Gå til innhold

Ny prosessor i forhold til hovedkort/grafikkort

tmg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PCI-e 2.0 dobler overføringshastigheten per kanal i forhold til PCI-e 1.0. (16x betyr 16 kanaler)

Men ettersom dagens skjermkort (inkl. 9800GTX) ikke er raske nok til å kune overføre så mye at den ekstra båndbredden vil bli tatt i bruk.

Du kan uten problem putte et PCI-e 2.0 skjermkort ned i et PCI-e 1.0. (eller omvendt)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at pcie 2.0 har dobbel båndbredde i forhold til v1, men ingen skjermkort i dag utnytter hele båndbredden til versjon 1 så det er ikke et problem.

Du kan kjøre v1 skjermkort i pcie v2.0 og motsatt helt problemfritt.

EDIT: upps nesten på likt - med nesten samme svar :D

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Aha, takker og bukker! Så om jeg kjøper den Quad prosessoren du anbefaler og 9800 GTX så skal alt fungere? Samt kraftigere strømforsyning :p

At jeg har klart å overse X hver gang er for meg en gåte, men men :)

Lenke til kommentar

Vel ettersom jeg må ha alt inn med teskje og fikk så mye herlig hjelp her nå ( :love: )

Hvordan er dette med Quad og Duo?

Vil denne prosessoren yte noe dårligere i noen sammenhenger pga. 2,4GHz < 3GHz, eller vil Quad > Duo uansett?

Kan det forklares så lett som kjerne * frekvens? Quad 2,4 = 9,6 | Duo 3 = 6?

Virker litt for lett og Quad blir plutselig veldig mye bedre i forhold til pris.

Core2 Quad (65nm, L2 Cache)

Kentsfield Q6400 2x4MB (2.13GHz, B3, 105W) sample 1066 8 NO

Kentsfield Q6600 2x4MB (2.4GHz, B3, 105W) 1066 9 NO

Kentsfield Q6600 2x4MB (2.4GHz, G0, 95W) 1066 9 NO

Kentsfield Q6700 2x4MB (2.66GHz, G0, 95W) 1066 10 NO

Result: NO, fett.

Endret av tmg
Lenke til kommentar

Men den sier NO på absolutt alle Duo/Quad, men står blant annet på esken at det støtter Duo :o, men men da blir det nytt hovedkort og.

Da kommer vel det endelige spørsmålet, fortsette for E8400 eller Q6600? om jeg tar ditt hovedkort...

Red: var visst noen Duo den støtta og :p

Endret av tmg
Lenke til kommentar

Det blir spill for det meste, det og skolearbeid, men det betyr jo ingenting.

Men det vil ikke være nyttig i nær fremtid heller? Så E8400 er både billigere og bedre (I hvert fall lenge nok til at Q6600 også er utdatert innen ny teknologi trengs)?

Lenke til kommentar

Kan det forklares så lett som kjerne * frekvens? Quad 2,4 = 9,6 | Duo 3 = 6?

Virker litt for lett og Quad blir plutselig veldig mye bedre i forhold til pris.

SLIK ER DET IKKE!!

det er mange som tror det er slik men nei...

fordelen med en quad over en duo er at quad kan utføre flere utregninger og avsette flere kjerner til forskjellige handlinger... feks. 1 kjerne til å kjøre antivirus, 1 til internett surfing og da 2 til spill

en duo vil "bare" kunne gjøre to ting samtidig, men den vil som oftest gjøre det raskere fordi den har flere GHz å rutte med en en quad. selvfølgelig kan man jo klokke en q6600 til 3,2GHz+ (så lenge man har kunnskapen, hovedkortet og psuen til det) men man vil jo også kunne ta e8400 til 4GHz...

fordelene med en quad er at den vil gjøre oppgaver lettere og raskere så lenge programvaren er laget for å bruke quad teknologi, og per i dag er det så få programmer som gjør det at det er nesten en vits...

duo teknologi derimot har kommet seg godt og det er per i dag ganske mange spill og programmer som støtter det (office07, wow)

jeg mener en duo er det beste i dag, men om et år eller to vil nok quaden eie

Lenke til kommentar

Okaj, antar at om 1-2 år må jeg sikkert bytte deler igjen så da går jeg for Duo. Billigere er det og :p

Da satser jeg på at det er i boks så bestiller jeg nå etterhvert.

Takker for all herlig hjelp jeg har fått her! :)

Lenke til kommentar

Starter du opp et spill som tar i bruk to kjerner, så vil du gjerne at de to kjernene er frie. Det vil de aldri bli på en Dual-core.

Du har XP/vista i bakgrunnen + langt flere bakgrunnsprogrammer enn man kanskje er klar over selv. Disse har alle lyst på en del av kaka, og da er det gjerne greit å ivhertfall ha en kjerne ekstra til dette.

Når det kommer til klokking så er Q6600 langt bedre enn en E8400 (mange som kommer nærmere rett opp på 3,6Ghz nesten uten noen særlig økning av noe annet enn FSB), men antar at trådstarter ikke har planer om dette (enda).

Om E8400 er raskere eller ei har dog ingen stor praktisk betydning på dagens marked. DQ6600 er raskt nok uansett, og skjermkortet er den som må ta størsteparten av belastningen. Derfor kan det være greit å ha en prosessor som også gjør det bra i de prosessortunge spillene "i fremtiden", og disse er gjerne multithreaded og yter dermed en del bedre. Og det er jo her det faktisk teller.

Om du får 10FPS mer i BF2 har ingenting å si når du uansett sitter med 150FPS. Dog gikk jeg ut ifra Q6600 som den eneste støttede prosessoren av de to.

Nedlast Everest Home edition (søk på google), og sjekk hva navnet på hovedkortet ditt er. Kan ikke se at det finnes noe annet P965 Neo-F enn V2 versjonen. Kan godt hende de ikke skrev det på pakkningen, og anbefaler deg å sjekke dette opp grundigere. :)

Antar Neo-F betyr Neo-F, og ikke bare Neo. Ingen vits å ta sorgene på forskudd. jeg ville sagt at det var mer sannsynelig at det er V2 versjonen du har, enn at de bare har slengt på en -F for mye.... (hørtes da veldig merkelig ut om de hadde gjort det)

Edit: Når jeg tenker over det, så kan det kanskje hende at det bare fantes NEO-F, men at de litt senere tok å fikset noen bugs med den og kalte det V2. Altså at det er samme hovedkort, bare i en litt tidligere fase.

Synes det høres mer sannsynelig ut enn at du bare har Neo. Når det tydelig står Neo-F.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Okaj sjekker nå.

Evt. av disse, hvilket er å foretrekke?

https://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=137004

og

https://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23139284

Felt Verdi

Hovedkort egenskaper

Hovedkort Ukjent

Hovedkort ID 08/18/2006-Broadwater-6A79LM4CC-00

Front side buss egenskaper

Bus type Intel NetBurst

Effektiv klokkehastighet 800 MHz

Bus bredde 64-bit

Båndbredde 6400 MB/s

Virkelig klokkehastighet 200 MHz (QDR)

Ukjent hjelper veldig? :)

Lenke til kommentar

Fine hovedkort, selv om jeg ikke ville valgt nForce 750i SLI, og tror nok P45 kortet blir litt overkill for deg. (ikke vet jeg)

Det holder nok i lange baner med: Asus P5K PRO: https://prisguiden.no/product.php?productId=84618

Koster litt billigere og er et mer "modent" hovedkort. Kan alltids oppstå visse barnesykdommer på helt nye hovedkort som enda ikke har kommet ut på markedet. Det kan i værste fall ta en stund før dem får det på lager. (ikke alltid merket dato er å stole på)

Har selv to MSI P45 hovedkort her hjemme og det er noen ekstra utganger/funksjoner, men ikke noe voldsomt som jeg tror du vil få bruk for. :)

Lenke til kommentar

Model: MS-7235 | REV:1.1

Chipset: Intel P965/G965 | Rev. C2

Southbridge: Intel 82801HB/HR (ICH8/R)

LPCIO: Winbond | W83627EHF

Da stoler jeg på deg og legger den du sa i handlekurven.

Andre gang jeg ender opp med å bytte ut halve pcen når jeg skal ha 2 nye komponenter :p

Endret av tmg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...