Frigata Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Ein kamerat av meg som studerer samfunnsøkonomi hevdar (han hadde i det minste lest/høyrt) at dollarkursen vil stige betrakteleg etter presidentvalet i USA. No hugsar eg ikkje heilt kva som var grunngjevinga for den påstanden, men det verkar jo ikkje heilt borti natta. Det ville jo vera ille for oss ikkje-amerikanarar no i eBay-alderen. Kan nokon med peiling på økonomi og analyse sei kva dei trur om denne påstanden? Endret 22. mai 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Forutsatt demokratisk seier kan en spekulere i om den nye administrasjonen vil gå hardere til verks for å få ned handelsunderskuddet samt være mindre krigshissige. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 :!: Hehe.. Likte hva han ene sa: Om noen år vil de ha råd til biler i kina, da kan de jo sende syklene sine over hit, for vi kommer ikke til å ha råd til våre SUV'er... I går sa Warren buffet (som du kan lese over alle økonomisider til norske nettaviser) at dollaren ville falle mer.. Leste her om dagen at en Norsk analytiker mente dollaren ville holde seg på 5 ut 2008, og 5,5 2009.. Men det kommer nok mye ann på hvem som vinner valget, og hva som blir gjort med landet.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) USA vil få en sterkere om de hadde gjort det de burde, nemlig økt rentene og la systemet få lov til å ødelegge mye dollar, og latt mange gå konkurs, men det ser ikke ut til å skje. Etter de da hadde kjørt hele økonomien i dass kunne de så satt ned rentene igjen. Jeg tror dessverre det er slik at de vil gjøre dollaren så svak de greier uten å å gjøre inflasjonen alt for høy. De vil tidligst stramme inn slik jeg sier når markedet forlanger mye høyere renter for å holde på dollar. Når det skjer er faktisk en mulighet for at dollaren vil kollapse. Det er ikke helt ulikt Island. Den er en balansegang og USA vil ha så svak dollar de kan ha. Det som vil skje er at prisene på varer i dollar etterhvert vil stige, men tjenester i dollar kan kanskje gå ned, en slags kombinasjon av inflasjon og deflasjon, eller stagflasjon uten god lønnsvekst. Warren Buffet ser ikke etter selskaper i Europa uten grunn. Buffet sier han tror økningen i råvarepriser vil fortsette men at det ikke er noe han forstår. Det betyr at korreksjonen i mange råvarer nå kan være en kjøpsmulighet. Gull kan være en mulighet til å tjene på en svakere dollar. Pengemengden m3 vokser i USA med nesten 20 % i året, og USA sluttet og rapportere pengemengden M3 i 2006. USA (BNP 13-14 trillioner) har forpliktelser på 60 trillioner dollar, resten av verden (BNP 40 trillioner dollar) 20 trillioner med forpliktelser. USA har ingen mulighet til å betale sine forpliktelser, og det er demografiske forandringer ved at andelen eldre blir stadig større mens færre og færre jobber. Det er på grunn av dårligere tider at det blir færre og færre barn. Det er har ingenting med at vi lever i en moderne tid. Rett etter krigen på 50 tallet var det kjempeoppsving da kom de store barnekullene, og disse gamlingene vil nok få pensjonspengene sine. Men om disse pengene har den kjøpekraften de hadde sett for seg tviler jeg sterkt på. Enda en ting er at Ben Bernanke før han ble ansatt i FED nesten bare hadde canadiske dollar i obligasjoner, mens de få dollarene han hadde var av en eksklusiv type som kalles STRIPS. Da kan det fremtidige beløpet selges separat fra rentebeløpet som samles opp og betales ut ifra konsumpris indeksen og ikke renta. Det sier litt om tilliten til dollar. En artikkel om papir penger: http://www.wilmott.com/blogs/collector/ind...Y-OR-RESUMPTION Endret 23. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Nesebrus Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Ein kamerat av meg som studerer samfunnsøkonomi hevdar (han hadde i det minste lest/høyrt) at dollarkursen vil stige betrakteleg etter presidentvalet i USA. No hugsar eg ikkje heilt kva som var grunngjevinga for den påstanden, men det verkar jo ikkje heilt borti natta. Det ville jo vera ille for oss ikkje-amerikanarar no i eBay-alderen. Kan nokon med peiling på økonomi og analyse sei kva dei trur om denne påstanden? Vel hvis vi prøver å tenke litt logisk så skjønner vi fort at det ikke kan være særlig mye hold i påstanden. Hvis det skulle vært sant hadde jo alle rationelle aktører investert i hauger med dollar på nåværende tidspunkt. For vi vet jo at et presidentvalg vil finne sted, hvis vi i tillegg hadde visst at dollarkursen ville stige etter valget er det jo ingen grunn til å ikke handle dollar nå. (Dette hadde igjen ført til at dollarkursen hadde blitt priset høyere og høyere pga. etterspørselen og påstanden hadde forsåvidt vært selvoppfyllene!) Men I realiteten er alle fremtidige faktorer "bakt" inn i kursen, derfor er effekten av det fremtidge presidentvalget er priset inn i dagens kurs og vi vil ikke oppleve en plutselig stigning i kursen rett etter valget har funnet sted. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Ein kamerat av meg som studerer samfunnsøkonomi hevdar (han hadde i det minste lest/høyrt) at dollarkursen vil stige betrakteleg etter presidentvalet i USA. No hugsar eg ikkje heilt kva som var grunngjevinga for den påstanden, men det verkar jo ikkje heilt borti natta. Det ville jo vera ille for oss ikkje-amerikanarar no i eBay-alderen. Kan nokon med peiling på økonomi og analyse sei kva dei trur om denne påstanden? Vel hvis vi prøver å tenke litt logisk så skjønner vi fort at det ikke kan være særlig mye hold i påstanden. Hvis det skulle vært sant hadde jo alle rationelle aktører investert i hauger med dollar på nåværende tidspunkt. For vi vet jo at et presidentvalg vil finne sted, hvis vi i tillegg hadde visst at dollarkursen ville stige etter valget er det jo ingen grunn til å ikke handle dollar nå. (Dette hadde igjen ført til at dollarkursen hadde blitt priset høyere og høyere pga. etterspørselen og påstanden hadde forsåvidt vært selvoppfyllene!) Men I realiteten er alle fremtidige faktorer "bakt" inn i kursen, derfor er effekten av det fremtidge presidentvalget er priset inn i dagens kurs og vi vil ikke oppleve en plutselig stigning i kursen rett etter valget har funnet sted. For at dollaren skal styrke seg må det bli en stor krise i Asia og andre steder slik at det blir et veldig fall i råvareprisene. Det kan godt hende. Det jeg er mest urolig for er at renta skal bli 10-15 % her i Norge. Det er ikke utenkelig hvis de gjør jobben sin skikkelig. Men det har de jo ikke gjort på over 10 år, så hvorfor skulle de gjøre det nå :!: Det var en kjempetabbe når de satte rentene lavere enn 5 % de siste årene. Endret 25. mai 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå