Gå til innhold

ntfs eller ext3 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruk ext3 du. Ntfs-3g støtter ikke - såvidt jeg vet - POSIX-rettigheter på filene.

jeg regna med at det svaret kom til å komme :p

men hvordan formaterer jeg en disk i ubuntu ?

finne det noe "samme" måte som i windows å gjøre det?

for jeg må formatere den ene 500 disken min. og flytte alt jeg har på den andre til den som er formatert. så kan jeg lage ext3 på den andre igjen.

Lenke til kommentar
jeg ville hatt hoveddelen av disken som ext3, men en liten del som NTFS, da det er greit å ha hvis du skal bruke dem på windows pcer. (forutsetter at det er eksterne HDDer. Er det interne går du for ren ext3.)

de står inni pcn. er stasjonær pc. har dem aldri ute og tar dem i andre pcer. så ja ext3 takk :)

men tell me how to format..

Lenke til kommentar
bruker du windows? hvis ikke ser jeg ingen grunn for å kjøre ntfs...

hvis du hadde lest første posten min så står det hva jeg har....

grunnen til jeg spurte om det, er at veldig mange som nettop har begynt med linux kjører dualboot, og da trenger dem helst ntfs eller fat for å kunne nå filene fra begge os :)

Lenke til kommentar

hadde linux før. så bytta jeg pc osv. så ble det windows. og ny pc og masse shit. så bygde jeg meg pc. hadde linux på den før så windows. og idag innstallerte jeg linux. har bare linux. gidder ikke windows ;P

Lenke til kommentar

Dette er ekstremt off-topic, men hvorfor bruker du Linux?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kun har brukt Windows og Mac hele mitt liv, og lurte på om det er eventuelle fordeler/ulemper med Linux kontra disse to?

Bare lurer :yes:

Lenke til kommentar

Jeg liker linux fordi jeg kan gjøre veldig mye rart med det som du ikke kan i windows. I tillegg har du mange flotte gratisprogrammer, det er enkelt å innstalere nye programmer (så lenge de ligger i synaptic, noe så godt som alle vanlige prog gjør) Du lærer mye, og noen numbnuts i Toshiba fant ut at det var lurt å selge min low-end laptop med Vista. De kan aldri ha prøvd dataen selv fordi det fungerte tragiskt dårlig.

Lenke til kommentar

1: for det er enkelt og bruke og massevis av gratisprogrammer.

2: har hatt linux før og aldri fått kræsj med linux. windows er noe dritt som kræsjer stadig vekk(jeg hadde ikke problemer med windows, men kjenner mange som har/hat masse problemer med windows)

jeg liker linux bedre enn windows. og så spiller jeg nesten ikke. og desuten har jeg en dell stasjonær med xp på. og en laptop med xp på. så da kan jeg vell ha spill på dem da =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...