Gå til innhold

WoW: "Corrupted Blood"?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen her som spiller WoW såpass at de har erfaringer fra Corrupted Blood? Leste nettopp i Illustrert Vitenskap at forskere ser på den som en like god modell for hvordan en epidemi sprer seg, som de modellene forskerne selv lager.

 

Jeg spiller ikke selv lenger, men for de som er forvirret:

 

I området Zul'Gurub, som på et tidspunkt ble gjort tilgjengelig for de sterkeste krigerne(spillerne på de høyeste nivåene), befant dragen Hakkar seg. Han hadde en smittsom "sykdom"(corrupted blood) som infiserte de som var i nærheten av ham, og de mistet 100 HP(livspoeng) pr. sekund så lenge de hadde infeksjonen, som gikk over på noen sekunder hvis de kom seg vekk fra ham. Men noen spillere med sykdommen teleporterte seg plutselig til tett befolkede områder før sykdommen ga seg, og det hadde ikke spillutviklerne regnet med. Dermed spredte sykdommen seg i spillet som en annen pest. De sterkeste krigerne som i utgangspunktet hadde fått sykdommen, døde ikke av den så lett siden de tålte så mye, derfor overlevde de lenge nok til å ta den med seg, men de som var i byene disse kom til, hadde generelt mye mindre HP, og døde visstnok som fluer.

 

Jeg synes saken er svært interessant, og håper å kunne høre noe fra noen som så virkningene selv. Jeg er usikker på om det var akkurat sånn jeg har beskrevet det; Jeg er bare blitt fortalt det jeg leste i IllVit, så håper på mer informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en bug som føte med den patchen som ga ut ZG (for veldig lenge siden), og det tok ikke alt for lang tid før de fikk fixet den. Det var såklart etter at mange hadde død. Hvis du starter å spille wow nå vil du aldri oppleve det, om ikke Blizzard gjør den samme feilen en gang til, noe som ikke er veldig sannsynlig =)

Lenke til kommentar

Dette ble fikset rimelig kjapt ja, men det var veldig morsomt å smitte "kjæledyret" mitt (spilte hunter), for så å dra til Ironforge og kalle den fram igjen midt i auction house :)

 

Dette var såklart bare meningen at skulle være aktivt under den siste boss-fighten med Hakkar i Zul'Gurub for å gjøre den ekstra vanskelig.

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner at den spredte seg som en sykdom fordi et utbrudd selv midt i Ironforge ga seg etter noen få minutter (fordi mange døde, og fordi "sykdommen" ikke varte mange sekundene på hver person).

 

Det morsomme er jo at i Ironforge er det stedet i spillet man føler seg aller mest sikker, og å dø mens man chillern der var selvsagt en stor overraskelse og derfor ble det populært å gjøre dette med vilje som en (irriterende) spøk.

 

Men som sagt ble dette fikset fort så det hører nok bare wow-historien til.

Lenke til kommentar
Skjønner - da er altså beskrivelsen i bladet litt annerledes enn det faktisk var, siden virkelige mennesker ikke akkurat ville spre SARS med vilje. Likevel er det interessant. Lurer på om de noen gang designer en sykdom for at det faktisk skal være det?

 

 

Selv om vi ikke ville spredd SARS frivillig, så "teleporterer" vi oss rimelig kjapt rundt om i verden vi også, vha. fly. Det var det IllVit sammenlignet: WoW sin teleportering og virkelighetens fly/båter etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...