Gå til innhold

Kulturo: Indiana Jones og Krystallhodeskallens rike

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har lest veldig mye om at denne filmen er spesielt god for de som har ventet på den i mange år og som hadde et forhold til Indy og likte de origianele filmene som de så for 10-20 år siden. Siden jeg faller inn under den gruppen og elsker eventyrfilmer, så har jeg store forventninger. Jeg blir overrasket om jeg blir skuffet.

Jeg faller også inn under den gruppen, det er nærmere 20 år siden jeg så min første Indy film og de tre første filmene er en stor del av hvorfor jeg er så film-interessert som jeg er den dag i dag...

Jeg har gledet meg som den lille ungen jeg er fra dag en når jeg hørte at det skulle komme en ny Indy film, jeg så frem til å få oppleve litt av barndommen min igjen med denne filmen.

Og dette kommer vel kanskje som et sjokk, men jeg er FRYKTELIG! skuffet for å si det pent og det er det historien som har skylden for. Filmen starter meget bra, selv om turen i og omstendigheten rundt turen (ikke noe kjempe spoiler så bare merk teksten) i kjøleskapet ble litt i drøyeste laget, men jeg lot det gå.

Nå kommer det noen KJEMPE SPOILERE så ikke åpne spoilertagen hvis du har planer om å se filmen.

Hvorfor skulle de dra romvesner inn i en Indy film det er noe jeg ikke skjønner, overnaturlige elementer greit det har jeg ikke noe problemer, som det har vært i de tre første filmene, men romvesner føler jeg ikke har noe her og gjøre, det ødela filmen helt for min del.

Det var en stund der jeg satt og ventet på at Richard Dreyfuss skulle dukke opp på slutten for å se romskipet reise av gårde og det var vel like før Shia LaBeouf lånte en sykkel med en liten kurv for å hjelpe E.T. hjem. Jeg tror første kommentaren som datt ut av kjeften på meg når filmen var ferdig var: Trodde X-files 2 hadde premiere senere i år.

Slutten av filmen er det som virkelig gjør filmen dårlig i mine øyne, jeg skjønte hvor dette bar henn når filmen nærmet seg halvveis (til min store forskrekkelse) men jeg håpet og trodde at de skulle finne en annen forklaring på saken. Men når de forsvinner inn i det siste kameret og romvesnene åpenbarer seg, når Blanchett blir vis og klok å for ikke å glemme romskipet som stiger opp og avslutter filmen (vel i hvert fall den delen) :thumbdown:

Men jeg er faktisk ikke villig til å gi Spielberg skylden for at filmen ble som den ble, heller ikke David Koepp som har skrevet skripet for det er ikke dårlig skrevet. Jeg velger å gi helt og holdent skylden til Lucas for at filmen endte opp som den gjorde, jeg sitter med en følse av at han har hatt mer enn en finger med i spillet når det kommer til hvilken vei de skulle gå (feil vei...) når det kommer til historien og "plotte" i filmen.

Jeg skulle virkelig ha likt å ha sett den utgaven av skripet/filmen til Frank Darabont som ble forkastet til fordel for denne historien her.

Jeg sitte her med en dårlig følse som jeg ikke hadde forventet når det kom til en Indy film, så jeg tror jeg skal dytte Raiders of the Lost Ark i DVD spilleren for å få tilbake godfølsen fra barndommen igjen, for den har nesten forsvunnet etter denne kvelden på kino.

Hvis jeg skal gi filmen en karakter så vil jeg vel si at jeg er ganske snill når jeg gir den 5/10 her er det starten og den første halvdelen av filmen som drar opp og slutten som drar fryktelig ned igjen....

Lenke til kommentar
Men jeg er faktisk ikke villig til å gi Spielberg skylden for at filmen ble som den ble, heller ikke David Koepp som har skrevet skripet for det er ikke dårlig skrevet. Jeg velger å gi helt og holdent skylden til Lucas for at filmen endte opp som den gjorde, jeg sitter med en følse av at han har hatt mer enn en finger med i spillet når det kommer til hvilken vei de skulle gå (feil vei...) når det kommer til historien og "plotte" i filmen.

Lucas har gjort nok skade for en stund med det han har produsert det siste tiåret, men at han skal bære skylden alene, synes jeg er litt drøyt. Har du sett hva Steven Spielberg gjorde med Artificial Intelligence? Syntes faktisk den var interessant og underholdende en stund, men så måtte dusten søren meg - i likhet med her - dra inn de jævla

romvesene

på slutten av filmen.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Har nå visst en stund om det "plottet" som dras inn. Kommer ikke til å plage meg.

Her har man en film som bygger på tidligere hvor (spoiler fra forgjengerne)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
en kiste som brenner huden av folk som ikke lukker øynene, en kopp med vann som helbreder, en "prest" som river hjertet ut av sine ofre mens de fortsatt lever.

så den retningen i nye Indy-filmen vil ikke plage meg tror jeg. Finner det ganske naturlig og jeg ser på indy som eventyr og gir en god beng i realisme. At den ikke tar en religiøs overto-type retning som forgjengerne er bare fint. Forandring fryder, bra det ikke blir for repeterende.

Det er nå slik jeg ser på det i hvert fall og jeg gleder meg fortsatt. Håper jeg ikke blir med i skuffet klubben. Men hvem vet, selv McClane skuffet meg litt i fjor med en litt over middels bra film.

Lenke til kommentar
jeg sitter med en følse av at han har hatt mer enn en finger med i spillet når det kommer til hvilken vei de skulle gå (feil vei...) når det kommer til historien og "plotte" i filmen.

hehe tja Geek filmer haddet ikke så mye konkuranse før heller da, så det var nok litt lettere å bli geni erklært den gang i forhold til i dag ), om man ser SW 4 5 6 Indy filmene om igjen så er de ikke like geniale i dag som jeg syntes i gammle dager, men (jeg kommer ikke utenom) Jar jar binks tar kaka over alle kaker ja, er nok først å fremst denne karakteren som fikk kastet Lucas av Geek film tronen å rett i søla.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Likte Jar Jar. Og jeg akter ikke gå og gjemme meg av den grunn :ninja:

Tror jeg er tilgivende for det meste av fantasifulle påfunn i eventyrfilmer. For meg er vel det litt av poenget. Jeg vil så langt vekk fra realisme som mulig. Jeg vil besøke en ny og spennende verden, med helt annen virkelighet enn min egen verden. Syntes i så måte ikke Jar Jar var noe mer merkelig å treffe på enn de små bjørnene.

Men det føles som om det er mer press for tiden å få inn mer "virkelige" opplevelser. Jeg kommer aldri til å ville ønske det. Realisme og virkelighet har jeg utenfor døren min, fantasi ønsker jeg velkommen i eventyrfilmene. Jeg humrer godt når noen eksempelvis sier at "Batman Begins var så bra for den var så mye mer realistisk". Den var milevis unna realisme. Men den ga en god illusjon av det. Håper bare det er plass for fantasi i fremtiden også, gjerne fantasien som virkelig presser på og krever at man gir slipp på alt den virkelige verden har å by på.

Lenke til kommentar

Har nok en hel del med at man blir eldre å gjøre, som fører til at man feks kan konsentrere seg om dårlig lyssetting osv ) . Er jo ikke tvil om at man slipper tak på en hel del fantasi i prossessen mot å bli voksen og mått ta ansvar (de aller fleste av oss i alle fall).

Derfor er det jo ofte lurt å la perler fra barndommen ligge, man blir ofte skuffet når man graver dem fremm igjen. Så feks The Goonies som jeg syntes var helt fantastisk som liten pjokk men som jeg nå syntes var helt middelmådig og all magien ble borte.

mulig det er en god ide å slippe seg løs og ikke henge seg opp i bluescreen og lyssettinge altfor mye, du har et poeng

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg har fått unger selv og ser filmer som The Goonies med dem og det er like magisk. Så jeg har lite problem med å være ung til sinns, men jeg undres over om jeg hadde klart det om jeg ikke hadde fått muligheten til å se magien i deres øyne når spøkelsene slippes løs i Ghostbusters, eller den dype bekymringen for hesten til Atreju i Neverending Story. De hjelper meg nok å ikke glemme den delen av meg selv. Men jeg klarte nå fint å være 8-år gammal når jeg så Transformers på kino med voksne. Å sitte og se en slik film med et kynisk og voksent sinn tror jeg ville vært døden for opplevelsen.

Madammen sukker seg over at hun ikke har to unger, men tre. Så jeg er glad til. Heldigvis setter jeg god pris på filmer som tar samfunnsproblemer på kornet også, da er de kyniske voksenbrillene på. Men når jeg ser Indy, Aragorn, Robin Hood osv så er det barnet i meg, med tilhørende fantasi, nysgjerrighet og naivitet, som tar over. Jeg håper aldri jeg mister den delen av meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes lyssettingen fungerte fint, egentlig. Ja, det ser muligens en smule kunstig ut til tider, men jeg klarer ikke helt se hvorfor det er noe stort problem for en film som uansett bare er to timer sammenhengende fjas og skjemt. Jeg likte den definerende, litt gloriøse eimen det gav.

Det som overrasker meg, er hvor religiøst forhold folk har til de gamle Indy-filmene -- som om de er en slags uoverstigelig perfeksjonsmal. Jeg hadde minst like mye moro med den nye filmen som med Raiders of the Lost Ark eller The Last Crusade -- noen deler var ikke like sterke, men Kingdom of the Crystal Skull har da andre kvaliteter som veier opp.

Hadde den derimot forsøkt å bare være Raiders eller Crusade én gang til, se dét hadde vært grunn til bekymring.

At plottet flater ut og går en klisjert/opptråkket rute er egentlig greit for meg. Det gjorde da vitterlig de tre tidligere filmene også. Det er ikke ideelt, og det finnes noen dødpunkter, men det synes jeg gjaldt de gamle filmene også.

Ser ut til at folk rett og slett tar dette litt for seriøst, eller har bygget seg opp helt urealistisk høye forventninger. Selv er jeg imponert over at Spielberg klarer å prestere et nytt, sjarmerende fjaseeventyr -- fullt på høyde med de gamle. :)

Lenke til kommentar
Ser ut til at folk rett og slett tar dette litt for seriøst, eller har bygget seg opp helt urealistisk høye forventninger. Selv er jeg imponert over at Spielberg klarer å prestere et nytt, sjarmerende fjaseeventyr -- fullt på høyde med de gamle. :)

Jeg tror faktisk jeg aldri har blitt beskylt for å ha tatt noe spesielt seriøst og i hvert fall ikke denne type filmer som gir meg stort sett det jeg ønsker meg. Er vel en grunn for at jeg stort sett stor koser meg over denne type filmer som f. eks. Indiana Jones filmene, PoC filmen, Transformers (stort sett alt Bay lager), The Mummy, Van Helsing osv. filmer som appelerer til barnet i meg. Er vel også en grunn for at Van Damme er en av mine store helter, jeg tar ikke ting så veldig seriøst når det kommer til film og klarer å la meg underholde av det meste.

Jeg har alltid likt den linjen som de lå på før, samme som filmene om Allan Quatermain eller som sagt filmene om The Mummy som gjerne drar det litt langt når det kommer til det okulte, tro osv. gjør meg ingenting, for det var sånn filmene var bygget opp. Men i IJ4 så synes jeg de har dratt i en helt annen rettning enn det som var nødvendig, den siste 1/3 av filmen så var det ikke en IJ4 film i det hele tatt var som om jeg satt og så på noe helt annet enn en film om Indiana Jones.

Men som sagt dette er jo min mening og det er jo konge om andre klarer å få den gode Indy følsen som jeg ikke fikk. Men den skal helt klart få en sjanse til, den skal sees igjen og kanskje klarer jeg å se den på en annen måte når den størte skuffelsen har lagt seg.

Men nå tror jeg at jeg skal gjøre dette til den store Indiana Jones dagen og se de tre første filmene, jeg ble for trøtt i går kveld til å sette på den første.

Lenke til kommentar

Eventyr, magi og overnaturligheter til tross, jeg er enig med Manx i at det elementet føltes noe malplassert i Indiana Jones verdenen. Fordi om noe er eventyr og overhodet ikke realistisk, så betyr det ikke at alt mulig mellom himmel og jord passer inn i settingen. Det blir som å si at det hadde vært helt greit om de dukket opp i Ringenes Herre filmene også.

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Tja, spoileren er jo egentlig nevnt i artikkelen denne tråden er linket til, så spørs hvor mye han avslørte da som ikke allerede er nevnt i anmeldelsen :)

Tror nok det elementet etterhvert vil bli like vanskelig å skjule som hvem Darth Vader virkelig er i Star Wars...

Lenke til kommentar

Har alltid likt Indiana Jones, og kjøpte meg tidlig alle filmene (først på VHS, senere på DVD). Likevel vil jeg ikke si at det er noe jeg forguder.

Ingen tvil om at jeg hadde gledet meg til denne filmen! Lucas Spielberg og Ford sammen igjen!

Men DÆVEN for en skuffelse. De ødela det helt for min del. Ikke nok med alle usannsynlighetene som hører hjemme i Indy filmer.. Men de hadde spekket den med alt for mye denne gangen. Skulle tro Spielberg satt igjen med ET kick og Lucas med SW kick når de kom fram til at dette var en god idé. Jeg er faktisk skuffet over at Harrison Ford valgte å bli med på dette prosjektet.

Når det gjelder lyssettingen så var dette også noe jeg reagerte på. Var vel ikke veldig galt, men gjorde det lett å se at altfor mye var studioprodusert.

Jeg var rett og slett forbanna når jeg gikk ut av kinosalen igår, det var rett og slett en enorm skuffelse.

Jeg begynte å mislike den mer eller mindre fra første scene faktisk. Når man da fikk se krystallhodeskallen fryktet jeg det værste, og det var slik det også endte.

Lenke til kommentar
Jeg begynte å mislike den mer eller mindre fra første scene faktisk. Når man da fikk se krystallhodeskallen fryktet jeg det værste, og det var slik det også endte.

Det var vel der jeg begynte å lukte lunta også og resten har jeg vel skrevet i et par tråder før i tråden så jeg gidder ikke å gjenta meg selv :)

Men godt det ikke bare er meg...

Men nå begynner jeg å få tilbake troa, har nettopp sett ferdig Raiders of the Lost Ark og storkost meg, sånn skal en Indy film være. Nå står Indiana Jones and the Temple of Doom klar i spilleren og skal bare trykke på play så er jeg i gang med den også :)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...