bruker365 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hvor mye bruker en bil som går på tomgang? Og hvor mye bruker bilen når du starter den(når motoren er varm)? Lurer liksom på hvor lenge du må ha motoren i gang for å bruke mer drivstoff enn viss du slukker motoren. Tenker miljø her F.eks en Volvo V50 1.6D. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ca en halv liter diesel i timen. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Også skal det nevnes at dieselmotorer tåler bedre å gå på tomgang over lang tid, mens bensinmotorer lett blir overopphetet og sotete, pluss at de bruker mye mer enn en dieselmotor på tomgang. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Bruker de mye nå de starter også? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hmm, det minner meg på at jeg også lurer på det samme. Glemte nylig å slå av lysene på bilen, så måtte la den stå på tomgang etter jeg fikk starthjelp, så batteriet fikk ladet seg. Jeg har en gammel Mazda 626, som bruker 1 liter bensin i milen ved variert kjøring. Kan bilen stå lenge uten at den bruker noe spesielt bensin, eller vil den likevel drukket som ellers? Den ligger vel på 800-1000 omdreininger i minuttet på tomgang. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Du kan vel sikkert stå i 1 time på 1 liter bensin... Men som larschroe skrev, så bruker bensinbiler mer drivstoff og tåler det ikke så godt. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Gikk ut på verkstedet og dro en test jeg. Testbil Opel Vectra 2.5 98 mod Målt med Dynpac flowmeter kalibrert for 2 mnd. siden. Tomgang 820 rpm 6.9 l pr time. 1800 rpm 4.7 l/time. En stempelmotor trenger vesentlig fetere blanding på tomgang og ved kaldstart enn ved normal kjøring, bensinmotorer i større grad enn dieselmotorer. Lenke til kommentar
joka Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Gikk ut på verkstedet og dro en test jeg. Testbil Opel Vectra 2.5 98 mod Målt med Dynpac flowmeter kalibrert for 2 mnd. siden. Tomgang 820 rpm 6.9 l pr time. 1800 rpm 4.7 l/time. En stempelmotor trenger vesentlig fetere blanding på tomgang og ved kaldstart enn ved normal kjøring, bensinmotorer i større grad enn dieselmotorer. høres veldig mye ut.... de fleste biler har retur på bensin/diesel som sender drifstoff som ikke benyttes tilbake til tanken.. jeg tror du må bruke flowmeter på returen også for å finne rett forbruk Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Har noe slik drivstoffmeter som viser bensinforbruket i kjørecomputeren. Bilen er en 92'Opel Omega 2.6i Hvis bilen er skikkelig varm bruker den 1.1L/t (måleren går over fra L/100km ved svært lave hastigheter og stillestand). Ser gjerne forskjell mellom 1.1 og 1.2 hvis jeg skrur over på parklys Tomgang er 600-650rpm. Når motoren er sånn halvvarm, men ikke absolutt helt, bruker den gjerne 1.4ca. Ved kalstart i 20 kalde ser jeg gjerne 25L/t, men den får jo litt lunk ganske raskt. Ellers har jeg hatt Sierra i vinter så jeg sparer den beste bilen for kuldestart Vet ikke hvor nøyaktig målingen er. Den viser litt snaut det reele forbruket ved kjøring vet jeg. Når jeg sammenligner snitt på kjørekomputeren og pumpeliter/tripteller. Så kan kansje gange forbruket på tomgang med 20% (regner med at klokka den bruker går ganske riktig fort) Er ikke noe flowmeter eller noe her. Regner egentlig med at den kalkulerer ut fra åpningstid på dysene - for man vet jo størrelsen på de og bensintrykke(konstant). Uten at jeg har noe særlig mer peiling på bilelektronikk forøvrig. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 høres veldig mye ut.... de fleste biler har retur på bensin/diesel som sender drifstoff som ikke benyttes tilbake til tanken.. jeg tror du må bruke flowmeter på returen også for å finne rett forbruk Flowmeteret som vi har på verkstedet kobles inn på slangen som går inn på fuel railen før injektorene, og på returen etter injektorene. Det kalkulerer altså diferansen mellom tilført drivstoff og drivstoff som går i retur til tanken Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Bruker de mye nå de starter også? Dieselmotorer bruker ikke noe mer når de startes ihvertfall. Dieselmengden som kommer inn i sylindrene bestemmer du selv med gasspedalen. BMW 118d har en automatisk start- og stoppfunksjon for å spare diesel. Hvis man står rolig i noen sekunder med girkassa i fri, så slår motoren seg av. Kløtsjer man og setter bilen i gir, så starter bilen igjen. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Tomgang 820 rpm 6.9 l pr time. 1800 rpm 4.7 l/time. Du må jo skjønne selv at disse målingene du har gjort er helt på jordet. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Så det er like greit å slukke motoren viss du skal stå i ro mer enn 5-10 sekunder? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Så det er like greit å slukke motoren viss du skal stå i ro mer enn 5-10 sekunder? Det er vel kanskje mer motorslitasje mtp start og stopp man bør se på, fremfor drivstofforbruket? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Så det er like greit å slukke motoren viss du skal stå i ro mer enn 5-10 sekunder? Det er vel kanskje mer motorslitasje mtp start og stopp man bør se på, fremfor drivstofforbruket? Det kommer an på motoren. Med en moderne aluminiumsmotor med helsyntetisk olje tror jeg egentlig ikke det har så mye å si med mindre det virkelig er sprengkaldt ute, men om du har en støpejernsdiesel (type "traktormotor") så stiller nok saken seg annerledes. Jeg lar heller motoren min gå på tomgang i et kvarters tid om vinteren enn å stoppe den. Om sommeren er jeg ikke så nøye på det etter at motoren har nådd driftstemperaturen, med mindre jeg trenger varme i bilen (f. eks hvis vinduene dugger i fuktig vær). Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Så man kan fint starte og stoppe på sommeren med en V50 06 mod? Uten at motoren tar noe særlig skade av det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå