Gå til innhold

Tips til rimelig PC til generell bruk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke vært inne i hardware-verden siden Barton var det siste nye, og føler meg derfor rimelig lost. Nå ønsker jeg å erstatte mitt gamle AthlonXP2500+-system. Jeg ønsker ikke å bruke det helt store av penger på dette, så budsjettet ligger på rundt 6000 kroner. Dersom noen har noen tips til systemer (gjerne med begrunnelser, da jeg som sagt ikke har peiling lengre), setter jeg stor pris på det. Detaljer finnes under.

- Budsjett: Ikke over 7000 kroner. Helst rundt 6000.

- Jeg liker flerkjerne-revolusjonen, og har litt gode følelser for AMDs quad-core, som jo også er rimelige. Nå har jeg imidlertid litt inntrykk av at Phenon er skadeskutt?

- Jeg spiller ikke (les: lite), så 3D-ytelse er ikke viktig. Jeg ønsker imidlertid noe mer enn onboard-grafikk, så jeg er på leting etter et rimelig grafikk-kort. Med overveldende sannsynlighet vil jeg gå for nVidia, ene og alene for deres korts overlegnde Linux-ytelse (med mindre ATI de kommende ukene plutselig holder det de har lovt og frigjør driverne deres, da). Et krav som stilles til kortet er at det er dual-DVI. Finnes det vifteløse kort som samtidig gir god ytelse?

- Jeg vil gjerne ha redundant RAID. Disker er så billige for tiden, og jeg trenger ikke enorme mengder disk (vel, alt som er vanlig i dag virker mer enn nok - jeg vil heller ha redundans). Fortell meg gjerne litt om RAID-mulighetene, da jeg har glemt hvordan mye av dette fungerer.

- Minne er godt. Nom, nom, nom.

- Stille CPU- og kabinettvifter er å foretrekker. Jeg hører imidlertid at boxed-kjølerne virkelig har komt seg. Stemmer dette?

- Kabinettet bør være romslig og praktisk, og ikke se altfor ille ut. At det ser pent ut er derimot ikke viktig. Hvordan er det med strømforsyning nå til dags? Jeg vil gjerne ha en pålitelig en, men sist jeg forlot hardware-verden investerte folk enormt i strømforsyninger som kunne garantere stor effekt. Er det fortsatt like store problemer rundt dette?

- Maskinen skal utelukkende kjøre GNU/Linux. De ferreste komponenter leder til problemer nå til dags, men dersom folk har erfaringer å dele rundt spesifikke komponenter settes det alltid pris på.

- Maskinen skal primært brukes til generell bruk (heh, det sier vel mye?), programmering, simuleringer og annet studiearbeid.

Edit:

- Alt utstyr ikke nevnt her har jeg allerede.

Takker for alle svar.

Endret av poffa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...