Lomper Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hei. Jeg går rett og slett rett på sak. Det kommer en fryktelig irriterende pipelyd fra pcen.. Har åpna kabinettet og prøvd å hørt hvor pipelyden kommer fra, men det er dessverre veldig vanskelig å høre... Noen som vet hva det kan skyldes? Jeg har prøvd å stoppe alle viftene med makt, men dessverre hjalp ikke det :/ Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Høres det ut som om den kommer fra en høyttaler? I så fall er det høytaleren på hovedkortet ditt som gir beskjed om at noe er galt. Det kan være for høy temperatur, en vifte som har sluttet å gå, for høy spenning osv. Vis den ikke kommer fra høytaleren er det sannsynligvis strømforsyngen som forårsaker lyden. Det du gjør da er å koble ut alle ledninger som går fra strømforsyningen og jumpstarter denne og ser om lyden fortsatt forekommer. ~Torstein EDIT: Men det kan selvfølgelig og være en vifte, spesielt de som pleier å være på eldre hovedkort og skjermkort og går på høyt turtall. Endret 21. mai 2008 av todda7 -2rst1- Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvis det er feilkode pip fra Power On Self Test (POST) kan du søke på Google med Post error codes. Feilkoden er avhengig av BIOS-produsent. Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Alle vifter fungerer som de skal... Det pleier å skje når jeg kjører maskinen veldig hardt med mange programmer oppe og går. Strømforsyningen er 1d 13t gammel, så tror det neppe er den... Jeg holder kanskje en knapp på overoppheting... Hvor må jeg innstallere en vifte for å få slutt på dette? Endret 21. mai 2008 av Lomper Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 PerB, pipet kan vare i flere timer, om jeg f.eks kjører crysis mens jeg hører på musikk. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Alle vifter fungerer som de skal...Det pleier å skje når jeg kjører maskinen veldig hardt med mange programmer oppe og går. Strømforsyningen er 1d 13t gammel, så tror det neppe er den... Vis du nettopp har kjøpt strømforsyningen og pipingen er den så kan jeg nesten garantere at det er den. Selv om den er nye betyr det ikke at den ikke lager pipelyd. Jeg holder kanskje en knapp på overoppheting... Hvor må jeg innstallere en vifte for å få slutt på dette? Det syntes jeg var et idiotisk spørsmål, men kansje det bare er meg. Hvordan kan vi vite dette? Først av alt må du finne ut hvor pipinga kommer fra ved å gjør slik som jeg forklarte. Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Pipelyden var der før jeg kjøpte den nye strømforsyningen. Beklager hvis jeg kommer idiotiske spm, men som dere sikkert skjønner, så er jeg ikke en dataproff Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Pipelyden var der før jeg kjøpte den nye strømforsyningen. Beklager hvis jeg kommer idiotiske spm, men som dere sikkert skjønner, så er jeg ikke en dataproff Er det ikke et ordtak som sier, det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar ? Jeg synes ikke du har noe å beklage. Kan du beskrive pipet. Er det konstant eller har det intervaller? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Kommer lyden kun under load? Prøv med et CPU stresstesting program. Du finner de i overklokkingsdelen av forumet eller ved å bruke google. Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Pipet er konstant. Det er ikke noe logikk i det, det begynner bare å pipe idet jeg kjører den hardt. F.eks har spill oppe samtidig som jeg hører på sanger fra youtube, ikke at det er så veldig hardt, men det er når jeg gjør det lyden kommer. Når jeg sitter og surfer på internett er det ikke antyding til pip, bare når jeg har spill oppe samtidig. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Da er det nok ikke en post error kode du hører. Siden du utelukker psuen så er det kansje HDD som gir fra seg pipelyden. Har du en mulighet til å prøve en annen HDD? Du vet selvfølgelig at alle ledninger er riktig kobla, spesielt den til skjermkortet? Stikkordet her er egentlig feilsøking. Du må bare prøve ut forskjellige ting for å kunne utelukke f.eks DVD-spiller, skjermkort, HDD etc. Endret 21. mai 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Heh, når du sier HDD, det er harddisk du mener? Men jeg skal prøve det du sier.. Takk for hjelp alle sammen. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Heh, når du sier HDD, det er harddisk du mener?Men jeg skal prøve det du sier.. Takk for hjelp alle sammen. Riktig, det er harddisk jeg mener. Lykke til med feilsøkinga! Lenke til kommentar
Lomper Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Hehe hei igjen. Jeg tenkte jeg skulle legge igjen et lite svar her, bare så dere vet at jeg har funnet ut av feilen Jeg tok av en vifte på en boks i pcen. Så ut som om dette var Noe form for kjøling. Under denne vifta var det et tjukt lag med støv. Så ut som om dette hindra at kald luft kom strømmende til prossesoren? kan det stemme? uansett, lyden er borte nå Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hehe hei igjen.Jeg tenkte jeg skulle legge igjen et lite svar her, bare så dere vet at jeg har funnet ut av feilen Jeg tok av en vifte på en boks i pcen. Så ut som om dette var Noe form for kjøling. Under denne vifta var det et tjukt lag med støv. Så ut som om dette hindra at kald luft kom strømmende til prossesoren? kan det stemme? uansett, lyden er borte nå Da var det nok hovedkortet som peip siden prosessoren hadde for høy temperatur eller at vifta hadde stoppet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå