1915 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 kjører ubuntu 8.04 den disken ubuntu ligger på er det ext3. så har jeg 2 stk 500 gb disker som jeg har ting på som er ntfs. burde jeg få lagt inn ext3 på de eller kan jeg bare bruke nfts ? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 bruker du windows? hvis ikke ser jeg ingen grunn for å kjøre ntfs... Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kjør NTFS på diskene. Da har man mulighet til og ta disken med til venner. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) bruker du windows? hvis ikke ser jeg ingen grunn for å kjøre ntfs... hvis du hadde lest første posten min så står det hva jeg har.... Endret 22. mai 2008 av Danielsm Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Bruk ext3 du. Ntfs-3g støtter ikke - såvidt jeg vet - POSIX-rettigheter på filene. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 jeg ville hatt hoveddelen av disken som ext3, men en liten del som NTFS, da det er greit å ha hvis du skal bruke dem på windows pcer. (forutsetter at det er eksterne HDDer. Er det interne går du for ren ext3.) Lenke til kommentar
1915 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Bruk ext3 du. Ntfs-3g støtter ikke - såvidt jeg vet - POSIX-rettigheter på filene. jeg regna med at det svaret kom til å komme men hvordan formaterer jeg en disk i ubuntu ? finne det noe "samme" måte som i windows å gjøre det? for jeg må formatere den ene 500 disken min. og flytte alt jeg har på den andre til den som er formatert. så kan jeg lage ext3 på den andre igjen. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 jeg ville hatt hoveddelen av disken som ext3, men en liten del som NTFS, da det er greit å ha hvis du skal bruke dem på windows pcer. (forutsetter at det er eksterne HDDer. Er det interne går du for ren ext3.) de står inni pcn. er stasjonær pc. har dem aldri ute og tar dem i andre pcer. så ja ext3 takk men tell me how to format.. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 ta backup av alt du vil beholde før du begynner. Deretter starter du opp gparted, resten tror jeg er ganske enkelt. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 bruker du windows? hvis ikke ser jeg ingen grunn for å kjøre ntfs... hvis du hadde lest første posten min så står det hva jeg har.... grunnen til jeg spurte om det, er at veldig mange som nettop har begynt med linux kjører dualboot, og da trenger dem helst ntfs eller fat for å kunne nå filene fra begge os Lenke til kommentar
1915 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 hadde linux før. så bytta jeg pc osv. så ble det windows. og ny pc og masse shit. så bygde jeg meg pc. hadde linux på den før så windows. og idag innstallerte jeg linux. har bare linux. gidder ikke windows ;P Lenke til kommentar
Filosof Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Dette er ekstremt off-topic, men hvorfor bruker du Linux? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kun har brukt Windows og Mac hele mitt liv, og lurte på om det er eventuelle fordeler/ulemper med Linux kontra disse to? Bare lurer Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg liker linux fordi jeg kan gjøre veldig mye rart med det som du ikke kan i windows. I tillegg har du mange flotte gratisprogrammer, det er enkelt å innstalere nye programmer (så lenge de ligger i synaptic, noe så godt som alle vanlige prog gjør) Du lærer mye, og noen numbnuts i Toshiba fant ut at det var lurt å selge min low-end laptop med Vista. De kan aldri ha prøvd dataen selv fordi det fungerte tragiskt dårlig. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 1: for det er enkelt og bruke og massevis av gratisprogrammer. 2: har hatt linux før og aldri fått kræsj med linux. windows er noe dritt som kræsjer stadig vekk(jeg hadde ikke problemer med windows, men kjenner mange som har/hat masse problemer med windows) jeg liker linux bedre enn windows. og så spiller jeg nesten ikke. og desuten har jeg en dell stasjonær med xp på. og en laptop med xp på. så da kan jeg vell ha spill på dem da =) Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Frihet Ingen nagware Raskere Gøy å fikle (Desktop modding for.eks) Kan bytte ut så å si hele systemet uten reinstallasjon for.eks Osv. Osv. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg har hatt en del krasj med linux, men jeg tror dette skyldes fryktelig varme komponenter heller enn operativsystemet, da det gjerne skjer etter noen timers bruk på høy belastning. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 har innstallert gparted. hvor finner jeg det på pcn da ? :S Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvis det er inne på Linux er det bare å skrive gparted inne i terminal. Hvis ikke mener jeg den skal ligge under System > Administrasjon eller noe sånt. Er ikke inne i Linux selv atm og hukommelsen min er elendig Lenke til kommentar
1915 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 jeg laget ext3 av den ene disken. men så kommer det opp når jeg skal inn på disken etter jeg er ferdig med det at den ikke kam mounte volume. hvordan skal jeg fikse slik at det blir ext3 ? kan noen forklare det ? takk http://bildr.no/view/202453 Lenke til kommentar
sygard Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 jeg laget ext3 av den ene disken. men så kommer det opp når jeg skal inn på disken etter jeg er ferdig med det at den ikke kam mounte volume. hvordan skal jeg fikse slik at det blir ext3 ? kan noen forklare det ? takk http://bildr.no/view/202453 bash$ mkfs.ext3 -L myDisk ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå