Gå til innhold

Kulturo: Indiana Jones og Krystallhodeskallens rike

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om filmen stort sett var bra følte jeg at det ble litt klisjéaktig noen steder, jeg ville ikke gitt den karakteren 9. Men Indiana Jones-fans kommer iallefall til å like den godt.

Det ble også, som skrevet i anmeldelsen, hintet mot slutten at Indiana Jones ikke har kastet inn hatten sin for godt. Jeg lurer ihvertfall på hva Spielberg kommer til å finne på i den neste filmen, det skal godt la seg gjøre å overgå stuntet som kommer ganske tidlig i filmen...

EDIT: Whoops, skal være karakteren 9, ikke 8...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Spennende anmeldelse, gleder meg nesten enda mer nå. Har lest veldig mye om at denne filmen er spesielt god for de som har ventet på den i mange år og som hadde et forhold til Indy og likte de origianele filmene som de så for 10-20 år siden. Siden jeg faller inn under den gruppen og elsker eventyrfilmer, så har jeg store forventninger. Jeg blir overrasket om jeg blir skuffet.

Lenke til kommentar

Skuffende at anmeldelsen ikke kommenterte hvor kraftige og ødeleggende eller ikke, all blue-screen-bruken er. I de foregående filmene var alle effektene og stuntene optiske. Det vil si at hva vi så på filmen, skjedde foran kamera. Ikke noe data-touch-up der. Og det beundret jeg dem for. Det gjorde alle de spenstige scenene enda mer troverdige, og ga filmen en ekthet, som nesten ingen andre har matchet. Jeg hadde håpt at denne filmen skulle klare noe av det sammen, men etter å ha sett trailere er jeg litt skeptisk. Dessuten vet jeg jo hvilken blue-screen-hore George Lucas er...

Lenke til kommentar
Skuffende at anmeldelsen ikke kommenterte hvor kraftige og ødeleggende eller ikke, all blue-screen-bruken er. I de foregående filmene var alle effektene og stuntene optiske. Det vil si at hva vi så på filmen, skjedde foran kamera. Ikke noe data-touch-up der. Og det beundret jeg dem for. Det gjorde alle de spenstige scenene enda mer troverdige, og ga filmen en ekthet, som nesten ingen andre har matchet. Jeg hadde håpt at denne filmen skulle klare noe av det sammen, men etter å ha sett trailere er jeg litt skeptisk. Dessuten vet jeg jo hvilken blue-screen-hore George Lucas er...

Han kommenterer jo effektene. For anmelder var de veldig positive.

Jeg har lest i en anmeldelse at effektene ble for mye, litt som i de siste Star Wars-filmene. Faktisk i den første anmeldelsen jeg leste. Men har ikke lest et pip om det etter dette, da blir det stort sett omtalt som flotte effekter. Jeg vet jo at Spielberg satset på å bevare stilen fra de forrige. Vi får vente og dømme når filmen er sett.

Lenke til kommentar

Har skrevet litt om filmen andre steder, men det er vanskelig å komme med kritikk uten å være spesifikk, og spoile, så jeg venter litt.

Jeg hadde det kjekt, og det var en hel del av filmen som fungerte, men den falt dessverre igjennom for min del. CGI-delen er en medvirkende årsak, men ikke akkurat i selve effektene, men hva slags påvirkning eksistensen av CGI har hatt i manusarbeidet. I tillegg har manuset mangler på en del andre felt, samt var jeg ikke helt fornøyd med foto (spesielt lyssetting).

Ingen av anmeldelsene jeg har lest har tatt tak i noe interessant og problematisk ved filmen, ikke en gang de som har vært negative.

Likevel er det jo en film alle Indy-fans bør se, den er jo ikke forferdelig på noen som helst måte, og man kommer til å ha en fin kinotur, det er bare så synd at man med relativt enkle grep kunne ha gjort filmen så mye mye bedre, og at dette i bunn og grunn har sin opprinnelse i én person (nemlig Koepp) (og kanskje også Kaminski).

Lenke til kommentar
Har skrevet litt om filmen andre steder, men det er vanskelig å komme med kritikk uten å være spesifikk, og spoile, så jeg venter litt.

Et fint lite triks:

Spoiler spoiler spoiler SPOILEEEEEER!

Da kan vi som har sett filmen lese spoilerne dine uten at det går utover andre :)

Lenke til kommentar

Et fint lite triks:

Spoiler spoiler spoiler SPOILEEEEEER!

Da kan vi som har sett filmen lese spoilerne dine uten at det går utover andre :)

Jada, vet det, men det er vel et fåtall som faktisk så den i natt. Like greit å vente til i kveld f.eks. Skriver en anmeldelse for et annet nettsted, så kan like gjerne bruke den.

B-Real, går den i natt igjen også, eller har du blingsa på datoen?

Lenke til kommentar

Var ikke enormt spent på denne filmen, spesielt ettersom jeg ikke har noe dypt forhold til Indiana Jones-filmene. Men utifra denne anmeldelsen lover det jo godt.

Men er det bare meg, eller ser dette bildet utrolig kunstig ut?

photo_19_hires-555x346.jpg

Lenke til kommentar

Det er et av problemene med filmen, lyssettingen i mange av scenene. Ble helt satt ut av de.

Hele tiden ultra-high-key med aaaltfor mye aura (back-lights), men som forandret seg en del (passet bra enkelte steder, men mange steder så det helt merkelig ut). Kaminski var nok ikke rett mann for jobben. En skulle hatt en litt mer old-school fotograf med mer pragmatiske løsninger, en som ikke var redd for å gå low-key.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...