell komme meg gjennom det. Egentlig fornøyd med en treer da det dra mattekarakteren opp.

Kunne noen forklart meg når man skal bruke grader og når man skal bruke radianer? Gått litt i surr der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...