Gå til innhold

FrP vil legge ned flyplasser!


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=533033

http://www.frp.no/Innhold/FrP/?module=Arti...icShow;ID=38319

 

Til tross for at jeg er uenig i mye av FrP-politikken synes jeg dette høres ut som et fornuftig tiltak, selv om jeg ikke ville gått så langt som å legge ned hele 25 flyplasser.

 

Husk at kortbanenettet ble bygd på 60/70-tallet, da veinettet var enda dårligere enn det er i dag. Hvis man hadde et såpass bra veinett da som FrP forespeiler at de vil bygge ville mange av disse neppe blitt bygd.

 

I området jeg kommer fra ligger to kortbaneflyplasser ca 1 times kjøring fra hverandre, og den ene ligger bare ca. 2-2,5 timers kjøring fra en stamruteflyplass. Hvis vi får et såpass bra veinett at det bare tar 0,5 timers kjøring mellom flyplassene, og under 2 times kjøring til stamruteflyplassen, ser jeg ikke poenget i å kaste bort mange penger på å ha samme flyplasstruktur som i dag. Da bør ihvertfall den som er nærmest stamruteflyplassen legges ned. Lignende situasjoner tror jeg vi finner mange steder i landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kjem til å gå ei stund før FrP får aksept hos lokallaga for dette.

Synd det, at ikke de ser gevinstene av å få bedre veier ut til nærmeste hovedflyplass, og mer trafikk konsentrert til færre flyplasser...

Lenke til kommentar

Det var da et dramatisk tiltak.Nå vet jeg ikke listen over flyplassen som foreslås lagt ned men syns heller flyplassen burde legges ned på bakgrunn av behov. Dumt de ikke har troen på et høyhastighets tog,da. Men støtter tiltaket til å lage beder veier.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Faktisk så syns jeg dette høres ut som en super idé, så fort vi få inn høyhastighetstog, syns jeg det omtrent ikke er vits å ha flyplasser som lar fly som flyr korte avstander lenger.

Det er lite sannsynlig at man noensinne får høyhastighetstog nord for Steinkjer, og ihvertfall ikke i Finnmark. De aller fleste kortbaneflyplasser er i Nord-Norge, spesielt Finnmark. Så høyhastighetsbaner er knapt et argument for å legg ned de fleste kortbaneflyplassene i Norge. Men bedre veier derimot, er et kjempegodt argument :) Ikke minst på Helgeland, i Lofoten/Vesterålen og i Øst-Finnmark hvor man har drøssevis av flyplasser "rett rundt høgget", med utbedring av veiene vil de også være ganske nær hverandre tidsmessig.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Dumt de ikke har troen på et høyhastighets tog,da. Men støtter tiltaket til å lage beder veier.

Veldig vanskelig og bygge i Norge pga terrenget og vi har også vintrer med mye snø (nå vet jeg ikke akkurat hvordan snø påvirker høyhastighetstog). Er også sinnsykt dyrt å bygge.

Lenke til kommentar
Synd det, at ikke de ser gevinstene av å få bedre veier ut til nærmeste hovedflyplass, og mer trafikk konsentrert til færre flyplasser...

 

Meir konsentrert trafikk på vegen til ein einaste flyplass i Sogn og Fjordane, ville her bli oppfatta som utelukkande negativt. Også av det FrP i dette fylket. I tillegg er den einaste geografisk sentralt plasserte flyplassen her lagt langt oppi tåkeheimen. Det ville blitt ustabilt.

 

Det er ikkje uvanleg å meine at vi kunne ha redusert talet på flyplassar i Sogn og Fjordane. Fleire politikarar har sikkert tenkt tanken før og det kan godt vere den utviklinga kjem. Men det er uaktuellt med berre ein flyplass.

Lenke til kommentar
Dumt de ikke har troen på et høyhastighets tog,da. Men støtter tiltaket til å lage beder veier.

Veldig vanskelig og bygge i Norge pga terrenget og vi har også vintrer med mye snø (nå vet jeg ikke akkurat hvordan snø påvirker høyhastighetstog). Er også sinnsykt dyrt å bygge.

Å,ja,det er snakk om nord Norge her.(trodde det var snakk om Sør-Norge).Det er riktig det du sier, dyrt er det. Vet ikke selv hvordan høyhastighets tog takler snø og terrenget som er der.Kommer sikkert litt an på typen tog.Men bedre veier vil helt klart gjøre susen i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Å,ja,det er snakk om nord Norge her.(trodde det var snakk om Sør-Norge).Det er riktig det du sier, dyrt er det. Vet ikke selv hvordan høyhastighets tog takler snø og terrenget som er der.Kommer sikkert litt an på typen tog.Men bedre veier vil helt klart gjøre susen i Nord-Norge.

Høyhastighetstog takler snø fint hvis tog og baner bygges for dette, Japan kjører daglig høyhastighetstog gjennom områder med et snørikt og kaldt vinterklima, ikke langt unna det norske vinterklimaet. Men det er ikke det som er det største problemet her.

 

Eventuell detaljert diskusjon om høyhastighetstog tas her :)

Lenke til kommentar

Lite vits i høyhastighetstog hvis du kun får 50 stykker på det hver dag... Enig i at man kan legge ned mange flyplasser. Både lakselv og båtsfjord har vell flyplasser overaskende nært Kirkenes. Finnes sikekrt drøssevis av eksempler. Tana fikk jo nesten egen flyplass på gressholdem(?) for en del år siden.

 

Lite vits i høyhastighetstog hvis du kun får 50 stykker (?) på det hver dag... Enig i at man kan legge ned mange flyplasser. Både lakselv og båtsfjord har vell flyplasser overaskende nært Kirkenes. Finnes sikekrt drøssevis av eksempler. Tana fikk jo nesten egen flyplass på gressholdem(?) for en del år siden.

Lenke til kommentar
Lite vits i høyhastighetstog hvis du kun får 50 stykker på det hver dag... Enig i at man kan legge ned mange flyplasser. Både lakselv og båtsfjord har vell flyplasser overaskende nært Kirkenes. Finnes sikekrt drøssevis av eksempler. Tana fikk jo nesten egen flyplass på gressholdem(?) for en del år siden.

Det har blitt foreslått å bygge en hovedflyplass for hele Øst-Finnmark i Tana/Nesseby-området, dette sammen med en dugende veiutbygging mener jeg vil være et godt tiltak. Hvis man bygger ut veiene i samme slengen anslår jeg man kan få hele fire eksisterende kortbaneflyplasser innenfor en radius av 1,5 timers kjøring fra denne flyplassen. Da kan man like godt legge ned alle disse fire flyplassene + Kirkenes lufthavn (som også vil være ganske nært). En eventuell tidsgevinst av å ta flyet fra en kortbaneflyplass ville uansett blitt spist opp av ventetid på flyplassen, sikkerhetskontroll osv osv (man må uansett bytte fly på stamruteflyplassen for å komme seg videre her i verden).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Fy flate... Har vi liksom for mange flyplasser? :nei:

Her sitter jeg i Norges 3. største by og nærmeste flyplass ligger en lang kjøretur til et annet fylke! (Nærmeste i dette fylket ligger 12 mil unna..)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Hadde det ikke da vert bedre å beholde Høybuktmoen og legge ned de andre? Nå har man jo akuratt bygget "ny" flyplass der også.

Da vil man få minst dobbelt så lang reisetid fra de fjerneste stedene (Berlevåg, Båtsfjord, Vardø) selv med en betydelig utbedring av veiene, og mye av argumentet for å legge ned flyplassene forsvinner.

 

Med fare for å være litt arrogant, jeg har sett på kartet, og anslår at hvis man utbedrer og korter ned veiene tilstrekkelig kan man legge ned alle flyplasser i Finnmark utenom stamflyplassen i Alta, en evt. ny flyplass i Tana-området, og flyplassene på Hasvik, Honningsvåg og Mehamn (altså ha kun fem passasjerflyplasser i hele Finnmark).

 

Fy flate... Har vi liksom for mange flyplasser? :nei:

Her sitter jeg i Norges 3. største by og nærmeste flyplass ligger en lang kjøretur til et annet fylke! (Nærmeste i dette fylket ligger 12 mil unna..)

Øyvind, at folk i Trondheim har en drøy halvtimes kjøring til en stamruteflyplass med mange ruter innlands og utenlands er nesten ingenting å syte over sammenlignet med mange steder i landet. Tar like lang tid mellom Oslo og Gardermoen om du kjører i egen bil!

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ja, det er sant. :hmm: Er vel litt for bortskjemt fra andre plasser jeg har bodd med noen hundre meter bort til flyplasser.

 

Men var ikke så verst avstand i Oslo med Fornebu da.

Lenke til kommentar

Husk at dengang det ble besluttet å ikke videreføre jernbanen nord for Bodø var konklusjonen at man skulle få en "autostrada" nordover istedenfor. Flere tiår senere har denne enda ikke kommet. Så ikke legg ned flyplassene før skikkelige veier er på plass.

Lenke til kommentar
A-jay: høres veldig fornuftig ut. vet du om det er noen nye planer for Tana/Nesseby?

Vet det var noen planer for noen tiår siden men strid om hvor den skulle ligge ødela vist det hele.

Jeg er ikke så kjent i området der selv, hørte bare om planene fra noen som kommer derfra.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at distriktsflyplassene burde legges ned. For mange er de nødvendige hvis man skal komme seg fort til en større by. Og distriktene vil få en mindre befolkning skulle dette skje. Jeg er ikke noe i veien for å gjennomføre FRPs infrastruktur forbedrende politikk, som jeg støtter, samtidig som småflyplasser blir subsidiert. Norge er slik det er geografisk, og dette fører til at enkelte ulønnsomme flyplasser er nødvendige..

 

I området jeg kommer fra ligger to kortbaneflyplasser ca 1 times kjøring fra hverandre, og den ene ligger bare ca. 2-2,5 timers kjøring fra en stamruteflyplass. Hvis vi får et såpass bra veinett at det bare tar 0,5 timers kjøring mellom flyplassene, og under 2 times kjøring til stamruteflyplassen, ser jeg ikke poenget i å kaste bort mange penger på å ha samme flyplasstruktur som i dag. Da bør ihvertfall den som er nærmest stamruteflyplassen legges ned. Lignende situasjoner tror jeg vi finner mange steder i landet.
En kunne jo sikkert ha kommet frem til hva som hadde hensikt, hvis veien hadde blitt såpass god at det tok under en halvtime å komme seg til flyplasser det før tok 2 timer til, så er det bare å legge ned den som ble laget for å suplementere gitt flyplass...

 

Er det noen partier i norge som hadde støttet 4 - felts vei Kristiansand - Oslo - Trondheim

|

Bergen

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...