Gå til innhold

Pliktig NRK Lisens


Anbefalte innlegg

Tja.

 

NÅ snart burde lisensen bli lagt om til kjøp av digital Riks TV-boks og ikke TV.

 

Å ta betalt for NRK fordi man har NRK på internett... det høres ut som det nærmeste vi kommer en hel del ulovligheter.

 

Det er akkurat nøyaktig det samme som å ta betalt for noe man legger i postkassen til andre -- enten de vil ha det eller ikke. Det var noe som luktet fisk med lisens for å eie TV også... men da var det en rimelig antagelse at man brukte antenne.

Nå kan man i teorien kun ha utenlandske kanaler og ikke NRK -- og man kan bevise at man ikke har NRK.

 

Men så igjen, jeg har også betalt for operaen i Oslo og motorveier i Oslo og byggingen av et utall kirker... som jeg ikke har noen interesse av å bruke.

 

 

Det er fordi en gjeng med snobber som styrer landet i dag. De har aldri opplevd skikkelig motgang, og bruker penger på tull....

 

og når de ikke klarer å bruke pengene riktig og sløser og styrer og bruker pengerpå opera, og andre totale unødvendige ting. Så ender det opp med at middelklassen må betale ekstra avgifter slik som nrk lisens, eiendomskatt, arveavgift. Rett og slett fordi vi har bortskjemte statsoverhoder som ikke har den relevante utdanningen i sitt felt. Og finner på avgifter for å kompansere for sin egen udugelighet.

 

Må nevne.. kristin halvorsen har bachelor grad i sosiologi pedagog eller noe slikt, og noe med krimteori.

 

også sitter hun som finansminister.... Og ut i fra wikipedia, så har hun heller ikke den relevante erfaringa.....

 

 

Trenger jeg å si mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det bør nevnast at NRK-lisensen òg gjeld for radio.

 

Man får ikke krav om å betale kringkastingsavgift om man kjøper seg en radio.

Så de kan ikke kreve lisens for radioen i min surround-receiver?

 

Er det faktisk i lisensloven at man må betale lisens på Radio?

 

Tror nok hvis det er det, at NRK hadde vært hardere på å kreve lisens på radioer.

 

 

Jeg har aldri hørt noen som har måtte betale lisens for Radiomottakeren sin. Men jeg tror det kun står Tv-mottaker i lisensloven..... sjekker loven om fjernsynsmottakere og nrk.no sine sider om akkurat dette.

 

Står bare fjernsymsmottaker der. Ikke noe om radio. Finner ihvertfall ingenting om radio.

Lenke til kommentar

Det er lettere å opprettholde et høyt skattenivå ved å spre det på mange små skatter og avgifter, framfor å kreve inn 60-70% inntektsskatt og gjort det enkelt, men som ikke ville blitt godtatt av velgerne. Det er derfor myndighetene krever inn årsavgift på bil, nrk-lisens, dokumentavgift, osv. osv. Mange bekker små blir en stor å.

Lenke til kommentar

NRK kan jo ikke kreve deg for lisens hvis du har en "TV". Men hvis du har en TV-Mottaker.

 

Og hvis du sier til NRK at du ikke bruker mottakeren lengre, så kan du slippe lisensen, men da gir du dem samtidig retten til å komme hjem til deg å sjekke i jevne mellomrom om at den faktisk ikke er i bruk. Det vil si du kan ikke nekte dem adgang til apparatet. Fordi i samme lov i lisensloven står det at NRK tilsier seg retten til å undersøke om du faktisk ikke har den i bruk.

 

Men det står ingenting i lisensloven at du kan benytte tv'en din som en skjerm, eller fremviser av media.

 

NRK kan ikke kreve lisens av deg hvis du har en vanlig dvd spiller, en xbox 360, eller en mediacenter pc. Så lenge ingen av de enhetene har en tv mottaker.

 

I lisensloven står det også at du kan få en autorisert elektro verksted til å plombere eller fjerne tv-mottakeren og dokumentere dette, så har de ingen rett til å kreve deg etterpå. Dog i flere tilfeller jeg har vært borti blant bekjente, så påstår NRK noenganger at denne rette gjelder kun for bedrifter som bruker tv'er til skjermer og kan dokumentere dette. Men dette er bare tull, dette står ingen plass i loven. Og NRK kan ikke kreve deg for lisens for tv appratet om du har fått denne plombert. JEg gjorde dette, dette kosta meg 300kr. og sendte kopi av dokumentasjonen til NRK. Og fikk svar tilbake at jeg var fjernet fra lisenslista. Jeg tror dette gikk så smurt fordi jeg hadde kranglet tidligere med dem og fikk da svar skriftlig at tv-mottaker må fjernes av autorisert verksted før jeg kunne bli fritatt for lisensfaktura. Og da gjorde jeg dette, og har ikke hørt fra dem siden. Det har nå gått 9 mnd.

 

Hvis du dog ha ren dekoder som er koblet til et kabeltv nett, eler en dekoder som er koblet til tv'en via en parabol mottaker, kan de kreve deg for lisens.

 

Men hvis du bruker tv'en og kobler den til en mediacenter pc, og bruker din 1080p oppløsning til å surfe nett og se på nettvideoer, og nett-tv. Kan de ikke kreve deg for lisens.

 

 

Alt dette står kjempeflott skrevet i lisensloven.

 

Sjekk også om din kabeltv/parabol leverandør har opplysningsplikt til NRK. Hvis de ikke har det "kan" du faktisk få plombert, fortsatt abbonere på kabeltv/parabol og slippe lisens. Dette blir i gråsonen, fordi du plikter jo selv til å opplyse NRK om en eller annen mottaker taes i bruk. Men NRK har ingen metode, eller lovlig måte å kreve kundeinformasjon fra din leverandør da din leverandør er bundet av personvernloven, eller komme inn til deg for å ta en titt uten at du tillater dette. De kan heller ikke som i mange tilfeller titte inn i vinduene dine da de samtidig bryter personvernloven ved å sniktitte inn til deg. De kan forsåvidt heller egentlig ikke gå inn på din tomt uten din tillatelse? Dette er jeg usikker på, noen som vet noen lover og regler rundt dette?

 

Jeg har flere bekjente som gjør dette, og NRK må jo bare gi seg, fordi de MÅ forholde seg til lisensloven. OG hvis Nrk kommer på døra for å sjekke om du har kabeltv eller parabol, så kan du bare be de ryke å dra og si at de må komme tilbake med ransakelsesordre og en slik ransakelsesordre er ikke lovlig å gi uten at en politimann eller annen person vitner til at du gjør noe ulovlig. Og det kan de i teorien ikke gjøre uten å bryte loven selv. Og det er ikke lov å gjøre lovbrudd for å ta andre i å gjøre lovbrudd. :)

 

Herlig papirmølle av et forbanna avgiftsland vi lever i ikke sant?

 

 

Men litt interessert i å finne ut om Lisensmannen faktisk kan ha lov til å gå inn på din tomt uten din tillatelse og uten ransakelsesordre? JEg mener dette blir både brudd på privatlivet og kanskje mer spesifikt personvernloven? Noen som veit? Noen som kan finne ut?

 

I USA er det greit, hvis noen er på din tomt og du ikke vil det, kan du faktisk skyte dem.. men tviler på at det er slik i Norge. :p

Lenke til kommentar
Men litt interessert i å finne ut om Lisensmannen faktisk kan ha lov til å gå inn på din tomt uten din tillatelse og uten ransakelsesordre? JEg mener dette blir både brudd på privatlivet og kanskje mer spesifikt personvernloven? Noen som veit? Noen som kan finne ut?

 

I USA er det greit, hvis noen er på din tomt og du ikke vil det, kan du faktisk skyte dem.. men tviler på at det er slik i Norge. :p

 

Det har de vel ikke, men de har jo grunn til mistanke når de hører fotballkampen på full guffe utenfra :)

Lenke til kommentar
Det har de vel ikke, men de har jo grunn til mistanke når de hører fotballkampen på full guffe utenfra :)

 

Jeg er vel generelt mer ute etter en spesifik lov som definerer hva slags rettigheter du har i dette feltet.

 

 

Men går vel for det samme hva du ser på TV'en din, hvis du har plombert, og ikke ha rnoen mottaker. Selv om de hører en fotballkamp, KAN vel du si at du ser på en DVD med fotball. Så det er jo egentlig ikke nok grunnlag for å få ransakelsesordre??

 

De kan selvsagt ta sjangsen på å sjekke huset ditt med ransakelsesordre, men ingen rettsal/dommer eller whatever kan med god samvittighet gi ut ransakelsesordre på et slik grunnlag? Hvis så kan det jo argumenteres om bevisene som ble hentet inn, ble hentet inn på lovlig måte?

 

Politiet kan såvidt jeg veit bryte dette ved å "handle" de har lov til å tvinge seg inn til deg, hvis de tror/mener at det foregår en livstruende handling, eller at de kanskje har mulighet til å ta et grovt lovbrudd på fersk gjerning.

 

 

Så derfor jeg er nyssgjerrig på dette. Det er så mange smutthull, og mange definisjoner.

 

Hva har de FAKTISK lov til i følge norsk lov. Det er interessant å finne ut her.

Lenke til kommentar

Ultranomicon: De har nok ifølge norsk lov ikke lov til noen ting og ingen ting av det de sier vil de kunne bruke i en rettssak pga bevisenes tilstand. Man er uskyldig til motsatte er bevist og de må dermed ha en faktisk ransakelseordre for å finne ut om du har en tv, uansett om den så er synlig fra gata. Dette driter jo NRK i dag og hvis de finner ut at du har en tv så sender de deg regning. Men denne kan man fint drite i å betale. Det skal svært mye til for at de får en ransakelseordre. Og om de så dukker opp med politiet på døra og forlanger å få komme inn uten ransakelseordre så er det din egen feil om du slipper dem inn :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

http://www.na24.no/propaganda/article2551547.ece

 

"Kommunikasjonsdirektør i NRK, Sigurd Sandvin, er usikker på effekten, men påpeker at de tar gruppene alvorlig:

 

- Vår årlige profilundersøkelse viser at den generelle betalingsviljen er høy, sier kommunikasjonsdirektør i NRK, Sigurd Sandvin, til NA24.

 

Sandvin påpeker at NRK ikke undervurdere slike grupper.

 

- Det er bra at det er en åpen debatt rundt avgiften. Det skjerper oss. "

 

Jeg må bare lure,hvem er det de spør?

 

Noen her som har vært med på denne profilundersøkelsen? Hadde de spurt meg hadde jeg svart: mellom 1-10 der 1 er lite betalingsvilje og 10 er god betalingsvilje, hadde jeg svart 0!

Lenke til kommentar
Det er lettere å opprettholde et høyt skattenivå ved å spre det på mange små skatter og avgifter, framfor å kreve inn 60-70% inntektsskatt og gjort det enkelt, men som ikke ville blitt godtatt av velgerne. Det er derfor myndighetene krever inn årsavgift på bil, nrk-lisens, dokumentavgift, osv. osv. Mange bekker små blir en stor å.

Samtidig sikrer man at man blir skattet etter hvordan man faktisk bruker pengene sine. Og det er ikke nødvendigvis teit.

Lenke til kommentar
Egentlig burde NRK-lisensen bytte navn om til tvangslisens. Tror 99% av oss ville fjernet NRK dersom det lot seg gjøre. Har ikke sett på denne møkkakanalen siden jeg var 5 år og så barne-TV.

:) Ja, jeg husker godt pompel og pilt. Det syntes jeg var dritskummelt den gang.

Lenke til kommentar
Det er ganske mange tynne historier her, "jeg ser aldri på NRK" etc...

 

Jeg har et spørsmål som jeg ikke har sett noe svar på;

Lisensene betalers per husstand dersom det finnes en TV mottaker i boligen. I dag har alle TVer en TV mottaker og kan i teorien ta inn NRK dersom man kobler til en bord antenne osv.

 

I Stavanger (og andre deler av landet) finnes det ikke lenger analoge signaler. Den gamle TV mottakeren som står i min Samsung LCD er ikke fungerende. Du MÅ ha en digital ekstra boks for å få inn signaler.

 

Hvorfor er det da slik at lisensen følger TVen og ikke den digitale tuneren?

 

Min situasjon i dag: Jeg har en 32" TV koblet til PCen. Jeg har av huseier fått en digital mottaker, men jeg betaler ingenting så jeg har kun NRK1,2 og 3. Dersom jeg tok bort denne mottakeren har jeg kun en PC skjerm igjen. Jeg ringte NRK og spurte hvorfor jeg måtte betale lisens dersom jeg IKKE finn inn NRK, ikke hadde digital mottaker etc. og alt de sa var "slik er det bare...".

 

Hvor går grensen mellom TV og PC skjerm nå som den innebygde mottakeren ikke har noen hensikt? Jeg kjøpte min TV på komplett for 6000,- kr, planen var hele tiden at den kun skulle brukes som PC skjerm. Hadde jeg derimot valgt en 32" PC skjerm (koster også ca 6000 på komplett.no) hadde jeg sluppet lisens selv om de har nøyaktig samme funksjoner og størrelse. Eneste forskjellen er at min TV har en funksjon som IKKE fungerer.

 

Gudene vet hvordan jeg kan få stilt dette spørsmålet til folk som faktisk har oversikten til å svare og gjøre en ending i systemet, men siden jeg er verken kjendis eller rik får jeg nøye meg med en anonym post på internet...

 

Noen må ta ansvar og rydde opp i lisens problematikken.

Kort og greit svar på det her. Det er en lisens for å eie ett tv apparat, ikke for å få inn tv-kanalene NRK tilbyr.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html

Enten endrer Stortinget det en gang i framtiden. Ellers ser jeg for meg at EU bestemmer at det er konkurransevridende praksis av NRK å gjøre det slik som i dag. :p

Lenke til kommentar

Uten å ha lest posten, så er det faktisk ganske liberalt i Norge i forhold til lisens, om man ser i forhold til f.eks. Danmark.

 

Jeg eier ikke TV. Jeg har en Mac. Fordi jeg har internettilgang, betaler jeg 2200 Danske - nesten 3000 Norske Kroner i året i "medie-lisens" - uten engang å ha TV! Tenk på den dere som ikke ser på NRK!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...