Bellanca Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Mulig temaet har vært oppe før, men jeg fant ikke noe når jeg søkte. Skal låne bort en ekstern harddisk hvor jeg ønsker å låse av de mappene som jeg ikke vil gi tilgang til. Hvordan gjør jeg dette? Mener å huske at man i xp kunne høyreklikke->egenskaper-> osv. Dette kan man ikke i vista. Evt om man trenger ekstern programvare, hva finnes av gratisprogram som fungerer? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Et raskt google søk gir mange svar http://www.dirfile.com/freeware/folder-lock.htm Har ikke prøvd alle, så kan egentlig ikke anbefale noen foran de andre Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Google er allerede gjort og prøvd, samme med tucows, downloads etc. Finnes et utall muligheter ser jeg, men jeg trenger hverken 128bit kryptering eller masse snadder. Alt jeg egentlig trenger er noe så enkelt som høyreklikk->passordbeskytt mappe. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Man kan da så visst kryptere i Vista. Merk det du vil sikre, høyreklikk->properties->under general-fliken trykk Advanced knappen->huk på "encrypt contents to secure data". Da kan bare den brukeren du gjorde dette med aksessere dataene. Endret 22. mai 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hmm.. Har ikke den "Avansert" knappen under generell fanen. Hvilken Vista versjon har du? Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hmm.. Har ikke den "Avansert" knappen under generell fanen. Hvilken Vista versjon har du? se signatur Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Aha. For alle oss andre som sliter med home edition, eller professional eller hva det nå heter, tror jeg det er begrenset med innebygde muligheter for kryptering og passord beskyttelse. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Aha. For alle oss andre som sliter med home edition, eller professional eller hva det nå heter, tror jeg det er begrenset med innebygde muligheter for kryptering og passord beskyttelse. Okay, i så fall har jeg dessverre ikke erfaring med andre verktøy som kan hjelpe.. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Takker for godt forslag, men jeg har da virkelig ikke denne valgmuligheten. Kjører vista ultimate. PS: det er en mappe, har bare forandret mappesymbolet. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du kjører ultimate? Uhm det skulle vært der hehe. Jeg vet ikke dessverre, den knappen har alltid vært der hos meg så vidt jeg kan huske ihvertfall. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det er fordi den eksterne disken kjører FAT32, ikke NTFS. FAT32 har ingen sikkerhetsfunksjoner. Du må nok se etter alternative programmer. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det er fordi den eksterne disken kjører FAT32, ikke NTFS. FAT32 har ingen sikkerhetsfunksjoner. Du må nok se etter alternative programmer. Eventuelt formatere til NTFS? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Det er fordi den eksterne disken kjører FAT32, ikke NTFS. FAT32 har ingen sikkerhetsfunksjoner. Du må nok se etter alternative programmer. Eventuelt formatere til NTFS? Du trenger ikke formatere diske. Du kan convertere disken med en commando som heter convert. Åpne et kommandopromt og skriv følgende. Konverterer et FAT-volum til NTFS. CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [ volume Angir stasjonsbokstav (etterfulgt av kolon), monteringspunkt eller volumnavn. /FS:NTFS Angir at volumet vil bli konvertert til NTFS. /V Angir at konverteringen vil kjøres i detaljert mod /CvtArea:filename Angir en sammenhengende fil i rotmappen som blir plassholder for NTFS-systemfiler. /NoSecurity Angir at sikkerhetsinnstillingene for de konverter filene og mappene tillater tilgang for alle bruker /X Tvinger volumet til å demonteres først om nødvendi Alle åpne referanser til volumet vil bli ugyldige. Jeg bruker denne kommandoen. convert g: /FS:NTFS /X Endret 22. mai 2008 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå