Gå til innhold

Pliktig NRK Lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uten å ha lest posten, så er det faktisk ganske liberalt i Norge i forhold til lisens, om man ser i forhold til f.eks. Danmark.

 

Jeg eier ikke TV. Jeg har en Mac. Fordi jeg har internettilgang, betaler jeg 2200 Danske - nesten 3000 Norske Kroner i året i "medie-lisens" - uten engang å ha TV! Tenk på den dere som ikke ser på NRK!

Virker som de fleste overser denne her, de fleste landene i europa har en form for kringkastningsavgift, bare at her i norge blir den definert litt feil, så alle tror det er en lisens for å kunne se på NRK, noe det ikke er.

Kringkastningsavgift. At vi har det så grusomt fordi NRK får lisenspengene tror jeg egentlig ikke.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Kringkastingsavgift er ei av dei betre avgiftene etter mi meining. Det er bra å ha ein kanal med høg kvalitet og utan reklame. Avgifta dekkjer jo òg radiokanalane deira, som er mykje betre enn møkakanalar som Radio Norge. NRK har dessutan gode lokalsendingar både på radio og TV. Vi får mykje bra att for det vi betalar.

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo så moro å sutre over staten da. Ikke så mye annet å finne på lizm.

 

Kringkastingsavgift i Europa:

 

TV-lisens i noen europeiske land. Tallene er fra den engelske wikipedia. Alle tall pr. år

 

* Albania: Lekë 800 (€ 6,30)

* Danmark: DKK 2090 (€ 280 )

* Finland: € 200

* Frankrike: € 116

* Irland: € 155

* Italia: € 100 .

* Kroatia: € 100

* Norge: NOK 1 969 (€ 260)

* Sveits: CHF 450,35 (€ 292)

* Storbritannia: GBP 131,50 (€ 183)

* Sverige: SEK 1968 (€ 206 )

* Tyskland: € 204

* Østerrike: € 206-243

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Tufte, alle til og med de som kjenner til "lisensproblematikken" kan gå i fellen du beskriver. Jeg er ett eksempel på det. At det å kjøpe en vare kan skape så mye plunder ..

 

Alt du behøver å gjøre er å skrive av serienummer og andre data på TV'en, sende det inn, og hevde at du har solgt TV'en til den eller den. Opplys da lisensnummer på deg selv, og personalia på kjøper. Selvfølgelig skader det ikke med en underskrift av kjøper, men jeg kan ikke forstå at du skal ha større bevisbyrde overfor NRK lisensavdelingen, enn når du f.eks. sier opp ett mobilabonnement. Du må jo f.eks. ikke bevise at du ønsker å si opp ett telefonabonnement. Det holder med en telefonoppringning om det nye forholdet. Men med NRK burde ett brev med en så enkel forklaring være nok. Det er ikke nødvendig å oppgi noen grunn heller.

 

Det greieste du kan gjøre er å kvitte deg totalt med TV'en. Sånn at NRK slutter å plage deg. Men vær klar over at du allerede nå sitter litt i "NRK klisteret". Det vil si, at dersom du skulle forlate TV'en i foreldres hender, eller selge den til noen som ett alternativ, så vil NRK ikke slippe deg så enkelt. Det er egentlig ganske utrolig, men NRK vil fortsette å gjøre kanskje minst ett par framstøt mot deg før de slipper deg, og det selv mange år etter hele "suppa" startet.

 

Forvent at NRK, kommer på besøk til dine to neste hjemadresser. Så når du flytter så blir du adresseforandringsovervåket. Det er helt sant! Kors på halsen! Har selv opplevd det. For NRK har kontinuerlig tilgang til folke-"adresse"-registeret.

 

Du kan jo vri dette til din egen underholdning. Om det morer deg så kan du jo gjøre så mye narr av "dørfolket" som du lyster. :D

 

Ingen som kommer til å arrestere deg for noe. De har ikke ransakelsesordre. Det vil si at de bryter loven om de tvinger seg inn over dørsstokken der du bor. Det er de veldig trente på, og smertelig klar over selv. Noen av dem kan forsøke ved snakk og få deg til å lekke informasjon, som du ikke behøver å opplyse om. Du kan lyge dem rett i trynet, med ett stort flir om du skulle ønske. Selvfølgelig vil jo ikke fliret skape mindre mistanke, om at du virkelig har TV.

 

I prinsippet holder det at du bekrefter muntlig at nei jeg har ikke TV. Faktisk så vil jeg hevde at dersom du ga dem en liten invitasjon om at de selv kunne komme inn å sjekke forholdet, så vil de gå derfra så fort som mulig. Bare de dummeste av "dørfolket" vil takke ja til invitasjonen. Fordi "dørfolket" nok er redde for at du skal anklage dem for å forstyrre privatlivets fred.

 

I prinsippet om folk hadde hatt litt guts og ondskapsfull ånd i seg, så kunne en anklaget samtlige slike besøk "på falsk grunnlag" (selvfølgelig). Det hadde nok gledet NRK lisensavdeling stort (ironi).

 

Konklusjon: Du har tatt deg skjegget fullt av postkasser, og du bestemmer hvilken løsning dette skal få for deg selv.

 

 

Jason Somethings svar til Tufte:

Jeg ville "solgt" den til foreldrene dine, og sendt kop av kontrakten til lisensavdelingen

 

Tuftes originale innlegg:

Nesten så jeg måper.

 

Fikk igår en lisensregning fordi jeg kjøpte en TV under mitt navn for et par uker siden. Jeg bor fortsatt i mine foreldres hus, og TVen har erstattet en gammel TV som var registrert på foreldrene mine.

Ringte nå kundeservice, og fikk beskjeden om at sålenge jeg tjente penger og kjøpte TVen i mitt navn, så ville jeg måtte betale lisenspenger. Dermed betaler dette huset dobbelt opp, utrolig hva de gjør for å få inn mer. Om jeg hadde registrert TVen på mine foreldre, så hadde jeg sluppet å betale lisenspenga, noen som vet om det går ann å overføre TVen fra mitt navn til andres navn?

Endret av G
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har nå skrivet et dokument om at jeg selger TVen min til mine foreldre for den svimlende summen på 100 kroner.

Regner med dette holder, om de trenger kvittering så overfører de bare 100 kr via banken.

 

 

Fant overraskende lite informasjon på nettet, så ringer de igjen imorgen og hører om det er mer som kreves og om jeg da slipper å betale.

Lenke til kommentar
Kringkastingsavgift er ei av dei betre avgiftene etter mi meining. Det er bra å ha ein kanal med høg kvalitet og utan reklame. Avgifta dekkjer jo òg radiokanalane deira, som er mykje betre enn møkakanalar som Radio Norge. NRK har dessutan gode lokalsendingar både på radio og TV. Vi får mykje bra att for det vi betalar.

 

Synes likevel det kunne vært opp til hver enkelt om de ville ha kanalen eller ikke, lagd en betal kanal av NRK hadde vært helt fint. Men å omdefinere det til medie-avgift og spesifisert hva pengene gikk til hadde vært bedre.

Lenke til kommentar

NRK har noen gode program innimellom. Jeg tror ikke "de svelt i hel" uansett forandring som måtte bli innført for framtiden. Men om det var det som skulle til for å bli kvitt "lisenstvangen"/lisensidiotiet, ja så takker jeg gjerne det velkommen. Så pass egoistisk må en få lov å tenke, når politikerne har prakket på oss kanalene.

 

Jeg vet, jeg vet. Det er kun politikerne som kan få forandret dette. Jeg ofrer gjerne ett par valgperioder fra min stemmerett til dette edle formål, "å avskaffe den tullete lisensordningen".

Lenke til kommentar

Kampen blir tøff for kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas

(kilden er i URL ovenfor)

 

 

Hans-Tore_Bjerkaas_703705b.jpg

 

31.03.09 15:42

 

MARIENLYST (NA24): - Vi skal beholde NRK som største tv-kanal og P1 som største radiokanal. Det holder jeg fast på.

 

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

 

Det sa Hans-Tore Bjerkaas til de frammøtte journalistene under den årlige framleggingen av NRKs årsrapport og profilundersøkelse for 2008.

 

- Men du får ikke noen prosenter av meg, smilte Bjerkaas lurt.

 

Ubetydelig på nett

Nytt av året er at mediehuset på Marinlyst kun utgir årsrapporten på nett. Og det er designbyrået Apt som har pakket inn den interaktive rapporten.

 

Profilundersøkelsen viser at rikskringkasteren fortsatt har en sterkt posisjon. Der 46 prosent svarer at de liker en av NRKs tv-kanaler best.

 

Men rikskringkasteren utfordres stadig mer. Og det er blant annet det digitale bakkenettet som gjør seerne mindre trofaste fortalte NRK-folket under sin presentasjon.

 

På radio er det NRK Petre og Radio Norge som vinner terreng viser profilundersøkelsen.

 

Gjennomgangen av NRKs årlige profilundersøkelse viste også at kanalen oppfattes som ubetydelig på nett sammenlignet med VG Nett.

 

Zapper

Kringkastingssjefen la ikke skjul det er en tøff kamp som utkjempes på de ulike plattformene.

 

- I stadig økende grad bruker publikum knappene til å skifte kanal.

 

En utfordring spesielt blant den oppvoksende generasjonen av mediekonsumenter utdypet Bjerkaas.

 

- Hvordan skal dere møte de nye medievanene som etableres blant unge seere og lyttere?

 

- Vi ser det som en oppgave å møte publikum uansett på hvilken plattform de bruker. Vi må tilgjengeliggjøre og lage innholdet vårt tilgjengelig på plattformer som folk bruker - også unge, sier Bjerkaas til NA24 Propaganda.

 

Men dette er ikke den største oppgaven for kringkastingssjefen.

 

Behov for NRK

- Den store utfordringen er jo å lage attraktivt innhold for de unge. Og der er jo situasjonen slik at vi deltar i verdensmesterskapet. Ikke i Norgesmesterskapet. Det mest attraktive innholdet for de unge er tilgjengelig på nett fra alle verdenshjørner, forteller Bjerkaas.

 

- Den store langsiktig oppgaven for NRK - og for så vidt alle de andre norske produsenter av innhold - er jo å lage så attraktivt innhold, slik at norske unge og voksne vil bruk det.

 

- Tror du at NRK vil stå like sterkt blant det norske folk om et par år?

 

- Vi jobber for å være like viktig i framtiden, som vi har vært i fortiden. Og vi tror at med en rekke nye tilbud skal vi klare det.

 

Han påpeker også at det er viktig at man har en offentlig finansiert produsent og kringkaster, som ikke må ta kommersielle hensyn i programskapingen.

 

Må ha tilslutning

- Tror du tilslutningen om en riksdekkende lisensfinansiert kringkaster vil være like sterkt i framtiden?

 

- Hvis man ser sørover i Europa er nok dette en utfordring for mange kanaler, men i Nord-Europa så har man en veldig sterk og robust allmennkringkaster tradisjon. Og det som kjennetegner disse er at de har valgt en konkurransestrategi.

 

- For å realisere og være en god bærer av samfunnsoppdraget, så er du nødt til å ha en sterk tilslutning blant publikum, slår Bjerkaas fast.

 

Nedover i Europa la man seg på en markedsreguleringsfaktor, hvor man overlot til de kommersielle kanalene å ha det attraktive tilbudet. Allmennkringkasterne skulle bare levere det innholdet som ikke markedet leverte. Det ble døden for mange.

 

- Det har vist seg å være en livsfarlig strategi. De er blitt marginalisert og begrunnelsen for offentlig finansiert kringkasting er dermed falt bort.

 

Han legger ikke skjul på at han er optimistisk på NRKs vegne;

 

- Det å ha en sterk innholdsprodusent og kringkaster som ser det som sin oppgave å lage attraktivt nasjonalt innhold ser jeg absolutt behov for i framtiden. Den posisjonen tror jeg vi skal klare å beholde.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har nå skrivet et dokument om at jeg selger TVen min til mine foreldre for den svimlende summen på 100 kroner.

Regner med dette holder, om de trenger kvittering så overfører de bare 100 kr via banken.

Hvorfor gjør du det så vanskelig?

Jeg kjøpte en TV for min far på min brukerkonto på komplett, og ble da lisenspliktig.

Sendte bare en kort mail til lisenskontoret der jeg fortalte situasjonen. Oppgav mitt lisensnummer, og ba om at apparatet ble "overført" til min far. Gikk helt fint det.

Lenke til kommentar
Avgiften er usosial. Så enkelt er det. Jeg synes ikke vi skal avskffe NRK, men jeg synes at lavtlønte, trygdede og studenter skal kunne ha TV uten å måtte betale flere prosent av inntekten sin på det. Å finansiere NRK over statsbudsjettet er mer rettferdig.

 

Interessant nok kan du jo faktisk slippe avgiften om du har lav inntekt og er bevgelsufør om jeg ikke husker feil :)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei. Da har jeg faktisk også fått en lisens i postkassen min.

 

Er det noen som har en epost eller lignende der jeg kan sende kopi av avtalen mellom meg og far min, da han kjøpte Tven min?

 

Student og har 1200kr til rådighet iforhold til mat i måneden, å 1200kr på Tvlisens er faktisk ikke noe jeg har råd til. Jeg har ikke drukket øl på et par måneder til og med.. Å DET anser jeg som mer viktig

Lenke til kommentar

Tror dere mange hadde godtatt det? At man bare satt igjen med 30% av det man tjente?

 

Det gjør minimum flertallet ellers hadde vi ikke hatt politikerne vi har. Her er beviset:

 

X0 er avsatt til lønn i et selskap før det er svart for følgende tilhørende skatter og avgifter.

8% Trygdeavgift

15% Arbeidsgiveravgift

12% Gjennomsnitlig bedriftsbeskatning som nominelt er 28%.

35% Inntektsskatt.

X1 er avsatt til lønn etter at det er svart for bedriftsbeskatning og bedriftsavgifter på inntektssiden.

20% gjennomsnitsmoms justert for volum i ulike momsklasser

10% Nybilavgift etter justering for antall nye biler i parken dividert på antallet totalt multiplisert med nybilsatsen.

8% Drivstoffavgift etter justering for volum dividert på antall kjøretøy multiplisert på reell avgiftssats

15% Importvern etter justert for hva varene til gjennomsnitsnordmannen kunne ha kostet.

 

Tobakk, Alkohol, Sukker og et hav av spesielle avgift.

 

Grundige beregninger viser at gjennomsnitsnordmannen sitter igjen med maksimum 30% av det som i bedriften var avsatt til bruttolønninger i selskapet. Det er uenighet om hvor meget importvernet påvirker, men uenigheten er begrenset til pluss minus fem prosentpoeng av gjennomsnitsinntekten. I verste fall forvalter mamma staten 80% av resultatet av ditt arbeide og i beste fall 70%.

 

Med Høyre kan du i en meget god periode få 70% og med AP presset fra ytterste venstresiden får du 80% i skatter og avgifter. Dette bør være noe ethvert individ bør kunne være enig i demonstrerer med all mulig tydelighet at det er ikke verdt å stemme. Følelsen av å rå over 30% istedenfor 20% av resultatet av dine inntekter gjør ikke noen forskjell for et prinsippfast menneske. Et helstøpt menneske bør såeldes holde seg langt faen unna valg. Hvis du ikke ønsker å velge å være slave for bandittstaten viser du dette best ved å la være å stemme slik at svak oppslutning til slutt produserer opprør fordi myndighetene mangler legitimitet til og med under sin egen irrasjonelle regel: Appell til majoritet.

 

Mer om valg... http://bit.ly/QNlUAj

Lenke til kommentar

Hei. Da har jeg faktisk også fått en lisens i postkassen min.

 

Er det noen som har en epost eller lignende der jeg kan sende kopi av avtalen mellom meg og far min, da han kjøpte Tven min?

 

Student og har 1200kr til rådighet iforhold til mat i måneden, å 1200kr på Tvlisens er faktisk ikke noe jeg har råd til. Jeg har ikke drukket øl på et par måneder til og med.. Å DET anser jeg som mer viktig

 

Vis du kan komme deg til butikken du kjøpte TVen i, se hvilket navn den står i. Vis det ikke er ditt, så be om en kopi av denne "kvitteringen".

Lenke til kommentar

Hei. Da har jeg faktisk også fått en lisens i postkassen min.

 

Er det noen som har en epost eller lignende der jeg kan sende kopi av avtalen mellom meg og far min, da han kjøpte Tven min?

 

Student og har 1200kr til rådighet iforhold til mat i måneden, å 1200kr på Tvlisens er faktisk ikke noe jeg har råd til. Jeg har ikke drukket øl på et par måneder til og med.. Å DET anser jeg som mer viktig

 

Vis du kan komme deg til butikken du kjøpte TVen i, se hvilket navn den står i. Vis det ikke er ditt, så be om en kopi av denne "kvitteringen".

 

Ok. TVen som jeg har i min besittelse står på min kjærestes far. Jeg bor i en blokk, 4etasje.

 

Hvordan skal man ta med NrK Lisensgjengen? Gjennom Telefon eller epost, eller da brev?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...