Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 460 GL 2.0 (1993) registerreim røket...


Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært så heldig at registerreimen har røket på min 93-modell :-(

 

Spørsmål: Foruten at reimen må skiftes, hva MÅ gjøres ?

Har hørt at noen av 2-literne "tåler" at reimen ryker. Altså at ventilene ikke blir skadet og at toppen ikke må skiftes...

 

Noen som har noe info om dette så hadde jeg blitt veldig takknemmelig. Har hatt den inne på et verksted, og de tilbyr seg å skifte reimen/toppen for ca 10000 spenn, halvparten arbeidspenger. Det er i overkant av det jeg gidder å legge ut på bilen, selv om jeg er veldig fornøyd med mange av egenskapene til bilen.

 

Noen som har en formening om prisen nevnt over ?

 

I forkant av uhellet var det forresten turtallproblemer på tomgang, gikk fra ca 900 og opp i 1500-2000 rpm...vet ikke om dette har noen sammenheng med reimproblemet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror disse butter. Har aldri vært borti at dem ikke butter, men mulig siden du har hørt osv.. Man må hvertfall sette på ny reim og se hva som skjer. Er du heldig går den like fint. Hvis verkstedet allerede har sjekka det så vil jeg tro det har butta utifra prisen du har fått.

 

5 lapper i arbeid er vel ikke så gæren pris det. Be dem drite i og slipe toppen og bytte ventila fort og gæli så blir det ikke så dyrt.. Jeg har retta ventiler i skrustikka og finjustert dem i el-drillen så alt er mulig. Den bilen går fortsatt. Det er sånt man ikke skal gjøre, men det funker som faen..

 

Ikke tenk på tomgangsproblemet før motoren går igjen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tomgangsendringen kan komme av at remmen mistet så mange tenner etter hverandre at den begynte å glippe over på veiva, slik at kam(mer) og ev. tenning kom litt på etterskudd.

Lenke til kommentar

Sjekket litt rundt, bla Frydenbø (Volvo i Bergen) og Åsane Bilopphugging (Volvo-huggeren). De mente at så lenge bilen hadde stoppet (reimen røket) mens den gikk på tomgang, og at det ikke var noen spesiell lyd da det skjedde, så var mulighetene for at ventilene er ok ganske store. Så nå har jeg bestilt et reimsett og krysser fingrene.

 

Noen råd for å sjekke hvilken tilstand ventilene er i ? Går ut ifra at dette kan høres, og at motoren fusker ? Mekker'n nevnte skrustikke og el-drill ...

 

Tomgangsproblemet er ikke et stort problem nå :)

Lenke til kommentar

kan jo tørne motoren og se om du merker noe unormalt, ellers er det ikke så mye du kan gjøre, uten om og starte og se hvordan den går (viss den går) ;)

 

Mekkeren mente ikke du skulle skjekke hvilken tilstand ventilene var i med ei skrustikke og ei borremaskin, han sa det var mulig og rette ventilene på den måten...

Får ikke sett hvilken tilstand dei er i uten og ta av toppen, men viss den starter og går normalt skal ikke det vere noe problem.

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt tilsvarende feil en gang, og da gikk motoren med turtall bare litt over tomgang. Byttet rem, kjørte videre, og bilen fungerte problemfritt (ihvertfall med hensyn til registeret) frem til jeg solgte den 2-3 år senere. Ta av toppdekselet, drei kammen rundt og se om alle ventilene går opp og ned som de skal, ikke blir hengende. Gjør de det, bytter du rem og prøver.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...