Gå til innhold

Pliktig NRK Lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske mange tynne historier her, "jeg ser aldri på NRK" etc...

 

Jeg har et spørsmål som jeg ikke har sett noe svar på;

Lisensene betalers per husstand dersom det finnes en TV mottaker i boligen. I dag har alle TVer en TV mottaker og kan i teorien ta inn NRK dersom man kobler til en bord antenne osv.

 

I Stavanger (og andre deler av landet) finnes det ikke lenger analoge signaler. Den gamle TV mottakeren som står i min Samsung LCD er ikke fungerende. Du MÅ ha en digital ekstra boks for å få inn signaler.

 

Hvorfor er det da slik at lisensen følger TVen og ikke den digitale tuneren?

 

Min situasjon i dag: Jeg har en 32" TV koblet til PCen. Jeg har av huseier fått en digital mottaker, men jeg betaler ingenting så jeg har kun NRK1,2 og 3. Dersom jeg tok bort denne mottakeren har jeg kun en PC skjerm igjen. Jeg ringte NRK og spurte hvorfor jeg måtte betale lisens dersom jeg IKKE finn inn NRK, ikke hadde digital mottaker etc. og alt de sa var "slik er det bare...".

 

Hvor går grensen mellom TV og PC skjerm nå som den innebygde mottakeren ikke har noen hensikt? Jeg kjøpte min TV på komplett for 6000,- kr, planen var hele tiden at den kun skulle brukes som PC skjerm. Hadde jeg derimot valgt en 32" PC skjerm (koster også ca 6000 på komplett.no) hadde jeg sluppet lisens selv om de har nøyaktig samme funksjoner og størrelse. Eneste forskjellen er at min TV har en funksjon som IKKE fungerer.

 

Gudene vet hvordan jeg kan få stilt dette spørsmålet til folk som faktisk har oversikten til å svare og gjøre en ending i systemet, men siden jeg er verken kjendis eller rik får jeg nøye meg med en anonym post på internet...

 

Noen må ta ansvar og rydde opp i lisens problematikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ganske mange tynne historier her, "jeg ser aldri på NRK" etc...

 

Jeg har et spørsmål som jeg ikke har sett noe svar på;

Lisensene betalers per husstand dersom det finnes en TV mottaker i boligen. I dag har alle TVer en TV mottaker og kan i teorien ta inn NRK dersom man kobler til en bord antenne osv.

 

I Stavanger (og andre deler av landet) finnes det ikke lenger analoge signaler. Den gamle TV mottakeren som står i min Samsung LCD er ikke fungerende. Du MÅ ha en digital ekstra boks for å få inn signaler.

 

Hvorfor er det da slik at lisensen følger TVen og ikke den digitale tuneren?

 

Min situasjon i dag: Jeg har en 32" TV koblet til PCen. Jeg har av huseier fått en digital mottaker, men jeg betaler ingenting så jeg har kun NRK1,2 og 3. Dersom jeg tok bort denne mottakeren har jeg kun en PC skjerm igjen. Jeg ringte NRK og spurte hvorfor jeg måtte betale lisens dersom jeg IKKE finn inn NRK, ikke hadde digital mottaker etc. og alt de sa var "slik er det bare...".

 

Hvor går grensen mellom TV og PC skjerm nå som den innebygde mottakeren ikke har noen hensikt? Jeg kjøpte min TV på komplett for 6000,- kr, planen var hele tiden at den kun skulle brukes som PC skjerm. Hadde jeg derimot valgt en 32" PC skjerm (koster også ca 6000 på komplett.no) hadde jeg sluppet lisens selv om de har nøyaktig samme funksjoner og størrelse. Eneste forskjellen er at min TV har en funksjon som IKKE fungerer.

 

Gudene vet hvordan jeg kan få stilt dette spørsmålet til folk som faktisk har oversikten til å svare og gjøre en ending i systemet, men siden jeg er verken kjendis eller rik får jeg nøye meg med en anonym post på internet...

 

Noen må ta ansvar og rydde opp i lisens problematikken.

Kort og greit svar på det her. Det er en lisens for å eie ett tv apparat, ikke for å få inn tv-kanalene NRK tilbyr.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html

Lenke til kommentar

Ifølge lisens-tråden på juss forumet fungerer dette:

- Den enkleste: Meld fra om at TV er koblet fra nettet(coax-kabel koblet ut), da du er mye ute å reiser, ikke har råd e.l.Send en mail til [email protected] , hvor du skriver "jeg har valgt å koble fra mitt TV-apparat fra nettet, grunnet [insert reason]". Enkelt, greit og effektivt.

Hvis du faktisk bare bruker TVen som PC-skjerm burde jo dette være greit? :)

Lenke til kommentar

"Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. "

 

Fjernsynsmottaker... Apparatet har jo ingen mottaker lenger, og kan vertfall ikke ta inn "fjern" signaler. Går det da ikke fra å være en TV til å bare være en skjerm?

 

Hvor går isåfall skillet mellom TV og bare en "skjerm"?

Lenke til kommentar
Kort og greit svar på det her. Det er en lisens for å eie ett tv apparat, ikke for å få inn tv-kanalene NRK tilbyr.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html

Ikke riktig, man betaler lisens for å ha en tv-mottager.

 

En flat-skjerm er ikke lenger en tv-mottager når det analoge systemet er nede, den har ingen fungerende tv-mottaksfunksjon.

 

Den digitale dekoderen er den som er tvmottageren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er slik fordi det skal være en tv kanal for hele Norges befolkning. Det er til og med påkrevd at de 25% av deres sendinger skal være på Nynorsk. Dette gjelder tale såvel som teksting. Det du sier med at kanalen ikke finansieres av reklame er vel litt feil, selv om de selv sier at de ikke gjør det. Før omtrent hvert eneste sportsprogram ser man "Programmet presenteres av: Bla bla bla". Veit ikke hva man kaller det jeg? Og jeg er GANSKE sikker på at pengene går rett i kassa til NRK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...