Gå til innhold

Nikon kompaktkamera - Ikke ment å vare mer enn to år


Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke kjøper av kameraet, men selger. Jeg jobber i butikken som har fått denne informasjonen fra Nikon. Vi har ordnet opp med kunden, han har fått et nytt kamera av oss.

 

Så ja, vi som forhandler er ansvarlige overfor kunden. Kunden skal ikke, og har ikke, lidd noen nød i denne saken. Men for av vi skal kunne fortsette å gi god service og samtidig holde prisene på et fornuftig nivå, så må Nikon ta sin del av ansvaret overfor oss. Det er jo ikke ønskelig å forhandle Nikon kompaktkamera om vi må gi hver enkelt kunde med objektivfeil et nytt kamera. Da lever vi ikke lenge, slik bransjen og marginene er for tiden. Så vi har til en viss grad kuttet ut Nikon kompaktkamera, og har hørt om andre forhandlere som også har kuttet ut Nikon helt eller delvis på grunn av dårlig servicepartner og at nesten ingen ting går på reklamasjon lenger.

 

Da forstår jeg - liten misforståelse fra min side... Vet du om de er like arrogante angående større kameraer?

 

Det her virker jo som om Nikon gjør sitt beste for å skyte seg selv i foten... Men det er kanskje ikke så nøye med "lille norge"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller siste har du helt rett i. Det gjelder alt fra biler til kamerautstyr.

 

Jeg tror ikke den politikken gjelder slr. Der kan de ikke hevde at optikk er slitedeler, siden det selges separat. Et helt produkt kan ikke være en slitedel, selv om de kan argumentere at et objektiv med gullring ikke er ment å vare lenger enn 6mnd (hvis de skulle være så ravende gale).

 

Nei da, jeg tror ikke situasjonen er så ille. Det som er ille, er at med denne saken har Nikon i Skandinavia posisjonert seg som den mest usympatiske distributøren av foto-utstyr. Jeg har i hele mitt liv aldri hørt om noen lignende mangel på respekt for forbruker-rettigheter fra et stort firma enn det de har gjort i denne saken. Jeg håper at butikkene etterhvert tar ansvar, og fraskriver seg ansvar ved å slutte å selge/anbefale Nikon kompaktkameraer. De må i alle fall opplyse kundene om at Nikon har den dårligste behandlingen av forbruker-rettigheter. Selgere anbefaler jo produkter av ulike årsaker, og de fraråder også kunder av ulike grunner. Jeg tror at butikker (som risikerer tap av penger) kommer til å anbefale kunder å styre unna Nikon, slik at de selv sikrer seg mot unødvendige kostnader på produkter som de i utgangspunktet har liten avanse på.

Lenke til kommentar
Jeg håper at butikkene etterhvert tar ansvar, og fraskriver seg ansvar ved å slutte å selge/anbefale Nikon kompaktkameraer. De må i alle fall opplyse kundene om at Nikon har den dårligste behandlingen av forbruker-rettigheter.

 

Den eneste løsninga er vel i så fall og slutte å selge Nikon-utstyr. Selger man et kompaktkamera innebærer det at man også sitter med ansvaret for reklamasjoner...

Lenke til kommentar
Vet du om de er like arrogante angående større kameraer?
Ikke så vidt jeg har kunnet se. Det er heller ikke så mange reklamasjoner på speilrefleks, men den dårlige erfaringen vi har, angår kompakte kamera.

 

Den eneste løsninga er vel i så fall og slutte å selge Nikon-utstyr. Selger man et kompaktkamera innebærer det at man også sitter med ansvaret for reklamasjoner...
De meste populære modellene "må" vi nesten ha på lager for å unngå å miste kunder. Så får vi heller opplyse om at levetiden på objektivet på Nikons kompaktkamera ikke er ment å vare mer enn to år.

 

Canon prøvde seg faktisk med noe lignende en gang i tiden. Om båndføringen gikk i stykker på Canons mini-DV kamera (noe den stort sett gjorde på Canons videokamera), så var det en slitedel og ikke ment å vare mer enn to år. Jeg husker jeg sendte inn et privat pga. hyppig båndsalat en gang. Det var gått over garantitiden med ca. én uke. Jeg måtte krangle med sjefen for verkstedet for at den skulle gå på reklamasjon. Uansett... slitedel? Kameraet var nesten ikke brukt!

 

Men for all del... Canons verksted (Serviceproffen) er nå en drøm i forhold til Nikon og deres "servicepartner" Camera & Videoteknikk (skriver "servicepartner" i gåseøyne ettersom de stort sett bare sender ting videre til Øst-Europa etter at tingen har ligget i Bergen en ukes tid).

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Vi har ordnet opp med kunden, han har fått et nytt kamera av oss.
Får kunden beholde det gamle kameraet eller hva skjer med det?

Det gamle kameraet er vraket/kastet (?) av verkstedet, så slipper vi for store kostnader med at de må skru det sammen etter prisoverslaget og porto tilbake til oss. Koster oss fort 500 kroner bare det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...