Gå til innhold

Pris og kvalitet på vidvinkel (10-20mm) og tele (18-200mm)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er svært fornøyd med den supervidvinkelen selv, men kjenner jeg blir automatisk skeptisk til allround-zoom'en...

 

Er du sikker på at du trenger det og ikke vil vurdere standard-zoom + telezoom?

 

En sigma 18-50 f2.8 som standard-zoom tror jeg vil gjøre deg mye mer fornøyd...og etterhvert en sigma 50-150 f2.8 om du klarer deg med en kort telezoom... :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Jeg har forsåvidt et "allround"objektiv allerede: kitobjektivet til Nikon D50 (18-55mm tror jeg det er), og jeg er ganske fornøyd med det. Grunnen til at jeg ønsker et 18-200mm er fordi jeg føler 55mm ofte kommer til kort ved fotografering av arkitektur og natur, og fordi jeg ikke ønsker å bære rundt på mer fotoutstyr enn nødvendig. :) Jeg har også en 70-300mm telezoom som jeg synes er altfor tung og uhåndterlig til å brukes på f.eks ferieturer eller gåturer i naturen, så en mellomting (med lett vekt) av disse to hadde vært flott.

 

 

Det hadde forresten vært intressant om noen kunne lagt ut noen bilder tatt av de to objektivene jeg linket til. :) Så hvis noen har noen slike bilder liggende, vær så snill og sleng ut et par? =)

Lenke til kommentar

Du har to-tre alternativer innen allround som kan anbefales, alle de er fullt på høyde eller bedre enn kit-optikken din, men på forskjellig vis.

1) Sigma 18-200 OS (med bildestabilisator), fint objektiv men det største kompromisset optisk av disse

2) Tamron 18-250, kanskje det objektivet med best optiske ytelser av disse, men har ikke bildestabilisator

3) Nikon 18-200VR (med bildestabilisator), det dyreste objektivet av disse, bedre enn Sigma, og nesten like god som Tamron optisk, men har bildestabilisator i tillegg - til en høyere pris.

 

Sigma 18-200 uten OS er dessverre ikke så mye å skryte av, det gir deg så lite ekstra, og jeg ville nok ikke anbefalt det så lenge du har kit-optikken. Hadde du kastet det i bakken, og _måtte_ ha et nytt valg, ville det være et fair alternativ, men det er mye penger for ekstra rekkevidde.

 

Personlig ville jeg nok valgt Tamronen av disse, den gir deg best optisk kvalitet per krone, selv om den ikke har bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Du nevner at du liker å fotografere arkitektur - er en "ultrazoom" som 18-200 det beste alternativet da? Tenker på fortegning og kromatisk abberasjon o.l. Men, dersom du er ute etter stort brennviddeomfang og ikke har lyst til å bære med deg flere objektiver, er vel dette det eneste alternativet.

 

Vidvinkelen du linker til er veldig populær, det rimeligste veien inn i skikkelig vidvinkel såvidt jeg kan forstå. Imidlertid er det noe dårlig kvalitetskontroll hos sigma, så pass på. Et par eksempelbilder fra mitt eksemplar (som ser ok ut etter at jeg fikk byttet ut det første eksemplaret):

 

2418458871_ce8c8ce9c2.jpg

 

2210217690_f2569654ee.jpg

 

2155076993_05a31ac613.jpg

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar
Du har to-tre alternativer innen allround som kan anbefales, alle de er fullt på høyde eller bedre enn kit-optikken din, men på forskjellig vis.

1) Sigma 18-200 OS (med bildestabilisator), fint objektiv men det største kompromisset optisk av disse

2) Tamron 18-250, kanskje det objektivet med best optiske ytelser av disse, men har ikke bildestabilisator

3) Nikon 18-200VR (med bildestabilisator), det dyreste objektivet av disse, bedre enn Sigma, og nesten like god som Tamron optisk, men har bildestabilisator i tillegg - til en høyere pris.

 

Sigma 18-200 uten OS er dessverre ikke så mye å skryte av, det gir deg så lite ekstra, og jeg ville nok ikke anbefalt det så lenge du har kit-optikken. Hadde du kastet det i bakken, og _måtte_ ha et nytt valg, ville det være et fair alternativ, men det er mye penger for ekstra rekkevidde.

 

Personlig ville jeg nok valgt Tamronen av disse, den gir deg best optisk kvalitet per krone, selv om den ikke har bildestabilisator.

-Og jeg ville fortsatt valgt Nikkoren. Men også blant disse er det betydelig eksemplarvariasjon, og jeg mistenker at ganske mange av de dårligere erfaringene som rapporteres med Nikons 18-200 VR beror på under-optimale eksemplarer. VR er svært nyttig til den type walkaround-bruk som trådstarter beskriver, etter min mening blir Tamronens egenskaper mer overlappende med den 70-300'n han allerede har.

Lenke til kommentar

Fortegning (eng: Distortion) er når linsene "strekker" bildet på feil måte. F.eks at hjørnene blir strukket unaturlig utover (pincussion) eller dyttet unaturlig innover (barrel).

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_distortion

 

kromatisk abberasjon eller kromatisk feilbrytning. Det betyr at glasset i linseelementene bryter ("bøyer") lyset på feil måte. Feilen ligger i ordet "kromatisk" som betyr farger. Man får en slags regnbueeffekt der de ulike fargene bøyes forskjellig og kommer litt ut av "sync" når det treffer bildebrikken. Omtrent som når avisene trykker fargene litt skjevt oppå hverandre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration

Lenke til kommentar
Fortegning (eng: Distortion) er når linsene "strekker" bildet på feil måte. F.eks at hjørnene blir strukket unaturlig utover (pincussion) eller dyttet unaturlig innover (barrel).

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_distortion

 

kromatisk abberasjon eller kromatisk feilbrytning. Det betyr at glasset i linseelementene bryter ("bøyer") lyset på feil måte. Feilen ligger i ordet "kromatisk" som betyr farger. Man får en slags regnbueeffekt der de ulike fargene bøyes forskjellig og kommer litt ut av "sync" når det treffer bildebrikken. Omtrent som når avisene trykker fargene litt skjevt oppå hverandre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration

 

 

Skjønner, takk for forklaring! :-))

 

Hvorfor vil en 18-200mm.zoom gi kromatisk abberasjon og fortegning ved fotografering av ariktektur?

Lenke til kommentar
Skjønner, takk for forklaring! :-))

 

Hvorfor vil en 18-200mm.zoom gi kromatisk abberasjon og fortegning ved fotografering av ariktektur?

Motivet har ikke noe med det å gjøre, men fortegning er noe som man gjerne vil unngå ved fotografering av arkitektur, bl.a. fordi det medfører at rette linjer i motivet vil se bøyde ut (tenk deg rådhuset i Oslo med skjeve tårn...).

 

Alle zoomobjektiver vil ha visse kompromisser i designen sin som medfører at bildet ikke blir ideelt, men på gode, kortere zoomer så kan man i praksis eliminere disse problemene. Så lange zoomer som 18-200 er det umulig å konstruere uten at man får visse optiske feil, og det er som oftest synlig som fortegning ved noen brennvidder (typisk i endene av brennviddeområdet) og kromatisk feilbrytning. Spesielt zoomer som dekker hele området fra vidvinkel og til tele er veldig vanskelige å konstruere.

Lenke til kommentar

Dette var nytt for meg. Takker og bukker for oppklaringen. :)

 

Jeg vurderer å kjøpe en stor, god kamerabag og heller ta med meg litt forskjellige linser. Med kitlinsen og 70-300mm, dekker jeg det meste. Trenger egentlig bare en vidvinkel da. :)

Lenke til kommentar
Dette var nytt for meg. Takker og bukker for oppklaringen. :)

 

Jeg vurderer å kjøpe en stor, god kamerabag og heller ta med meg litt forskjellige linser. Med kitlinsen og 70-300mm, dekker jeg det meste. Trenger egentlig bare en vidvinkel da. :)

Da er f.eks. kommende Tokina 11-16 et godt valg, evt Canon 10-22. Begge de er forholdsvis rettegnende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...