apegryn Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg leste denne artikkelen og lurer på hvordan arveavgift fungerer? Hvorfor skal staten ha penger for arv? Hva om Sundt hadde gitt pengene til ungene sine på forhånd, hadde de da sluppet unna avgiften? Lenke til kommentar
War Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er en regel på hvor mye man kan gi som gave før man må skatte av det,men ja mange gir før man dør så man slipper arveavgift. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Okey, så en må også skatte penger når en GIR det vekk også?? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Man kan gi/motta gave på inntil 1/2 G (grunnbeløpet i folketrygda) uten at det utløser arveavgift. Man kan mao gi/motta kr 33.406,- pr år. I tillegg har man fribeløpet på 250.000,- du kan arve (en gang, og ikker årlig...). Lenke til kommentar
nls Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Okey, så en må også skatte penger når en GIR det vekk også?? Nei, du må skatte på penger du FÅR Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 dårlig formulert av meg, selvfølgelig var det det jeg mente. Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg er ingen økonom, men hvorfor må man skatte av noe man får (i mellom privatpersoner/familie) Hva er begrunnelsen til staten for en slik avgift? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Den samme som for alle andre avgifter, staten trenger penger. Det vanlige er å skaffe dem ved å ta en del av transaksjoner mellom mennesker. Gaver er en transaksjon på samme måte som f.eks. lønn eller betaling for saker og ting. Det er ikke noe mer "naturlig" å beslaglegge en del av lønn enn av gaver. I tillegg gjør det det vanskeligere å sno seg unna skatt på lønn i familiebedrifter ved å kalle det gave. Endret 23. mai 2008 av Naranek Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 greit at det er avgift og skatt på alt annet, men penger du gir bort (som du sikker alt har skattet av fra før.) får jeg ikke helt til å henge på greip. Lenke til kommentar
nls Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 i en ideel verden der folk ikke brukte alle smutthul til å lure seg unna skatt, ville det ikke vært arveavgift eller skatt på gaver til privatpersoner i den ånden du refererer til, men sånn er det ikke, og staten må tette alle hull for skattefrie overdragelser av aktiva Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå