Gå til innhold

Pliktig NRK Lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er enig i at lisensavgiften er usosial og at den optimalt burde avskaffes og at NRK ble finansiert over statsbudsjettet, dessverre ville det ført til NRKs død så fort borgerlig side kom i posisjon. De ville først finansiert NRK over statsbudsjettet, deretter omgjort NRK til et statlig aksjeselskap og deretter solgt NRK unna del for del.

Er det spekulasjon, eller har borgelig side uttalt noe slikt ønske?

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at lisensavgiften er usosial og at den optimalt burde avskaffes og at NRK ble finansiert over statsbudsjettet, dessverre ville det ført til NRKs død så fort borgerlig side kom i posisjon. De ville først finansiert NRK over statsbudsjettet, deretter omgjort NRK til et statlig aksjeselskap og deretter solgt NRK unna del for del.

Er det spekulasjon, eller har borgelig side uttalt noe slikt ønske?

FrP har uttalt at de vil splitte opp og selge unna NRK. Tviler på at Høyre har noe særlig imot det, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at lisensavgiften er usosial og at den optimalt burde avskaffes og at NRK ble finansiert over statsbudsjettet, dessverre ville det ført til NRKs død så fort borgerlig side kom i posisjon. De ville først finansiert NRK over statsbudsjettet, deretter omgjort NRK til et statlig aksjeselskap og deretter solgt NRK unna del for del.

Er det spekulasjon, eller har borgelig side uttalt noe slikt ønske?

FrP har uttalt at de vil splitte opp og selge unna NRK. Tviler på at Høyre har noe særlig imot det, men det vet jeg ikke.

Fant dette som er relatert.. ser ut som unge høyre har privatiseringstanker, men ikke høyre selv. Er personlig høyre-mann og vil ikke at NRK skal privatiseres, syns det er bra med en statskanal som ikke (bare) styrer etter komersielle interesser (har mer enn nok av reality, såpe og talent-konkurranser på andre kanaler), men jeg mener absolutt at det bør finansieres over statsbudsjettet.

 

Edit: Og syns for øvrig Høyres mann i artikkelen har gode synspunkter.

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Så du mener NRK soper inn 100 millioner kroner i året som de ikke rapporterer? Hvordan i all verdens land og rike foregår det mener du?
De nekter å rapporterer reklameinntektene, men bare fra Aktivum tok de inn 125 millioner i 2007.

Det er jeg klar over. NRK Aktivum tar hånd om NRKs kommersielle interesser, det vil si salg av DVD-er, effekter, reklameinntekter fra nett og sikkert mer. Sponsorinntektene inngår så vidt jeg vet ikke i dette.

 

Eneste reklamen NRK har er korte sponsormeldinger før enkelte sportsarrangementer, dette har de dispensasjon til for at de i det hele tatt skal ha råd til å kjøpe inn slike arrangementer. Det har jeg absolutt ingen problemer med.
Ser du i det hele tatt hva du selv skriver? Reklame er OK fordi de da får råd til å kjøpe inn programmer?

Så lenge det bare er korte 'sponsormeldinger' før og etter sending så har jeg ikke noe problem med det så lenge disse ikke overstiger faktiske kostnader med innkjøp av rettighetene til arrangementet.

 

Om du mener du sitter på beviser for redaksjonell reklame i NRK så regner jeg med at du kan fremvise det, eller er det bare konspirasjonsteorier fra din side?
Statens Medieforvaltning har funnet at NRk sendte sponsede programmer uten å opplyse om at det som fremstod som en reportasje var betalt plassering. I den mest kjente saken med Tusenfryd fikk de til og med 500.000 i bot for dette.

http://www.dn.no/arkiv/article17541.ece

-De driver for tiden med redaksjonell reklame for RiksTV.

-De driver med merchendising fra de fleste barneprogrammene.

OK, det er kritikkverdig og forhåpentligvis ryddet opp i. Hvis ikke så bør det bli det. Hva angår redaksjonell reklame for RiksTV, så er det på grensen. NRK har et ansvar med å opplyse om at det analoge nettet slukkes og hvilke løsninger som finnes. Helt greit om de fokuserer på RiksTV, så lenge de også opplyser om at det finnes andre alternativer.

 

NRK har heller ikke reklame i alle andre kanaler de distribueres fra, med mindre du med alle mener Internet.
NRK har reklame i absolutt alle kanaler. Sjekk for eksempel tekst-tv.

Eneste platformen NRK virkelig reklamefinansierer er nett. Tekst-tv kan ikke ha reklame, men de kan ha private annonser. TV er reklamefritt bortsett fra 5-10 sekunder før og etter arrangementer som er dyre å kjøpe rettighetene til, på radio har jeg aldri hørt reklame.

 

De fleste reklameproblemene til NRK kommer av manglende eller for dårlige retningslinjer fra politikerne. Jeg er veldig for at det ryddes opp i dette, men å fremstille NRK som en reklamekanal blir helt feil.

Lenke til kommentar

Hehe, det er mange herrens år siden. Men jeg husker at TV2 meldte NRK inn til ESA pga reklamen på tekst-tv i sin tid, at NRK ikke ble dømt og jeg innbilte meg at Stortinget satte begrensninger på NRKs bruk av reklame på tekst-tv, blant annet at vanlig reklame ikke var lov, men at private annonser var lov. Enten så tok jeg feil eller så bryter NRK med politikernes intensjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med tanke på det digitale bakkenettet så er dette bra. De kan alt nå styre hvem som skal kunne få se NRK og hvem som skal stenges. Da kan de som ikke vil ha NRK på skjermen bare la hver å abonnere. Og de som vil se NRK som faktisk har snikt seg unna avgiften, ja de kan jo bare begynne å abonnere.

 

Dette er et tiltak som er rettferdig for folk flest!!

Lenke til kommentar
Hvorfor sender NRK ut lisens midt i fellesferien? Er det i håp om at folk skal være på ferie, og dermed kunne ta inn enda mer penger på gebyrer og den slags type ting?

 

Det ble gjort fordi stortinget la føringer på at det skulle følge kalenderåret. Det ble også gjort altfor dårlig, og man tenkte ikke nok på konsekvensene.

Lenke til kommentar

Når praktisk talt samtlige i Norge har TV, er det tullete å operere med en egen TV-lisens. Da kan en forenkle hele greia og finansiere kringkastingen gjennom skatteseddelen. Da slapp man problemet med snyltende studenter, man slapp å plage folk med fakturaer, og ikke minst: Så kunne lisenskontrollørene finne noe mer vettugt å ta seg til.

Lenke til kommentar
Når praktisk talt samtlige i Norge har TV, er det tullete å operere med en egen TV-lisens. Da kan en forenkle hele greia og finansiere kringkastingen gjennom skatteseddelen. Da slapp man problemet med snyltende studenter, man slapp å plage folk med fakturaer, og ikke minst: Så kunne lisenskontrollørene finne noe mer vettugt å ta seg til.

 

dette ville nok vært den beste løsningen, ja.

Lenke til kommentar
Når praktisk talt samtlige i Norge har TV, er det tullete å operere med en egen TV-lisens. Da kan en forenkle hele greia og finansiere kringkastingen gjennom skatteseddelen. Da slapp man problemet med snyltende studenter, man slapp å plage folk med fakturaer, og ikke minst: Så kunne lisenskontrollørene finne noe mer vettugt å ta seg til.

 

Dei er nok redd for at det vil gå mindre penger til NRK om dette går via skatten.

Dog, så meiner eg at det jammen er på tide å få vekk denne rekningen..

 

Er vel neppe som irriterer ein Nordmann meir(bortsett frå kanskje bompenger og bensinpriser då..)

Endret av Akvarius
Lenke til kommentar
Tror 99% av oss ville fjernet NRK dersom det lot seg gjøre.

- Flertallet ser mer på NRK enn noen annen enkelt kanal.

- Flertallet har ikke bare NRK, og betaler frivillig for det privilegiet.

Konklusjon: Nesten ingen ville funnet på å betale for NRK?

 

 

Vel, her kommer du med noen påstander det til min kjennskap ikke finnes data som støtter.

 

Selv om NRK er den enkeltvise kanalen med flest seere, betyr ikke at flertallet ser mer på NRK enn noen annen kanal. Det kan like godt forklares av at NRK har flere seere, enn andre enkeltkanaler, som kun ser på NRK. Sistnevnte er en meget sannsynlig forklaring med tanke på hvordan dagens analoge bakken fungerer. Erfaringene med innførelsen av det digitale bakkenettet støttet også opp om denne forklaringen (les: NRK taper seere i disse områdene).

 

At flertallet frivillig betaler for å ikke bare ha NRK er vel et argument for at de ikke finner NRK godt nok. Og hvis det er slik du her sier at folk er villig til å betale over 2000 kr i året for NRK, hvorfor må de da bruke tvang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...