sverrelerre Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Har sammenstilt noen deler av bildet ditt med liten blender. Synes vel venstre hjørne fortsatt er svært dårlig. Litt usikker på om det skal være sånn... Det som kanskje bekymrer meg mer er at venstre side (ikke hjørnet) ser dårligere ut enn høyre side, selv på f/9. Dette kan bety at objektivet ikke er sentrert skikkelig... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Sikker på at dette ikke er en artefakt pga ujevn belysning? Ja, jeg er rimelig sikker på det siden "artefakten" går igjen i alle bildene i denne tråden. Har sammenstilt noen deler av bildet ditt med liten blender. Synes vel venstre hjørne fortsatt er svært dårlig. Litt usikker på om det skal være sånn... Det som kanskje bekymrer meg mer er at venstre side (ikke hjørnet) ser dårligere ut enn høyre side, selv på f/9. Dette kan bety at objektivet ikke er sentrert skikkelig... Jeg er også usikker på hva man kan forlange av et slikt objektiv. En ting er at det er dårlig i kantene, men jeg synes det er noe helt annet at det dårlige er så langt fra symmetrisk. Jeg får sende inn noen av disse eksemplene til FotoVideo og høre hva de mener. Eller kanskje det er vel så lurt å få en uttalelse fra service-verkstedet først. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hm jeg har også bestilt et slikt objektiv. Håper du holder oss oppdatert. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Sikker på at dette ikke er en artefakt pga ujevn belysning? Ja, jeg er rimelig sikker på det siden "artefakten" går igjen i alle bildene i denne tråden. Har sammenstilt noen deler av bildet ditt med liten blender. Synes vel venstre hjørne fortsatt er svært dårlig. Litt usikker på om det skal være sånn... Det som kanskje bekymrer meg mer er at venstre side (ikke hjørnet) ser dårligere ut enn høyre side, selv på f/9. Dette kan bety at objektivet ikke er sentrert skikkelig... Jeg er også usikker på hva man kan forlange av et slikt objektiv. En ting er at det er dårlig i kantene, men jeg synes det er noe helt annet at det dårlige er så langt fra symmetrisk. Jeg får sende inn noen av disse eksemplene til FotoVideo og høre hva de mener. Eller kanskje det er vel så lurt å få en uttalelse fra service-verkstedet først. Referansen her i tråden til Photozone-test stemmer iallfall ikke for Nikon-varianten. Det er bare på største blender på 10mm objektivet ikke er "very good" på kantskarphet i den testen, og det stemmer ikke verst med mine erfaringer. Det kan godt hende Sigma-verkstedet vil påstå at det er "innenfor spesifikasjonene", men jeg synes dette er reklamasjonsgrunnlag. Tydelig skeivhet, som her, er ikke noen "artefakt". Objektiver skal være sentersymmetriske. Punktum. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Oppdatering: Jeg sendte inn to av eksempelbildene over og fikk følgende tilbakemelding: "Tydelig uskarp i venstre side. Bare til å sende inn dette for justering av rear lens unit." Betryggende å få vite at bildekvaliteten i eksemplene over var under pari. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Flott, takk for tilbakemelding. Jeg har nettopp fått et slikt i hus (for Nikon), men har ikke funnet noen mursteinsvegg for grundig testing ennå Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 En boligblokk med vinduer og verandaer fungerer også greit til formålet. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Har sjekka bildene tatt med min ferske Sigma 10-20mm for Canon, og ser litt av det samme, men ikke så ille. Kun på venstre side, og stort sett bare når det er gress av en eller annen grunn - også lave F-tall. Over f/10 så jeg ikke noe til problemet. Skal se om jeg finner en murvegg e.l. å sjekke ordentlig med jeg og. Oppdaget noe litt morsomt forresten. Fra de første dagene jeg hadde objektivet, har jeg innimellom fått med en finger nede til venstre. Sånt man må passe på med ekstremvidvinkel. Edit: Skriveleif Endret 5. juni 2008 av Ratleto Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 hehe ja, ser føtter og knær ol. som jeg ikke er vant til Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Dette var jo ikke akkuart godt nytt. Driver og ser på dette objektivet mot canon sitt, og vurderer om det er verdt å betale mere for canone sin. Etter det jeg har lest nå så ser det vel ut til at jeg bør gå for canon sin selv om det vil svi i lommeboka? Er det ikke noe å vurdere å prøve sigmaen en gang? Magnus Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg tror absolutt at sigmaen bør vurderes! Prisen er ikke ille, og det var ikke skremmende uskarpeter dette. At dette eksemplaret må sendes inn for sentrering er kanskje ikke representativt for alle sigma 10-20, så jeg vil nok tro at det er et relativt trygt kjøp (Og det kommer fra meg som egentlig ikke liker å ta i Sigma en gang...) Selv er jeg ganske bortskjemt med min Zuiko Digital (Olympus) 7-14mm, og vil anbefale alle å kjøpe ultra-vidvinkel zoom; Det er nemlig utrolig gøy hva en kan få ut av disse. En kompis av meg har Sigma 10-20, og hans resultater er meget gode. Kjør på! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Dette var jo ikke akkuart godt nytt. Tja, tvert i mot vil jeg si. Dette viser at litt uskarphet i den ene kanten ikke er akseptabelt for det billigste vidvinkel-objektivet en gang. Slike feil som dette er unntaket, selv om Sigma er kjent for å ha litt flere unntak enn de andre produsentene. Men du får sannsynligvis et objektiv som er i henhold til spesifikasjon, og hvis ikke så viser denne tråden at det er en smal sak å få det fikset. Jeg mottok mitt eksemplar under en uke etter at jeg sendte det til verkstedet. Har ikke fått re-testet objektivet etter at det ble justert, men kan komme tilbake med et mursteinsbilde når jeg får anledning. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Mener og se at mitt eksemplar er ganske greit? Men hadde vært gøy om dere med mere peil hadde orket og ta en titt? Exif: ISO: 1100 f/8.0 1/350sec 10mm Full zize Endret 23. juni 2008 av Itw Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det ser bra ut, det er ingen åpenbare problemer. Det er noen små forskjeller mellom hjørnene men det kan like gjerne komme av at du ikke har holdt kameraet 100% rett i forhold til veggen. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 12-24 til sigma er jo vanvitig bra i forhold da. Men hvis man vil gå for orginal Canon så erre jo bare det. Lenke til kommentar
Foto-Nils Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Vil bare si til dere som vurderer Sigma 10-20 at dere må forberede dere på lengre tids pixel-peeping og reparering/bytting! ...noe som definitivt tar vekk litt av (i mitt tilfellet; hele) gleden ved å kjøpe et nytt objektiv. Bildene i denne tråden er ingenting i forhold til hva jeg har sett av kant/side-uskarphet og ekstrem CA. Etter 4(!) objektiver fant jeg ett som var bra. Synd at Sigma har såpass store problemer med kvalitetskontrollen/kalibrering, for er man heldig og får et bra objektiv (det er dette som er unntaket!) er dette en ganske bra deal. Alle disse var forøvring med Canon-mount. Har hørt at Canon-versjonene har større problemer enn Nikon, etc. Edit: Sigma sliter tydeligvis med eksempelvariasjon på 12-24 også. Se her for sammenligning med Canon 10-22: http://www.luminous-landscape.com/reviews/...22mm-test.shtml Endret 4. juni 2009 av Foto-Nils Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå