oddmundk Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hei jeg har to hus. I det nye er alt fint. I det gamle sliter jeg med at flere komponenter blir ødelagt. Spesielt stekeovener. Nå har jeg hatt kraft-selskapet her for å overvåke, men de ville kun la overvåkningen pågå i 48 timer. Da satte de en liten måler i veggen som skulle se om det var overspenning i huset i løpet av to dager. Deres konklusjon var at det ikke var overspenning på deres nett. Jeg er litt redd for at det er "bukk og havresekk-problematikk" her! (Nettselskapet er jo og ansvarlig for å betale regningen for feil i deres nett). Jeg har lyst til å gjøre noen undersøkelser selv. Er det noen som vet om en slik overvåknings-enhet kan kjøpes i Norge? Evnt. ett overspenningsvern som piper ved uslag vil oxo gjøre susen. Oddmund Lenke til kommentar
2rgeir Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 En nett-analysator her ville gjort susen. Jeg har seriøst problem med å tru at komfyren er den første som stryker med pga overspenning Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Skulle tro at konfyrer er mere utsatt for underspenninger enn overspenninger. Og elektronikk tåler underspenninger bedere enn overspenninger, så man ser ikke problemet så lett her. EDIT: Ehh. Hvor trøtt var jeg da jeg skrev dette? Ikke så sent heller..... Uansett helt enig med andre nedenfor som påpeker at konfyrer ikke har noen større problemer enn tap av effekt ved underspenninger. Endret 30. mai 2008 av Big_JJ Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 hvorfor er en komfyr mer utsatt for underspenninger enn overspenninger? Lenke til kommentar
2rgeir Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 hvorfor er en komfyr mer utsatt for underspenninger enn overspenninger? En komfyr består primært av et ohmsk element. Når spenningen går ned vil strømmen gå opp. dsv større belastning på kabler frem til varmeelementene på komyren. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 øh.. på et ohmsk element, når spenningen går ned, så går strømmen opp sier du? vel, det hørtes veldig feil ut for meg... men forklar, forklar... Lenke til kommentar
Entim Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 øh.. på et ohmsk element, når spenningen går ned, så går strømmen opp sier du? vel, det hørtes veldig feil ut for meg... men forklar, forklar... Det er ohms lov I=U/R, U er spenning, I strøm og R motstand. I tilfelle med en stekovn er R fast (varmeelementene) og hvis spenningen (U) blir lav må strømmen (I) øke for å få samme effekt (varme) i stekovnen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Tullpreik! Effekten er jo ikke fast. Motstanden er fast, og når spenningen går ned så går jo strømmen også ned. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Dette er definitivt tullball. Du setter ikke effekten platene skal ha ved å skru på knappene, du setter motstanden, som ved normal spenning vil føre til at platene blir så varme som du forventer. Med lavere spenning er nok de aller, aller fleste stekeover (skal ikke si at det ikke KAN finnes unntak) stokk dumme og vil rett og slett bare fôre platen med mindre spenning og derav generere mindre varme ved samme motstand. Forøvrig, om du av en eller annen grunn var i besittelse av en intelligent ovn..?! ..så ville den vel tåle underspenning bedre enn noen annen ovn, da det er akkurat slike situasjoner den var laget for å tåle, eller..? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Og for å farklare litt mere så er ikke R motstand og P effekt det samme. I en varmovn er det R som er konstant ettersom dette bestemmes av fabrikanten når ovnen lages mens I er avhengig av U og R, og P er avhengig av U og I. R=U/I P=U*I Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 trådstarter: i det gamle huset, har du problemer med at elektronikk går. Som datamskiner, tv-apperater etc? Lenke til kommentar
Entim Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Tullpreik! Effekten er jo ikke fast. Motstanden er fast, og når spenningen går ned så går jo strømmen også ned. Dette er definitivt tullball. Du setter ikke effekten platene skal ha ved å skru på knappene, du setter motstanden, som ved normal spenning vil føre til at platene blir så varme som du forventer. Med lavere spenning er nok de aller, aller fleste stekeover (skal ikke si at det ikke KAN finnes unntak) stokk dumme og vil rett og slett bare fôre platen med mindre spenning og derav generere mindre varme ved samme motstand. Forøvrig, om du av en eller annen grunn var i besittelse av en intelligent ovn..?! ..så ville den vel tåle underspenning bedre enn noen annen ovn, da det er akkurat slike situasjoner den var laget for å tåle, eller..? Jeg siktet til en stekovn og den er termostatstyrt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 At den er termostatstyrt spiller liten trille. termostaten pøser bare på med tilgjengelig spenning på de varmeelementene den har til rådighet. Dvs. elementene blir stående på lengere men avgir mindre varme en om spenningen hadde vært høyere slik at det totale KWH forbruket forblir noenlunde det samme. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) EDIT: Det han sa. Ikke vær så #¤/("#/()¤ rask Endret 24. mai 2008 av bolt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Kunne ha vært interresant å lage en ovn med reserveelement som legger inn når spenningen synker under et gitt nivå. Endret 24. mai 2008 av perpyro Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Hvor i all verden skulle du brukt en slik? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 På hytta mens naboen fyrer opp rammesaga si og spenningen dette ned mot 190V grunnet den harde belastningen på rammesaga hans i kombinasjon med en mikroskopisk e-verkstrafo. Dette er ikke engang et tengt tilfelle men et reelt faktisk. Tror e-verket gjorde noe med det til slutt ettersom spenningen på inntaket til bonden var 120V når saga startet. Blir mye effekt de ikke får betalt for når halve spenningsfallet ligger over e-verkets nett. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Jøsses... greit, lag en slik ovn EDIT: eller ville det gå en sikring da? om ovnen fyrer opp nok ekstra elementer blir den jo å regne som en kortslutning. Endret 24. mai 2008 av bolt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Egentlig en overkill løsning for et ikkeeksisterende problem Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Motstanden er fast ja. Du kan kjøpe et multimeter å måle spenningen nå og da. Tviler på at spenningen er problemet, siden de har målt i 48 timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå