Porty Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hei. Jeg skal kjøpe meg et digitalt kamera til en pris rundt 2000 kr. Har ikke noen spesielle "krav" annet at det skal ta gode bilder og kan godt ha SD-minnebrikke siden det er så billig for tiden Anbefal i vei! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hei.Jeg skal kjøpe meg et digitalt kamera til en pris rundt 2000 kr. Har ikke noen spesielle "krav" annet at det skal ta gode bilder og kan godt ha SD-minnebrikke siden det er så billig for tiden Anbefal i vei! Fujifilm F40fd; enkelt, billig, bruker SD-kort, tar svært gode bilder, og du får ikke bedre bildekvalitet om du dobler prisen. Du kan dog få et kamera som er kjappere fra bilde til bilde, som har mer avanserte funksjoner og mer tele/vidvinkel, men så lenge dette ikke er et krav, er F40fd antakelig det beste kjøpet du kan gjøre. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Casio Exilim Z-1200 er et glimrende kamera som koster 1995 på Japan Photo. Min favoritt for tiden, med Fuji F40 som runner-up. Lenke til kommentar
cheese doodles Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Canon Digital Ixus 90IS. Fikk dette kameraet i går og er storfornøyd. Det har lengre batterilevetid enn noen av sine brødre i Ixus-serien, dette på tross av sin 3-tomms store skjerm. Foruten å inneha det meste av det du måtte finne nødvendig av justerbare funksjoner, er kameraet også laget for dykking ved bruk av undervannshus. Prisen på Ixus 90IS er veiledende på 2899,- selv om du nå får det hos Netshop.no til 1000,- kroner mindre. Flere fyldige tester ligger på nettet, flere av dem konkluderer med at Ixus 90IS er på nivå med sine største brødre, nemlig Ixus 960 og 970. Selv om denne anbefalingen er subjektiv i drøyeste laget, sjekk de testene du finner med søkeordet "Ixus 90 review" på google, det du finner bekrefter hva jeg påstår. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Det er et flott kamera, og sikkert like godt som sine forgjengere. Når det gjelder innstillingsmuligheter tror jeg dessverre ikke det matcher mitt forslag. Hvilke nødvendig av justerbare funksjoner har det kameraet? Jeg tviler på at du kan stille både blender og lukkertid manuelt samtidig, slik det nevnte fra Casio har. Det kameraet har alle fulle manuelle muligheter, noe ingen tidligere Ixus har hatt. I og med at trådstarter ikke stiller spesielle krav så har dette innlegget ingen relevans, men jeg kunne ikke la det stå uten at det blir spesifisert. Så vidt jeg kan se ut fra Canons sider har Ixus 90 ingen manuelle innstillinger i det hele tatt. Det er uansett et kamera som jeg tror trådstarter blir fornøyd med. Det gjelder også de andre anbefalingene. De aller fleste av oss er fornøyd med det vi har, og det er fordi dagens modeller er såpass gode at det stort sett er brukerfeil som fører til dårlige bilder. Endret 5. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
cheese doodles Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Det er et flott kamera, og sikkert like godt som sine forgjengere. Når det gjelder innstillingsmuligheter tror jeg dessverre ikke det matcher mitt forslag. Hvilke nødvendig av justerbare funksjoner har det kameraet? Jeg tviler på at du kan stille både blender og lukkertid manuelt samtidig, slik det nevnte fra Casio har. Det kameraet har alle fulle manuelle muligheter, noe ingen tidligere Ixus har hatt. I og med at trådstarter ikke stiller spesielle krav så har dette innlegget ingen relevans, men jeg kunne ikke la det stå uten at det blir spesifisert. Så vidt jeg kan se ut fra Canons sider har Ixus 90 ingen manuelle innstillinger i det hele tatt. Det er uansett et kamera som jeg tror trådstarter blir fornøyd med. Det gjelder også de andre anbefalingene. De aller fleste av oss er fornøyd med det vi har, og det er fordi dagens modeller er såpass gode at det stort sett er brukerfeil som fører til dårlige bilder. Hva mener du med "dessverre"? - Er dette nok et "mitt-er-best"-opplegg Blender og lukkertid er i hovedsak automatstyrt i Ixus-ene og har etterhvert og i Ixus 90IS blitt særskilt kjappe og gode. Hvem som er målgruppen for Ixus 90 kan diskuteres, men at Ixus 90 mangler manuell justeringsmulighet for blender tror jeg er av mindre betydning for den som velger kompaktkamera til 2000. Der fotografen imidlertid møter problemer med Ixus-ene kommer den manuelle eksponeringsfunksjonen svært godt til nytte. I forhold til: Hvilke nødvendig av justerbare funksjoner har det kameraet? og Så vidt jeg kan se ut fra Canons sider har Ixus 90 ingen manuelle innstillinger i det hele tatt.Som nevnt: I forhold til lukkertid og blender tilbyr Ixus-ene gode, kjappe og varierte auto-innstillinger. I tillegg kommer manuelle muligheter som eksempelvis lukkertid, eksponering, ISO, hvitbalanse, farger, eksponeringsfokusering, avansete timer- og serieopptakinstillinger med mer; kameraet har det meste utenom manuell blenderjustering. Du finner de manuelle funksjonene på de sidene du var innom hos Canon, bare let, de står der Til orientering kan jeg også anbefale Casio Exilim Z1200 som jeg fikk teste for knappe 2 uker siden, alikevel synes jeg blandt annet at bildekvaliteten på Ixus 90 er bedre. Edit: Har nå tatt over 100 bilder med Ixus-en og under er noe av resultatet med makro-lek Endret 5. juni 2008 av sleif Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 "Det er uansett et kamera som jeg tror trådstarter blir fornøyd med. Det gjelder også de andre anbefalingene. De aller fleste av oss er fornøyd med det vi har, og det er fordi dagens modeller er såpass gode at det stort sett er brukerfeil som fører til dårlige bilder." Det jeg skriver er at trådstarter vil bil fornøyd med alle forslagene, også ditt. Du må ikke lese mitt innlegg med vond vilje, for jeg mener egentlig at forskjellige eksponeringsmodi egentlig er unødvendig med så liten sensor og optikk, sett bort fra motlyskompensasjon. Det er vel ellers liten tvil om at Z-1200 har bedre manuelle muligheter enn de fleste i prisklassen, selv om det i utgangspunktet er unødvendig. Makro-egenskapene er alltid greie på kompakter, forresten. Kan jeg få lov til å minne på at dette er et forum for rådgiving, ikke en konkurranse i hvem som har best kamera. Du kjenner åpenbart ikke til meg fra før. Hvis du hadde gjort det så hadde du ikke forstått meg på den måten. Jeg er nok fanboy-killer numero uno på Akam, hvis jeg skal få skryte litt av meg selv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 For å si det sånn.. de fleste som begynner som fanboys på det fotoforumet, roer seg ganske fort ned til altetende... mer eller mindre. Det er fordi den eksisterende brukermassen her stort sett ikke tar seg selv og sine valg så høytidelig. Så i forhold til visse andre forum, synes jeg man får gode svar her, og ikke bare "Canikopus er best fordi det er det jeg har"-type svar. Jeg støtter meg for øvrig bak anbefalingen om Fuji F40 (selv om jeg aldri har eid et Fujikamera i mitt liv). Casio'en har jeg ikke erfaring med, men stoler på at PMnormal vet hva han snakker om også her. Ixus-serien er også god. De er ikke like gode som Fuji F40 i dårlig belysning, men i normal belysning gir de skarpe fine bilder, og mener personlig at de litt dyrere Ixus'ene er et lite hakk bedre enn Fuji F40 i god belysning. Der er ikke PMnormal og jeg helt enige, så det kommer helt an på personlige preferanser. Lenke til kommentar
cheese doodles Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) "Det er uansett et kamera som jeg tror trådstarter blir fornøyd med. Det gjelder også de andre anbefalingene. De aller fleste av oss er fornøyd med det vi har, og det er fordi dagens modeller er såpass gode at det stort sett er brukerfeil som fører til dårlige bilder." Det jeg skriver er at trådstarter vil bil fornøyd med alle forslagene, også ditt. Du må ikke lese mitt innlegg med vond vilje, for jeg mener egentlig at forskjellige eksponeringsmodi egentlig er unødvendig med så liten sensor og optikk, sett bort fra motlyskompensasjon. Det er vel ellers liten tvil om at Z-1200 har bedre manuelle muligheter enn de fleste i prisklassen, selv om det i utgangspunktet er unødvendig. Makro-egenskapene er alltid greie på kompakter, forresten. Kan jeg få lov til å minne på at dette er et forum for rådgiving, ikke en konkurranse i hvem som har best kamera. Du kjenner åpenbart ikke til meg fra før. Hvis du hadde gjort det så hadde du ikke forstått meg på den måten. Jeg er nok fanboy-killer numero uno på Akam, hvis jeg skal få skryte litt av meg selv. Det er lettere å forstå deg når du sier hva du virkelig mener, slik som i det siste innlegget ditt. Du får du ha meg unnskylt, PMnormal Endret 5. juni 2008 av sleif Lenke til kommentar
cheese doodles Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 For å si det sånn.. de fleste som begynner som fanboys på det fotoforumet, roer seg ganske fort ned til altetende... mer eller mindre. Det er fordi den eksisterende brukermassen her stort sett ikke tar seg selv og sine valg så høytidelig. Så i forhold til visse andre forum, synes jeg man får gode svar her, og ikke bare "Canikopus er best fordi det er det jeg har"-type svar. Jeg støtter meg for øvrig bak anbefalingen om Fuji F40 (selv om jeg aldri har eid et Fujikamera i mitt liv). Casio'en har jeg ikke erfaring med, men stoler på at PMnormal vet hva han snakker om også her. Ixus-serien er også god. De er ikke like gode som Fuji F40 i dårlig belysning, men i normal belysning gir de skarpe fine bilder, og mener personlig at de litt dyrere Ixus'ene er et lite hakk bedre enn Fuji F40 i god belysning. Der er ikke PMnormal og jeg helt enige, så det kommer helt an på personlige preferanser. I brorparten av "hjelp, jeg skal ha nytt ..."-trådene har jeg sett tendensen du snakker om som en rød tråd, men spesielt her er også diskusjon.no kjent for bastante og feilaktige påstander. Moderatorene har hatt flere låste tråder, la meg kalle dem kampanjer, som nettopp ber folk holde seg til sak. Hva blir så hensikten med et forum om ikke alle brukerne kommer til med sine innspill - sine bidrag til forum-sjelen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 I brorparten av "hjelp, jeg skal ha nytt ..."-trådene har jeg sett tendensen du snakker om som en rød tråd, men spesielt her er også diskusjon.no kjent for bastante og feilaktige påstander. Ja, det er kanskje slik i kompaktkameraforumet. Men i speilrefleksdelen synes jeg stort sett at folk holder seg unna den største fanboyismen (med enkelte unntak så klart). Om vi skal sammenligne med andre deler av forumet, la oss ta spillforumet som den rake motsetning, så er det sjelden at noen begynner å krangle og slenge dritt og personhets og personangrep her inne bare fordi en eller annen sier noe flatterenede om et annet kamera enn det man selv har. Og tro meg, som brukermoderator har jeg sett mye slikt i de andre forumdelene... men her inne er det underlig stille for den slags. Hvor er diskusjon.no sitt fotoforum kjent for bastante og feilaktige påstander? Foto.no? Forundrer meg ikke Lenke til kommentar
cheese doodles Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 I brorparten av "hjelp, jeg skal ha nytt ..."-trådene har jeg sett tendensen du snakker om som en rød tråd, men spesielt her er også diskusjon.no kjent for bastante og feilaktige påstander. Ja, det er kanskje slik i kompaktkameraforumet. Men i speilrefleksdelen synes jeg stort sett at folk holder seg unna den største fanboyismen (med enkelte unntak så klart). Om vi skal sammenligne med andre deler av forumet, la oss ta spillforumet som den rake motsetning, så er det sjelden at noen begynner å krangle og slenge dritt og personhets og personangrep her inne bare fordi en eller annen sier noe flatterenede om et annet kamera enn det man selv har. Og tro meg, som brukermoderator har jeg sett mye slikt i de andre forumdelene... men her inne er det underlig stille for den slags. Hvor er diskusjon.no sitt fotoforum kjent for bastante og feilaktige påstander? Foto.no? Forundrer meg ikke Synes det er veldig bra at du engasjerer deg når du merker uro i trådene. Du oppfattes også med et rolig, vennlig og saklig vesen. Det er fint at diskusjon.no har slike moderatorer. Neste gang du reagerer på meg eller andre kan du imidleritd spare ordene personhets, personangrep, skitkasting, krangling, osv. Jeg føler dem som lammende. Over til saken, hvorvidt mener du det foreligger fornuft i at et hus' bokvalitet defineres av fargen på vinduskarmene? En økende tendens til å vri fokuset fra temaets objektivitet har alltid ført til flere usaklige innlegg, diverre er også missforståelser antakelig skyld i 90% av situasjonene hvor vond-vilje-ballen blir oppfattet og følt som sparket etter en. Jeg tenkte forsåvidt at dette ble smør på flesk, men med håp om fred i Afghanistan er det vel best å starte her hjemme. Forøvrig har dette gitt meg en vekker om variasjonen blandt brukerne, innholdet og ikke minst bruken av språket på diskusjon.no. Jeg ser du bruker smiley. I følge forumreglene på diskusjon.no skal bruken av disse være begrenset. Jeg og flere andre forum mener de bør brukes flittigere for å skape en prevantiv effekt mot uro, etterhvert gjør de også underverker for miljøet. Peace in the middle-east! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Nå går jeg veldig off-topic her, men det er greit å oppklare et par ting. Og det virker som trådstarter har fått svar på sitt spørsmål. Angående bruk av smiley er det mange som tenker seg nøyere om når de ikke kan bruke smiley for hver setning, og derfor kanskje også ordlegger seg på en bedre og mer forståelig måte. Uansett synes jeg en smiley pr. setning blir forstyrrende for lesingen og seriøsiteten i innlegget, men en smiley her og der for å vise følelser som kan være vanskelig å uttrykke på samme måte i ord, er bare bra. Jeg vil aldri reagere på noen som helst måte mot en bruker som bruker et par-tre smileys i løpet av et ellers relativt kort innlegg Et forum vil alltid ha personer med bastante meninger og noen ganger er man også feilinformert gjennom andre kilder. Det er noe man ikke slipper unna. Men seriøsitetsnivået i denne delen av forumet er høyere enn i de fleste andre delene, samt at jeg til nå ikke har sett et like stort og seriøst norsk forum andre steder, kanskje bortsett fra foto.no. Men det er punkter ved det forumet jeg ikke liker (kanskje bare ikke vant til forumsystemet). Men et forum er hva det er; helt vanlige personers meninger og synsinger om ditt og datt. Personlig mener jeg en slik dialog og diskusjon mellom oss "vanlige" mennesker er interessant og sunt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå