aksjetrading Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) hei. en litt anderledes BK tråd denne gangen. La oss ta for seg blitzbruk. Dette er et bilde fra DB. Er blitzbruken bra her? http://www.kjendis.no/2008/05/21/535833.html flere vil komme om moderatorene lar denne leve. :-) bakgrunnen lar jeg ligge, men den er et evig rot. Endret 22. mai 2008 av Dotten Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Syns ikke det var så bra blitsbruk, men lyset var nok vanskelig. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Veldig direkte lys. Hadde nok sett litt bedre ut med en diffuser på. Nå må vi også huske på at Scanpix og andre pressefotografer ikke skal ta modellbilder på jobb. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Bud på moderatorer sendt Blitzbruken er ikke noe særlig mer enn man kan vente i fra en pressefotograf som har noen få sekunder på å snappe ett bilde i hui og hast. Som gorpium sier så er det ikke modellbilder de er ute etter, kun ett beskrivende bilde til en artikkel Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ja, det er bra blitzbruk, ellers hadde det ikke blitt noe bilde. Her har det vært mindre enn 20 sekunder tilgjengelig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det hadde vel vært mulig å foreta litt mer etterbehandling. Men hadde det gjort avisartikkelen noe bedre? Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Dette er et helt normalt og akseptabelt pressebilde. Stort bedre kan man ikke forlange fra en fotograf som hopper fra en pressekonferanse til den andre på den dagen. Å være pressefotograf på store festivaler kan gi flotte blinkskudd, men stort sett må fotografen være fornøyd med resultater som dette. Det er helt ok for meg, som selv har tilbrakt noen få år i det gebetet. Dette bildet ser jeg ingen grunn til å diskutere. Det er rett og slett salt til maten for fotografens barn, uten at jeg synes han/hun bør være flau av den grunn. Helt greit for meg. Jeg har levert dårligere arbeider i nøden selv, bare så det er nevnt. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Er det ikke MEGET mer interessant å se eksempler fra din egen blitzbruk Aksje? Jeg ser ikke hvorfor det er så viktig å jakte ned andres middelmådighet når du burde ha mer enn nok med å løfte din egen. Endret 22. mai 2008 av Schnoodleboy Lenke til kommentar
lma Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Dette er et bilde fra DB. Er blitzbruken bra her? Jeg vil ikke si at det er spesielt kreativ eller god bruk nei. Men som flere andre har vært innepå: ok. Om en skal håndtere et kamera med zoomobjektiv og samtidig holde en trådløs blits vil det fort bli litt komplisert, ihvertfall om en har et vist press på at alle bildene må bli akseptable. Dermed er det nok en god del lettere med blits montert på kameraet. Om det er brukt diffusor/softboks eller lignende aner jeg ingenting om. Men hva med blits-armer? Er ikke det mye brukt? Tror det ville gjort seg her. Fordeler da er vel at en kan støtte/håndtere kameraet med 2 hender, samtidig som blitsen ikke blir rett på.. - LM Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Dette er et bilde fra DB. Er blitzbruken bra her? Det er uansett et bilde fra Scanpix. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Er det ikke MEGET mer interessant å se eksempler fra din egen blitzbruk Aksje?Jeg ser ikke hvorfor det er så viktig å jakte ned andres middelmådighet når du burde ha mer enn nok med å løfte din egen. jo, og du har jo fått et eks. et eks du mente var så dårlig at forumet hadde satt en ny bunn. deg om det. flere eks du kan slakte og kalle dritt kommer nok. så bare følg med du. Imens kan du jo vudere å selv legge hode på blokken, om du tørr Lykke te! Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Dette er et helt normalt og akseptabelt pressebilde. Stort bedre kan man ikke forlange fra en fotograf som hopper fra en pressekonferanse til den andre på den dagen. Å være pressefotograf på store festivaler kan gi flotte blinkskudd, men stort sett må fotografen være fornøyd med resultater som dette. Det er helt ok for meg, som selv har tilbrakt noen få år i det gebetet. Dette bildet ser jeg ingen grunn til å diskutere. Det er rett og slett salt til maten for fotografens barn, uten at jeg synes han/hun bør være flau av den grunn. Helt greit for meg. Jeg har levert dårligere arbeider i nøden selv, bare så det er nevnt. greit kan jeg til nød være med på. Dessverre kan eg ikkje selv legge ut de familiebildene og bilder fra dåp og annet på nett, ellers kunne jeg postet bilder med blitzbruk som eg mener overgår dette gaske kraftig. Det er gjenvt lys, og ikkje dette tullebilde som vasket ut tryne til Maria, mens Mira er fint eksponert. Endret 22. mai 2008 av Dotten Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Aksje, dersom din skjerm viser at ansiktet til maria er utblåst, da bør du virkelig få den kalibrert. Blitsbruken er helt fin med de forutsetningene fotografen sansynligvis hadde. Han var nok ikke den eneste fotografen der, for å si det slik. Hvorfor kan du ikke legge ut dine fantastiske blitsbilder? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg skjønner ikke hva du vil med denne tråden jeg. Lenke til kommentar
modin Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 greit kan jeg til nød være med på. Dessverre kan eg ikkje selv legge ut de familiebildene og bilder fra dåp og annet på nett, ellers kunne jeg postet bilder med blitzbruk som eg mener overgår dette gaske kraftig. Det er gjenvt lys, og ikkje dette tullebilde som vasket ut tryne til Maria, mens Mira er fint eksponert. Famliebilder og bilder fra dåp er en helt annen setting enn pressebilder som taes raskt av kjendiser som kommer vandrende forbi på en eller annen fest eller prisutdeling. Man har ikke tid eller mulighet til å sette opp kamera på forhånd og få blitzen til å gi det rette lyset før man tar bildet, i motsetning til hva man tar når man tar famliebilder. Ofte er det også ekstremt høyt under taket og/eller gale farger til indirekte bruk av blitz, ditt krav om teknisk perfeksjon i pressefoto viser at du ikke forstår genren. Pressefoto bør fortelle en historie, og i de fleste tilfeller er den semiotiske og retoriske funksjonen langt viktigere enn den tekniske kvaliteten. Det hjelper ikke å ha nydelige stilbilder fra feks en håndball kamp eller barneidrett, hvis bildene ikke også har en historie og formidle. Det er langt bedre med bilder som forteller oss noe enn bilder som bare er der selv om de skulle være bedre rent teknisk. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hobbymoderering er fjernet, bruk gjerne rapporteringsfunksjonen fremfor å spore tråden off-topic med slikt. I tillegg er et par innlegg redigert, å henge ut brukere aksepteres ikke. Reaksjon på moderering gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Fotografier kan være så mangt, og må vurderes deretter. For fotojournalister er oppgaven først og fremst å dokumentere, ikke lage fotokunst eller vise seg som gode håndverkere. De lever av å levere flest mulig bilder på kortest mulig tid. De må inngå kompromiss for å klare det. Bildene her var jo heller av de bedre, i så måte. I en slik situasjon må blitsen på en eller annen måte være montert på kamera. Noe softing utover Pocket Bouncer, eller hvit kartong, er det ikke fysisk rom for. Du får ikke personene på bildet til å stille seg opp og holde en reflektor foran navlen, og en assistent til å dytte paraplyen inn på siden. Jeg går ut fra at trådstarter ikke opplever barnedåp, familiefester og bryllup like kaotisk som seiersrus på MGP, så en slik sammenligning vil være totalt skivebom. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Kjære aksje. Det kan da ikke være nødvendig å lage en tråd for ethvert bilde du synes er middelmådig i media? Dette bildet er faktisk ikke så veldig dårlig engang, så det virker som om du er i ferd med å slippe opp for eksempler. Dette fører jo ikke noen vei som er positiv, men flere hundre negative veier (for det sosiale livet på forumet vårt). Jeg er redd at det før eller siden kommer til å komme reaksjoner fra forumstyret eller moderatorer, for situasjonen som er nå er altfor opportun til å være sunn for forumets sjel. Legg heller ut bilder på BK som du føler er gode, i steden for brannfakler. Du tar enkelte gode bilder som fullstendig drukner i viraken. Du er ikke tjent med at vi i praksis glemmer dine gode bilder, og kun ser deg som en som klager på andres arbeid fremfor å produsere ting selv. Nå må dette ende snart. Det er også vårt ansvar å ende dette. Er vi like primitive som spanske okser? Er det så enkelt at når noen vifter med et rødt snottaplagg så løper vi ræven av oss for å stange den personen i ... ræven? Jeg har bidratt med svært få innlegg i disse trådene etterhvert, for de forsvinner i alle fall ikke ved å legge til flere innlegg. Hvis Aksjes tråder er så forferdelige så må vi slutte å bry oss med dem, og heller overse at de eksisterer. Så får vi heller gi bildene hans i BK kritikk, uten å tenke på hva han mener om BT, BA, Scanpix og fandens oldemor. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) ...flere eks du kan slakte og kalle dritt kommer nok. så bare følg med du. Imens kan du jo vudere å selv legge hode på blokken, om du tørr Lykke te! ... Nå har det seg slik aksje, at jeg overhode ikke tar bilde for å få kreditt fra andre eller oppnå selvhevdelse; MAO føler jeg ikke spesielt behov for å måtte poste bilder på BK for å bevise noe som helst. Folk må få lov til å tolke det som feighet om de vil- De som virkelig vil se bildene mine vet hvor de kan sees. Uansett peker du jo selv på hvor vi andre kommer til kort (snappet fra den herlige bunadstråden): ....og til deg scho. Du får mene akkurat hva du vil om bilde. Enkelte mener at dette er et snapshoot. Og du mener dette er bunnivået. Deg om det. Til det har jeg bare det å si at du og dere ikkje vet særlig mye om foto. Dette er milevis over gjennomsnittsbilder, men det var ikkje det jeg ville ta opp her. ..... Der har vi problemet gitt- vi andre har jo altså ikke peiling på foto/fotografering, veldig oppklarende ## navn fjernet av ilpostino ##! Endret 23. mai 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 ...flere eks du kan slakte og kalle dritt kommer nok. så bare følg med du. Imens kan du jo vudere å selv legge hode på blokken, om du tørr Lykke te! ... Nå har det seg slik aksje, at jeg overhode ikke tar bilde for å få kreditt fra andre eller oppnå selvhevdelse; MAO føler jeg ikke spesielt behov for å måtte poste bilder på BK for å bevise noe som helst. Folk må få lov til å tolke det som feighet om de vil- De som virkelig vil se bildene mine vet hvor de kan sees. Uansett peker du jo selv på hvor vi andre kommer til kort (snappet fra den herlige bunadstråden): ....og til deg scho. Du får mene akkurat hva du vil om bilde. Enkelte mener at dette er et snapshoot. Og du mener dette er bunnivået. Deg om det. Til det har jeg bare det å si at du og dere ikkje vet særlig mye om foto. Dette er milevis over gjennomsnittsbilder, men det var ikkje det jeg ville ta opp her. ..... Der har vi problemet gitt- vi andre har jo altså ikke peiling på foto/fotografering, veldig oppklarende ## navn fjernet av ilpostino ##! jeg legger bare merke til 2 ting her. Du har ikkje selv klart å dele dine egne bilder med andre, så de får sjanse til å se ka du kan og ikkje kan. og du tror at bunadsbilde mitt er det eneste jeg har kommet med. Jeg har fått 15000 treff på bildene mine, og tildels god kritikk, og gode ord. Så noe har det nok av verdi. itilegg kommer bildene mine snart ut til 250.000 mulige lesere, så noe har jeg iallefall fått til på kort tid. Fortsett for all del med kritikk, men utfordrer deg til selv å komme med egne bilder om du klarer. Så blir forumet bedre, og du får mer creed enn folk som ikkje kan legge ut bilder (av ulike grunner) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg