Toast Is Pimp! Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) OS: Fedora 9 Har 3 NTFS disker som går via SATA og 1 Disk via USB og er NTFS. USB disken blir automatisk mountet. Skjer ingenting når jeg klikker på de andre diskene som ligger under "Steder". Hvordan får jeg mountet de? Må også ha kommandoen for og finne ut hvilken disk som har hvilken "path". Endret 22. mai 2008 av Deimos87 Lenke til kommentar
sygard Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 bash$ mount viser deg hva som er mountet hvor bash$ sudo fdisk -l viser deg hvilke disker systemet ditt ser Du skal få opp en boks som spør etter passord når du dobbelklikker på ntfs disker under steder i filebrowseren. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Jeg er ikke i Sudoers file.. Hvordan fikser jeg det da? Helt nytt for meg med Fedora 9. Var ikke slik på 8 og 7'a. Edit: Jeg greide det. Su Passord: Men så finnes ikke fdisk -l bash: fdisk: command not found Endret 22. mai 2008 av Deimos87 Lenke til kommentar
sygard Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du kan legge deg til i filen ved å bruke visudo, men jeg bruker root kontoen... Opp til deg hva du vil. Legg deg til sudoers ved å gjøre følgende: bash$ su <passwd> bash$ visudo #legg til dette på slutten av filen: username ALL=(ALL)ALL Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 visudo, command not found. Osv.. Men er i Root nå så den er grei. fdisk -l forstatt ikke found! Lenke til kommentar
sygard Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 root kontoen i fedora har ikke lagt inn path til de vanlige stedene der kommandoene ligger, du kan midlertidlig legge til disse slik: bash$ export PATH=$PATH:/sbin:/usr/sbin Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 [root@localhost Megtullebukken]# mount /dev/sdb1 on / type ext3 (rw) proc on /proc type proc (rw) sysfs on /sys type sysfs (rw) devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620) tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw) none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw) sunrpc on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw) fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw) gvfs-fuse-daemon on /home/tord/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=tord) /dev/sdc1 on /media/My Book type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=512) [root@localhost Tullebukken]# Prøvde meg på mount /dev/sdb1 osv osv -Gir opp for nå. Windows nå... Lenke til kommentar
sygard Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 mount ntfs disker som følger: bash$ mount /dev/sdX /mnt/folder -t ntfs -o rw # for lese/skrive tilgang bash$ mount /dev/sdX /mnt/folder -t ntfs -o ro # for lese tilgang Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Bruk su- (eller var det su -) i stedet for kun su, da kjører du i root miljø, og ikke i din brukers miljø med root tilgang som du får med kun su. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå