Gå til innhold

Pliktig NRK Lisens


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kom nettopp over denne artikkelen; http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2957017.ece.

 

NRK endrer innkrevingspraksis, og åpner for at folk kan bruke TV-apparatet som monitor uten at man må betale NRK-lisens.

 

Jeg ble lisensbetaler for ett par år siden når jeg var student og bodde i studentblokk med kabeltv (analog). Nå har jeg flyttet til leilighet som ikke har tilrettelagt kabelnett og det gamle bakkenettet er sløkt i området. For å få inn kanaler har jeg blitt canal digital kunde og abbonerer på familiepakken. Men jeg bruker ikke den digitale mottakeren jeg fikk tilsendt fra canaldigital. Jeg har en vanlig stasjonær datamaskin, med TV-kort/satelittkort og kortleser, som jeg ser tvkanalene på. Jeg bruker tv'en til PS3, filmer og bildesignal fra pcen (blandt annet til å se på tvkanaler).

 

Som nevnt i starten av denne tråden, er man ikke lisenspliktig om man har TV-kort.

 

Kan jeg kontakte lisensavdelingen i NRK og si at jeg nå har en tv som ikke er i stand til å vise nrk og dermed slippe å betale lisens?

Kan lisensavdelingen finne ut at jeg er en canal digital kunde?

 

Jeg har tenkt på argumentene for og imot. Nå tenker jeg ikke på moralske og etiske argumenter. Her er noen:

 

Imot:

-Den stasjonære PCen koblet sammen med tven har samme funksjon som en tv med satelittmottaker.

-Jeg er CD kunde (har gyldig programkort).

 

For:

-TV'en er ikke istand til å vise nrk uten decoder.

-Bruker ikke mottakerboksen jeg fikk med canaldigital.

-Bruker TV-kort i PC som er fritatt lisenskrav.

 

Og et siste spørsmål:

En person bur i egen boenhet. Han har ikke tv, mottakerboks og ingen abbonement hos tvkanaltilbydere. Derimot har han PC med bredbånd og ser på NRK sin nett-TV løsning. Er denne personen lisenspliktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og et siste spørsmål:

En person bur i egen boenhet. Han har ikke tv, mottakerboks og ingen abbonement hos tvkanaltilbydere. Derimot har han PC med bredbånd og ser på NRK sin nett-TV løsning. Er denne personen lisenspliktig?

 

Han vil da ikke være lisenspliktig, da norsk lisens er knyttet mot selve TV-apparatet. Det er årsaken til at datamaskiner og mobiltelefoner er blitt lisenspliktig i molbolandet Danmark.

Lenke til kommentar
Kan jeg kontakte lisensavdelingen i NRK og si at jeg nå har en tv som ikke er i stand til å vise nrk og dermed slippe å betale lisens?

Kan lisensavdelingen finne ut at jeg er en canal digital kunde?

 

Jeg har tenkt på argumentene for og imot. Nå tenker jeg ikke på moralske og etiske argumenter. Her er noen:

 

Imot:

-Den stasjonære PCen koblet sammen med tven har samme funksjon som en tv med satelittmottaker.

-Jeg er CD kunde (har gyldig programkort).

 

For:

-TV'en er ikke istand til å vise nrk uten decoder.

-Bruker ikke mottakerboksen jeg fikk med canaldigital.

-Bruker TV-kort i PC som er fritatt lisenskrav.

 

Og et siste spørsmål:

En person bur i egen boenhet. Han har ikke tv, mottakerboks og ingen abbonement hos tvkanaltilbydere. Derimot har han PC med bredbånd og ser på NRK sin nett-TV løsning. Er denne personen lisenspliktig?

 

Det er hevdet tidligere i tråden at TV-kort i PC er unntatt lisens, men ikke fremført holdbare argumenter for det. Når det ble avgjort at PC og mobil ikke var lisenspliktige, så gjaldt det så vidt jeg forstår kun for PC uten TV-kort (men som, i likhet med mobil, kan brukes til å motta nett-TV-sendinger, som i ditt siste spørsmål. Denne personen er altså ikke lisenspliktig).

Forskrift om fjernsynsmottakere inneholder bemerkelsesverdig nok ikke noen definisjon på fjernsynsmottaker(!) NRK hevder imidlertid dette om saken: "Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende." Den tolkninga er også i samsvar med min rettsoppfatning. Avgrensingen mot nett-TV er imidlertid ikke helt enkel når folk får bredere og bredere bredbånd, med fiberløsninger som lyse, altibox m.fl. Om du bruker en dekoder fra bredbåndsleverandøren koblet til flatskjerm uten tuner er du lisenspliktig, om du får tilgang til de samme kanalene via pc'en koblet til samme flatskjerm, så er du ikke lisenspliktig? Her skurrer rettferdighetssansen min litt..

 

Canal Digital og Viasat utveksler så vidt jeg vet ikke kundelister med Lisenskontoret, forøvrig.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Canal Digital og Viasat utveksler så vidt jeg vet ikke kundelister med Lisenskontoret, forøvrig.

 

Derimot må vedkommende som selger deg CD/Viasat produktet overhende kundeforholdet.

 

Men kjøper du direkte fra CD/Viasat så blir ikke opplysningene sendt til NRK?

Lenke til kommentar

Vi fikk lisensmannen på døren her for en stund tilbake. Heldigvis var tven av og det er umulig å se inn til stuen fra gangen. "Nei, vi har ikke TV, og har ikke tenkt å få det heller". Han så mistenksomt på oss, men godtok forklaringen uten om og men. Etterpå følte vi oss nesten som kriminelle. :devil:

 

Jeg fortalte også noen av mine belgiske venner om lisensmannen her i Norge, og de synes det var utrolig morsomt hvordan vi gikk rundt og bekymret oss for han. Og hvordan vi framstilte han nesten som en slags Boogeyman.

"The lisensman, comes to your door and peeps through ur windows. And if ur not carefull, you might end up beeing.... BILLED!" :D

Lenke til kommentar

Yes! nå begynner Norge å våkne opp, NRK (Norsk Røver Klubb) krever allt for mye penger av dere! Alle må være med å si fra. Facebook har faktisk hjulpet, bare mange nok sier ifra.

 

Vet at det er mange som tenker "men vi slipper reklame på nrk" det er greit,men må vi betale så innmari mye. Kan det ikke være et valg å ikke se på nrk?

selv om man har NRK så betyr ikke det at man VIL ha det.

 

vi lever faktisk demokratisk.

 

http://www.dagbladet.no/2009/03/05/kultur/...avgift/5150249/

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor må vi betale for reklamerfri NRK? For det første jeg ser ikke på kabel-tv isteden jeg bruker parabol som betales sammen med abonnement. For det andre nå er det i Oslo og Akershus er ingen gratis kanaler man må betale for TV-pakke.

 

Jeg har ringt og spurt dem om dette og de sa at det er ikke for lisens fra NRK det er avgift for TVen.

 

Ok, om jeg må betale avgift for TVen, så send meg avgifter til PCen, DVDen, Hi-fi; mobiltelefonen, ipod o.s.v.

Endret av kznostra
Lenke til kommentar
Du betaler som sagt ikke kringkastingsavgift for å få inn NRK, du betaler den for å få lov til å ta imot tv-signaler.

 

Som finansierer NRK.............

 

 

Hva skal vi med en statskanal uansett. Vi har internett og blogger og private kanaler. Private trenger ikke være useriøse og vi kan sette konsesjonsvilkår.

Lenke til kommentar
Du betaler som sagt ikke kringkastingsavgift for å få inn NRK, du betaler den for å få lov til å ta imot tv-signaler.

 

Som finansierer NRK.............

 

 

Hva skal vi med en statskanal uansett. Vi har internett og blogger og private kanaler. Private trenger ikke være useriøse og vi kan sette konsesjonsvilkår.

 

Yess! Jeg har 30 kanaler inkl NRK. Er det noen som innbiller seg at de 29 andre får del av lisenspengene?

Jeg betaler heller hva som helst til de kanalene jeg VIL se, det hadde vært rettferdig, og akkurat som tlf etc.,

hvis jeg ikke betaler, vips,er signalet borte. Dette har absolutt ikke noe med at NRK ikke lager gode programmer

,men hvis jeg velger 20 kanaler UTEN NRK, med hvilken rett kan disse folkene komme på døra og beslaglegge min TV,video etc.? Selvfølgelig med den diffuse visa om at dette er penger for i det hele tatt å motta signaler... Bob Bob.

Noen har sikkert fått med seg at kanalen sliter økonomisk, den er jo statlig... det er liksom ingen som eier den og ergo ingen som tar et voldsomt ansvar for elendet. Som en del andre statlige instanser kunne det med fordel vært

iverksatt en smule effektivisering.

Forslag: Start din egen TV kanal og finn ut hva du trenger for å få døgnet til å gå rundt. Ta anslagsvis ca. 20 av hver

avdeling, 20 kamerafolk, 20 lydmenn,20 scripter, 20 inspisienter og legg til samme antall programskapere,produsenter,rekvisitører,sjåfører, også uvesentlige ting som hallodamer,kantinefolk etc. Du kan doble antallet til 40 på henholdsvis lisenskontor og et nedleggingstruet kringkastingsorkester og så sender du ut 20 folk til hvert sitt distriktskontor. Hvordan du enn snur og vender på det, så klarer du ikke å ansette 4000 mennesker?????

Nå er ikke dette bare etaten sin feil,det kommer vel til en del arbeids og ansettelsesvilkår fra staten men jeg undres

på hva som hadde skjedd med nivået på programmene, om si TV2 med sine 500 ansatte hadde sett seg råd til å doble sine folk til "bare" 1000?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nesten så jeg måper.

 

Fikk igår en lisensregning fordi jeg kjøpte en TV under mitt navn for et par uker siden. Jeg bor fortsatt i mine foreldres hus, og TVen har erstattet en gammel TV som var registrert på foreldrene mine.

Ringte nå kundeservice, og fikk beskjeden om at sålenge jeg tjente penger og kjøpte TVen i mitt navn, så ville jeg måtte betale lisenspenger. Dermed betaler dette huset dobbelt opp, utrolig hva de gjør for å få inn mer. Om jeg hadde registrert TVen på mine foreldre, så hadde jeg sluppet å betale lisenspenga, noen som vet om det går ann å overføre TVen fra mitt navn til andres navn?

Lenke til kommentar
Yes! nå begynner Norge å våkne opp, NRK (Norsk Røver Klubb) krever allt for mye penger av dere! Alle må være med å si fra.

 

Hø? Norge begynner å våkne opp sier du? Dette er gammel tradisjon på diskusjon.no, der slike ergrelser er svært vanlig.

 

Har du ikke hørt denne sutringen før, så tør jeg påstå at du ikke er særlig gammel. Det går stort sett i tre ting: skatter & avgifter, innvandring og veier. Er det ikke deilig å ha noen å hate?

Lenke til kommentar
noen som vet om det går ann å overføre TVen fra mitt navn til andres navn?

 

det skal gå fint det. såvidt jeg vet må du betale for denne perioden.

Det vil si for denne ene måneden som jeg ikke har betalt lisens?

 

Og hva vil skje når jeg flytter ut, jeg tar da høyst sannsynlig TVen med meg, regner med jeg da må overføre den til navnet mitt igjen?

 

 

Og takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...