Gå til innhold

Ny prosessor i forhold til hovedkort/grafikkort

tmg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hovedkortet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343502

Med det har jeg en P4 3,6GHz prosessor, som ejg vurderer å bytte ut med en Duo E8400

Grafikkortet mitt er nå Sapphire X1950 Pro 512 ram, som jegg vurderer å bytte ut med 9800GT eller lignende.

Ram: 3gb DDR2 800Mhz

Noen innspill på om det vil fungere, er dumt, evt. andre anbefalninger?

Bruker du PC-en til å spille mye så vil du få mest for pengene ved å kjøpe et nytt skjermkort. Dette under forutsetning av at du skal spille nye spill. Spiller du mye eldre spill som Battlefield 2 o.l så vil nok en ny prosessor hjelpe deg mer mhp FPS. Valget er ikke helt åpenbart.

Du får mye for pengene i et 8800 GT kort, samt en Q6600 eller en E8400.

Kom med en sum som du kan tenke deg å bruke på oppgradering.

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

Vel E8400 er ca. 1300 kr, 9800GT korta likker rundt 2000, må vel ha nå strøm-*husker ikke hva det heter* som ksoter ca. 500.

4000 er greit, tenker jeg.

Men bare så det er sikkert, dette hovedkortet vil også støtte 9800gt-kort?

Vet det støtter prosessoren.

Jeg spiller for øvrig age of conan nå, derfor jeg vil oppgradere. Trodde skjermkortet mitt skulle holde til det fordi det ikke var så gammelt, men der tok jeg skammelig feil. :p

For å bruke Dx10 og 64 bit prosessor, samt utnytte mer ram, må jeg vel ha vista? Hvilket er det billigste alternativet som støtter disse produktene? Har nemlig xp home nå.

Mulig en del spørsmål her burde være postet i andre kategorier?

Endret av tmg
Lenke til kommentar
Vel E8400 er ca. 1300 kr, 9800GT korta likker rundt 2000, må vel ha nå strøm-*husker ikke hva det heter* som ksoter ca. 500.

4000 er greit, tenker jeg.

Men bare så det er sikkert, dette hovedkortet vil også støtte 9800gt-kort?

Vet det støtter prosessoren.

Jeg spiller for øvrig age of conan nå, derfor jeg vil oppgradere. Trodde skjermkortet mitt skulle holde til det fordi det ikke var så gammelt, men der tok jeg skammelig feil. :p

For å bruke Dx10 og 64 bit prosessor, samt utnytte mer ram, må jeg vel ha vista? Hvilket er det billigste alternativet som støtter disse produktene? Har nemlig xp home nå.

Mulig en del spørsmål her burde være postet i andre kategorier?

Vel det kan vel godt hende at en del spm burde vært postet i andre kategorier, men enn så lenge moderatorene aksepterer det så er det bare å fortsette her foreløpig.

- Et 9800GTX kort fungerer fint på ditt hovedkort da du har PCI-e.

- For å få DX10 må du ha Vista, men det er ingen problem å bruke DX9 i nye spill.

- Du kan fint kjøre 32 bit på en prosessor som støtter 64 bit. Det er bakoverkompatibelt.

- Du trenger ikke mer enn 3 GB RAM som du allerede har, for å utnytte 4GB og mer så er det nok lurt å ha skaffe seg 64 bit operativsystem.

- Ja det kan hende du trenger ny strømforsyning (PSU, Power Supply Unit). Bør minst ha 450 watt for 9800GTX men anbefaler 550+ watt.

- Er nok lurt å skaffe seg Vista 64 bit etterhvert, men du er mest tjent med å oppgradere hardwaren din først.

Hvis det er lenge siden du har formatert, så kan det hjelpe på ytelsen i AOC da windows har en tendens til å bli tregere over tid og spesielt XP. Sørg også for at du har de nyeste driverne, f.eks Catalyst 8.5. Det er også lurt å sjekke om det har kommet nye BIOS versjoner til ditt hovedkort i samme slengen.

Dette kan være spesielt lurt hvis når du oppgraderer prosessoren.

Husk at ta backup av filene dine hvis du formaterer.

Lenke til kommentar
- Du kan fint kjøre 32 bit på en prosessor som støtter 64 bit. Det er bakoverkompatibelt.

Nuh, bakoverkompatibelt? :)

E8400 er 64 bit?

Vil Vista 32 bit utnytte E8400 eller vil det kreve 64 bit vista for å utnytte den helt. Og har dette noe å si, evt. hvor mye?

Vil xp fortsatt holde så lenge jeg ikke skal ha over 4gb ram og Dx10?

Antar jeg kan overleve å spille med Dx9 en stund i hvert fall, tviler på at det er så store forskjeller og heller kjøpe meg bedre operativsystem senere så jeg slipper å hoste opp så mye på en gang.

Ikke helt skjønt det med 64 bit og 32 bit og hva det vil si og hva som kreves for det ene og det andre..

Kort sagt vil jeg utnytte disse nye dele veldig mye mer ved å kjøpe vista? og Evt hvor stor ytelsesforksjell på 64bit og 32 bit? :)

Takker for øvrig for all hjelp så langt, setter _veldig_ pris på hjelpen du gir :love:

Lenke til kommentar

Nuh, bakoverkompatibelt? :)

E8400 er 64 bit?

Vil Vista 32 bit utnytte E8400 eller vil det kreve 64 bit vista for å utnytte den helt. Og har dette noe å si, evt. hvor mye?

Vil xp fortsatt holde så lenge jeg ikke skal ha over 4gb ram og Dx10?

Antar jeg kan overleve å spille med Dx9 en stund i hvert fall, tviler på at det er så store forskjeller og heller kjøpe meg bedre operativsystem senere så jeg slipper å hoste opp så mye på en gang.

Ikke helt skjønt det med 64 bit og 32 bit og hva det vil si og hva som kreves for det ene og det andre..

Kort sagt vil jeg utnytte disse nye dele veldig mye mer ved å kjøpe vista? og Evt hvor stor ytelsesforksjell på 64bit og 32 bit? :)

Takker for øvrig for all hjelp så langt, setter _veldig_ pris på hjelpen du gir :love:

E8400 og alle andre nye prosessorer er både 32 bit og 64 bit. Du får fullt utnyttet E8400 i 32 bit i praksis.

Når du kjører 64 bit windows så kan du fortsatt kjøre 32 bits program.

Dette vil si bakoverkompatibelt.

Ytelsesforskjellen er mellom 32 bit og 64 bit er svært liten. Det kommer helt ann på hva du gjør men du vil ikke merke forskjell i spill.

Kjører du derimot mange tunge program i 32 bit på 64 bit Vista, så vil 32 bit pakkene ta større plass kontra om de hadde kommet i 64 bit, og dermed lavere ytelse.

Forskjellen mellom 32 bit og 64 bit er størrelsen "informasjonspakkene" kommer i, eller bedre sagt mer info i en pakke med 64 bit kontra 32 bit.

Du kan lese litt her: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

Og her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=529444

Lenke til kommentar

Vil jeg kunne bare kjøpe skjermkort nå og spille med det og så kjøpe prosessor senere?

Eller vil ikke dette være noen gunstig løsning?

Hadde vært fint å slippe og hoste opp 4k på en gang og helle spre det over 2 måneder (2 lønninger :p)

Lenke til kommentar

Så jeg ender nok en gang opp med å måtte ha nytt hovedkort for å bytte ut en ting :D

Sist gang skulle jeg ha skjermkort og endte opp med nytt hk og ram i tillegg :p

Men som jeg spurte over her, kun skjermkort med det oppsettet jeg har nå. Det vil ikke bli feil på noen måte da?

Da blir det:

P4 3,6 GHz

3 Gb 800MHz DDR2 ram

9800 GT skjermkort

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Ja det kan du. Husk å oppdater biosen når du kjøper ny prosessor hvis du ikke har nyeste versjon.

Men vil da spill som krever mye hakke fortsatt og jeg vil være avhengig av å bytte begge?

Eller holder min prosessor fortsatt følge så skjermkortet er min største begrensning?

Kort sagt; for å få full ytelse av skjermkort, må jeg da også få en bedre prosessor? :p

Blir litt rotete nå på kvelden men :)

Lenke til kommentar

Nuh har jeg gravd fram boksen til hovedkortet og funnet ut at jeg har P965 NEO og ikke NEO-F V2 (står NEO-F på klistrelappen utapå boksen, derfor jeg huska feil antar jeg)

Da er maks FSB 1066 ikke 1333 som E8400 er, så vidt jeg vet.

Så da trengs nytt hovedkort også, hva er det absolutt billigste alternativ som støtter 9800GT (PCI-E 2.0 x 16) og E8400 (1333 FSB)? Gjerne fra psdata ettersom det er derfra jeg planlegger å kjøpe strømforsyning og prosessor.

Må og støtte DDR2 800MHz rammen min, ser det er en del kort som støtter 1333 FSB men ikke mer enn 667 MHz ram.

Endret av tmg
Lenke til kommentar

Men jeg har litt begrensa med penger, skal på hove-festivalen og bestiller prosessor, strømforsyning og hovedkort på bank kort, skjermkort på mastercard så jeg kan betale det neste lønning. Ikke at det har så mye nytteverdi for deg.

Men point is, vil gjerne ha så mye som mulig igjen på konto før hove:) Er dette mye bedre enn de andre alternativene til 500? Hvorfor, jeg vil jo helst ta det som er bedre så ser ut til at jeg må bite i det sure eplet :p

Lenke til kommentar

Kjøp heller Q6600. 1066Mhz FSB, er mer fremtidsrettet og yter mer enn godt nok i dagens spilltitler. Er som sagt også mer fremtidsrettet/yter bedre enn E8400 i titler som drar nytte av 3-4 kjerner.

Ingen vits å spytte i masse penger for et hovedkort bare for å kjøpe E8400. (som jeg vanligvis ville anbefalt bla. fordi den er billigere)

Men her dår du to kjerner ekstra + til en langt billigere penge enn å kjøpe nytt hovedkort.

Å kjøpe nytt hovedkort krever i mange tilfeller reinstallasjon av Windows, samt det er som regel en del unødvendig mye bry.

Ivhertfall når Q6600 til syvende og sist kan være et bedre kjøp.

Lenke til kommentar

Fordi billige Asus kort er fryktelig ribbet, både bios og vrm/strømstyring er slaktet i forhold til litt dyrere kort - dessuten støtter P5Q pcie 2.0 uten at det betyr all verden enda. Du kan jo kjøpe standard Asus P5K - det er et greit kort som vil holde til ditt bruk.

Du mener 9800GTX? Det passer i alle pcie x16 uansett versjon

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Men støtter mitt hovedkort 9800 GT? kan ikke finne noe sted hvor det står hva slags PCI-e x16 jeg har, om det er 1.0 eller 2.0 :<

PCI-e 2.0 har du ikke.

Det har uansett ingenting å si. Verken på ytelse, eller noe som helst. ;)

(dagens skjermkort er ikke raske nok til å ta i bruk den)

Det en en teknologi som er bakover og foroverkompatibel. Og du kan bruke PCI-e 1.0 og 2.0 om hverandre.

Ps. Det heter vel 9800GTX

Edit: Litt for sen der.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...