Gå til innhold

Peltier-element

Anbefalte innlegg

Var en dag oppe på loftet, der fant jeg en nedstøvet og gammel Cinet PC, tok den med ned og starta den opp.. jeg tok den ifra hverandre og sorterte ut det som kunne være kult å ha, aha! en PSU på 200w, dette lukter peltier kjøling tenker jeg. så jeg begynner å lete etter litt info om dette da.. synes det var på tide å friske opp kjølinga mi siden radiatoren min er bedriten.. fikk etterhvert høre av mine venner på #hardware at dette ikke var så enkelt som jeg først hadde forestillt meg. det var faktisk sabla mange hull å falle i. så mange at de faktisk frarådet meg i ø prøve på dette.. vil bare være sikker. er dette håpløst mye arbeid og penger (500kr) for å få en CPU nede i 10-20c , fra 30-42c? kondens er vel det største problemet. men er jeg flink med å isolere bør vel ikke det vær umulig, men så var det monteringen da.. en ting feil der så er det over.. en bitteliten hotspot. ønsker bare svar på om dette overhodet er mulig jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det høpløst mye arbeid for 2350 kr?

Svaret er nei.

Jeg starter i morgen mitt projekt der jeg forløpig har:

Et spesialbestilt peltier fra Kryoterm

Et sveiseaggregat med variabel spenning

Magnum 462

Mazda 929 radiator

360 mm vifte

PSU laget fra grunn av bygd i isboks med viftestyring til vifte

Trekabinett til Radiator og vifte

25 liter glasstank

Maxi Jet 1000 l/t

Armert PVC slange

Neoprengummi

Spesialskruer i jern med fjæring

Hvor jeg fikk tak i dette er en annen story, men mye er kjøpt. Jeg forventer mange minus. Hvis du har riktig spenning, strøm trykk mot et peltier element kan det yte sitt delta tMax. Hvis Delta Tmax er på 70 grader og vanntempen vanligvis er på 30 kan man forvente 20-30 minusgrader på elementet. Men det forutsier at man ikke har noe load. Her kommer effekten inn. Hvis man har høy effekt kan man belaste den uten at det har mye å si for temperaturen. Hvis man har lavere effekt ¨på peltierelementet kan man faktisk ikke tjene mye på det. Hvis man har et element med dårligere eller lik effekt som cpu gir ut kan man vente at det blir varmere enn det egentlig var. I tillegg må vannkjølingen kunne transportere bort CPU+peltier effekt i W

Et eksempel

156W pelier(72 Delta Tmax) på en Athlon 1,4(72W idle, 100W load)

256 W skal transporteres vekk(effekt ut på varm side av peltier element)

1-(100/156)72

I dette eksempelet ble forskjellen på varm og kald side på peltierelementet 25 grader. Man kan vente 5 grader(pluss) med vanlig vannkjøling.

Lenke til kommentar

CPUen yter rundt 66w (xp 1800) , og med peltier på 172w .. vil det hjelpe, idle: 35c, load 40c (elendig radiator). men altså, har jeg for lite teknisk innsikt i akkurat peltier til at jeg skulle kunne greie å montere dette selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...