Gå til innhold

Speilrefleks kamera, budsjett: 5000, trenger ikke kjøpe før i høst

Anbefalte innlegg

Prøvde å lage en beskrivende topic. Tingen er den at jeg skal på folkehøgskole til høsten med foto som et av fagene. I den forbindelse trenger jeg et digitalt speilreflekskamera. Jeg har holdt en del på med canon eos350d, men siden det ikke er mitt kan jeg ikke ta det med meg videre. Jeg har sett litt på Pentax K200D, men 2 ting trekker veldig ned. Det er mangel på LiveView og oppladbare batterier. Det som trekker opp er at det er et solid kamera (jeg tar en del bilder i skog, på ferier o.l. og er ikke kjent for å passe godt på tingene mine). Når det kommer til bildekvalitet er vel de fleste mer eller mindre like.

Er det noen som har noen andre tips? Kommer det noe nytt til høsten fra pentax som er like solid, men har liveview og oppladbart batteri? Jeg bruker kameraet som sagt mest til amatørfotografi i skog og til vanlige feriebilder, happenings med venner og sånn som alle tar bilder av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har sett litt på Pentax K200D, men 2 ting trekker veldig ned. Det er mangel på LiveView og oppladbare batterier. Det som trekker opp er at det er et solid kamera (jeg tar en del bilder i skog, på ferier o.l. og er ikke kjent for å passe godt på tingene mine). Når det kommer til bildekvalitet er vel de fleste mer eller mindre like.

Du kan no kjøpe oppladbare AA batterier...

Lenke til kommentar

Nåja, K200D er rimelig mye mer solid enn 450D...

Men man får jo Lithium batterier til K200D http://www.fovi.no/productview/20055550/

Jeg er heller ikke sikker på om jeg personlig anser det at et kamera kan bruke AA batterier som en ulempe. Skulle man gå tom for strøm på en tur så er det lett å skaffe nye AA batterier.

Jeg tviler på at Pentax kommer med et nytt kamera til høsten i dette segmentet. Det går rykter om K?D og K????D, men ikke noe tid festet til disse ryktene enda. Uansett så ligger nok K?D et godt stykke over det du tenker på å bruke, ref at du ser på K200D og ikke K20D (som forøvrig har både Live view og oppladbart lithium batteri som std). K????D om den kommer (i det hele tatt) blir vel gjerne litt lite kamera for deg, selv om det er vanskelig å si noe om et produkt som ikke eksisterer.

Skal du se på andre merker, så har man jo sony og canon som nevnt over, samt Nikon og Olympus. Du har jo god tid enda for så vidt, så det kan jo være greit å ta tiden til hjelp.

Slik det er nå i det prissegmentet du har lagt deg i er vel K200D det mest solide du kan få, så dersom det er det som veier tyngst så har du nok svaret der. Blir det live view eller andre egenskaper som skal veie tyngst finnes det kanskje bedre løsninger for deg.

En annen tanke er vel og litt hva de har av utstyr på skolen, og hva de andre har. Det kan være en fordel å kunne låne utstyr av skolen/andre elever. Da tenker jeg ikke på kameraet, men på objektiver og blitser. Dette er nok et argument som heller sterkt mot CaNikon.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Kommer det noe nytt til høsten fra pentax som er like solid, men har liveview og oppladbart batteri?
K20D ble lansert sammen med K200D...

Du kan også kikke på Samsung GX-20, det er identisk til K20D, men annen merkelapp. Du får det i kit med 18-55 fra Scandinavian Photo til ca 8200.

Lenke til kommentar

Tror ikke Liveview er påkrevet, selv om det faktisk er veldig kjekt når man tar bildet på stativ av noe som står stille.

Utifra det du skriver, så høres K200D ut som et godt kamera for deg. Evt kan du sjekke Samsung GX-10 eller GX-20, som begge har større søker og litt flere avanserte muligheter.

Lenke til kommentar

Støtter Pentax K200D/K10D/K20D.

Lader og batterier til K200D trenger heller ikke være dyrt Link

Har du forresten vært å prøvd noen av de? Jeg var å prøvde for ikke så lenge siden, og jeg ble helt forelsket :love:

Ps. Vurderer de samme kameraene selv :thumbup:

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Men man får jo Lithium batterier til K200D http://www.fovi.no/productview/20055550/
Nå er det der engangs litiumbatterier (og jeg ville for øvrig tatt den der "7 ganger så lang levetid"-påstanden med en liten sekk grovsalt), ikke oppladbare. Skal du ha oppladbare batterier til K200D er det stort sett Nikkel-metallhydrid (NiMH) som er greien. NiCd har vel blitt forbudt, og er uansett dårligere. Clasern har helt greie oppladbare AA-batterier, selv liker jeg Varta 2500 mAh til blitsen min.
Lenke til kommentar
Støtter Pentax K200D/K10D/K20D.

Lader og batterier til K200D trenger heller ikke være dyrt Link

Har du forresten vært å prøvd noen av de? Jeg var å prøvde for ikke så lenge siden, og jeg ble helt forelsket :love:

Ps. Vurderer de samme kameraene selv :thumbup:

Kult å høre :)

Nei, har ikke prøvd, men kanskje jeg skal det?

Lenke til kommentar
Nå er det der engangs litiumbatterier (og jeg ville for øvrig tatt den der "7 ganger så lang levetid"-påstanden med en liten sekk grovsalt), ikke oppladbare. Skal du ha oppladbare batterier til K200D er det stort sett Nikkel-metallhydrid (NiMH) som er greien. NiCd har vel blitt forbudt, og er uansett dårligere. Clasern har helt greie oppladbare AA-batterier, selv liker jeg Varta 2500 mAh til blitsen min.

Beklager offtopicén

Med mitt kompaktkamera tar jeg ca 70 bilder med alkaliske,med lithium tar jeg ca 400/500 bilder.

Gir ca 120.- for 4 stk AA lithium = 0.30/0.24 pr. bilde

Er vel ca 34.- for 4 AA alkaliske = 0.48 pr. bilde

Lenke til kommentar

Men det vil avhenge veldig av hvilken type alkalibatterier det er snakk om, hvilken type Litiumbatterier, og hvor mye strøm kompaktkameraet ditt drar.

De fleste alkalibatterier har relativt høy internresistans, som medfører at de ikke klarer å levere så mye total energi i applikasjoner der det kreves høy strøm. Men det er ingen automatikk i at Litiumbatterier varer lengre, og den totale energimengden lagret i batteriene er ikke så veldig forskjellig, typisk 2000 mAh mot 2500.

I et kompaktkamera så vil man gjerne oppleve at litiumbatterier har lengre levetid enn alkalibatterier, fordi kompaktkameraer har få batterier og drar høye strømmer bl.a. til live view på skjermen. Et speilreflekskamera trenger ikke nødvendigvis mer energi selv om det er større (det kan fort være omvendt, faktisk), og har i tillegg som oftest flere batterier i serie (og dermed høyere inngangsspenning) slik at strømmen blir mindre. Da vil forskjellen i levetid mellom alkali- og litiumbatterier også bli mye mindre.

Men uansett så er etter min mening NiMH-batterier den greieste løsningen, siden de har en utladingskarakteristikk som ikke er så forskjellig fra Litiumbatterier, og har den fordelen at de kan brukes mange ganger med tilsvarende redusert mengde generert avfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...