cooa Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Jeg har alltid igrunn vært klar over at jeg selv til tider har vansker med å uttale ord feil, blander litt om på dem og iblant kanskje stammer. Fram til nå så har jeg egentlig ikke tenkt så mye på det og "avvist" det som noe uviktig. Nå nettopp så har jeg kjedet meg til den grad at jeg valgte å google på talevansker, det er liksom en slik ting som jeg ofte har tenkt på å gjøre, men aldri gjort. Men så har det seg at jeg fant en side som omhandlet problemet, da riktinok angående barn, men like aktuelt. http://pluto.hive.no/pluto2003/cathberg/tk...k/spraktale.htm Mange av disse tingene var som å lese en selvbiografi og var snålt nok en kraftig oppvekker for meg. Noen av disse setningene er som følger: Barn med dårlig uttaleferdighet, opplever ofte kritikk både fra voksne og barn, samt at de ofte opplever å ikke bli forstått. Begge deler kan virke negativt inn på barnets selvtillit og atferd. Noen kan reagere å trekke seg unna og prøve å snakke så lite som mulig. Dette kan igjen få store konsekvenser for språkutviklingen, særlig på det semantiske området. De kan ha problemer med å forstå innholdet dersom boken bare blir lest, kanskje også i et tempo som er for høyt. ...og at man gjerne har faste formuleringer til bilder eller gjenstander. med språkvansker er ikke alltid så flinke til å leke med andre barn Foruten at dette får meg til å føle meg som et retardert utkast "bakerst i klasserommet," så begynner jeg å lure på om det er noe jeg kan gjøre for å hanskes effektivt med disse problemene. De har nemlig blitt et verre og verre problem med tiden nå, da jeg opplever så ofte å få påpekt uttalen min(som igjen gjør at jeg ikke liker å snakke så mye.) Noen som har forslag? Endret 21. mai 2008 av cooa Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er slikt man har logopeder til... Lenke til kommentar
MRN Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har alltid igrunn vært klar over at jeg selv til tider har vansker med å uttale ord feil, [...] Jammen, da er det ikke noe problem? Selv har talevansker (jeg vet ikke om jeg har det, men, det var en på barneskolen som skulle lære meg å snakke, husker jeg...) gjort noe med selvtilliten min. Jeg har vel ikke kunnet snakke skikkelig før jeg gikk i 8. klasse. Da bestemte jeg meg å være tydelig. Før det var det bare "utydelighet". Fort snakka jeg òg. Nå gjør jeg meg ofte forstått, så nå er det ingen problem. Folk rister kanskje på hodet av uttalen, men meningen er grei nok. Men at folk aldri forstod meg før, det er vondt å tenke på, egentlig. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Google: "Nlp stuttering" De har en del fine teknikker for å få perfekt flyt i språket, eliminere talefeil og stamming. Men det er ikke gjort over natten, "there is no magic pill". Lenke til kommentar
griped Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg har selv taleproblemer.. lurer på om det er alkoholen som har gjort det med meg.. jeg begynte å drikke veldig tidlig og var hard på flaska ^^ Jeg bladner vokaler hele tiden. før snakket jeg perfekt.. hater disse problemene.!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Konsentrer deg om å snakke rolig, og pass på at du får med alle ord og vokaler, samt at du ikke blander konsonantene sammen. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Kan du snakke flytende når du er alene? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Hvordan har det seg? Endret 25. mai 2008 av co2 Lenke til kommentar
cooa Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Vet ikke helt, kan ikke si jeg snakker så mye til meg selv Men jeg tror ikke det. Er dog verre jo flere personer som er tilstede. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Skal forklare hvorfor senere. Sett deg ned på rommet ditt og slå av en prat med deg selv. Viss du er redd for å bli oppdaget, kan du bare ta frem telefonen din og late som du snakker med noen. Lenke til kommentar
pwned Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg har også problemer med å få ut ord riktig/i riktig rekkefølge i blant. Delvis pga. nervøsitet. Det som funker for meg å tenke på hva jeg skal si, før jeg sier det. Si setningen i hodet før den rekker ned til munnen på en måte =) Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har også problemer med å få ut ord riktig/i riktig rekkefølge i blant. Delvis pga. nervøsitet. Det som funker for meg å tenke på hva jeg skal si, før jeg sier det. Si setningen i hodet før den rekker ned til munnen på en måte =) Velkommen i klubben Satt på generalforsamling i går, og ordene stokket seg ut Tidligere ville jeg nok bare blitt flau og holdt kjeft, men jeg bare puster dypt, roer meg ned og starter på nytt litt saktere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå