Saftis Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Skal nå begynne å jobbe med bl.a. Spring, Hibernate, Eclipse, J2EE. Har en god del erfaring fra J2SE og noe Eclipse fra skolegang, men ingen erfaring fra kommersiell utvikling. Kan folk anbefale noen inngangsporter for teknologiene som brukes i dag, akkurat nå erdet hele litt diffust for meg. Vurderer å kjøpe http://www.akademika.no/vare.php?ean=9780672328961 , andre bøker eller online guides som anbefales? Hvor pleier folk å starte? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Det finnes ingen gode online-guider til Spring synes jeg, så jeg vil heller anbefale deg en bok. Spring In Action er god, pass på å få andreutgaven. Hvis du skal jobbe med web-applikasjoner er Expert Spring MVC and Web Flow veldig grei synes jeg. Hibernate bruker jeg ikke for øyeblikket, så der har jeg ikke satt meg inn i hva som er tilgjengelig av bøker eller annet. Ellers bør du bokmerke Spring Reference, den er et fint oppslagsverk. Et ekstremt viktig verktøy for mange Java-utviklere er Maven: http://maven.apache.org/. Jeg har ingen bok å anbefale, men den offisielle introduksjonsguiden er ganske god synes jeg. Edit: link Endret 24. mai 2008 av steingrim Lenke til kommentar
___ Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Spring in Action er en meget bra bok. Faktisk er det som kommer av bøker fra Manning utrolig bra. Jeg har kjøpt elektroniske utgaver av flere av dem, og bruker dem daglig. Når det gjelder Hibernate, så har Manning gitt ut flere bøker, deriblant Hibernate in Action og Hibernate Quickly. Og sist, men ikke minst, Java Persistence with Hibernate. Det er den jeg vil anbefale, da den tar for seg EJB 3.0 og JPA (Java Persistence API). Associated Press har også flere Spring og Hibernate bøker. Jeg synes de er tyngre å fordøye enn bøkene fra Manning, men så går de også mer i dybden. Det er ikke enkelt å komme i gang med hverken Spring eller Hibernate. Litteratur blir ganske fort utdatert, det samme med tutorials man finner på nettet. Bøker skrevet for etpar år siden tar for eksempel ikke for seg det nye og fancy innen Java EE 5. En ting som er vel så viktig som god litteratur, er et bra utviklingsmiljø. Å sette opp Eclipse med de rette plugins slik at man kan begynne å programmere effektivt, kan være en stor utfordring. Mange sliter med å konfigurere CLASSPATH med alle de nødvendige bibliotekene (og jeg skal love deg at det er mange av dem når vi snakker om Spring og Hibernate). Det finnes spesialtilpassede versjoner av Eclipse, f.eks. MyEclipse (som koster noen dollar) som er så og si ferdig satt opp slik at man bare kan begynne med Spring, Hibernate, J2EE, osv, med et minimum av konfigurering. Hvis man vil gå for vanilla Eclipse, vil jeg anbefale at man installerer Maven 2.0 på maskinen, i tillegg til en Maven-plugin for Eclipse. Maven er et verktøy der man definerer prosjektet sitt i en XML-fil, og forteller hvilke biblioteker prosjektet skal bruke. Maven vil da automatisk laste ned de bibliotekene du har angitt, i tillegg til biblioteker som disse er avhengige av igjen. Dette ble mye gitt. Hvis det er noe du synes er uklart, eller er det noe du lurer på, så må du ikke nøle med å sende en privat melding til meg, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Hilsen Werner Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Hvis du skal bruke Hibernate så er det noen videoer på www.hibernate.org du sikkert kan kikke på. Det er det jeg brukte for å komme igang. Har også brukt denne: http://trailblazer.demo.jboss.com/EJB3Trail/ Bruker EJB3, Annotations, og JBoss og Container managed transactions (CMT). PS Utrolig deilig å gjøre kall mellom diverse Stateless session beans med CMT uten å måtte tenke på transaksjonshåndtering. Når du kun skal ha korte metoder på f.eks 5-10 linjer, så gjør det underverker å slippe de ekstra 10 linjene du ellers måtte ha brukt på transaksjonshåndtering... I noen ekstreme tilfeller så blir koden 50% kortere og mye lettere å lese. (Du slipper å se på masse viss-vass) PPS angående CMT så er det viktig å vite at kun RuntimExceptions fører til rollback, mens Exception ikke gjør det. Ikke throw Exception fra metoder, men wrap de i en RuntimException hvis du ikke har tenkt å håndtere Exceptionen i metoden. (Hvis du har flere hjelpe-metoder så er det ikke alltid hensiktsmessig å håndtere Exceptionen inne i metoden) Endret 11. juni 2008 av blackbrrd Lenke til kommentar
olona Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Jeg anbefaler på det sterkeste den boken du har valgt. Link her: Agile Java Development with Spring hibernate and eclipse så får du den til halv pris av akademia. Den er skrevet med tanke på noen som har en viss forståelse av java, men liten forståelse av Spring og hibernate. Den kombinerer bl.a. disse to, samt endel fordeler ved å bruke Eclipse. Den tar i tilegg for seg, på et enkelt vis, ant (byggscript), junit (testing), jsp tag m.m. Veldig bra innføring og jeg fulgte denne boken og bygde min første produksjonsapplikasjon som var basert på spring, hibernate og med Oracle database i bunnen. Den tar også for seg litt om agile metoder, som kan være verdt å få med seg. Endret 24. juli 2008 av olona Lenke til kommentar
drool Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Spring in Action er en meget bra bok. Faktisk er det som kommer av bøker fra Manning utrolig bra. Jeg har kjøpt elektroniske utgaver av flere av dem, og bruker dem daglig. Når det gjelder Hibernate, så har Manning gitt ut flere bøker, deriblant Hibernate in Action og Hibernate Quickly. Og sist, men ikke minst, Java Persistence with Hibernate. Det er den jeg vil anbefale, da den tar for seg EJB 3.0 og JPA (Java Persistence API). Associated Press har også flere Spring og Hibernate bøker. Jeg synes de er tyngre å fordøye enn bøkene fra Manning, men så går de også mer i dybden. Det er ikke enkelt å komme i gang med hverken Spring eller Hibernate. Litteratur blir ganske fort utdatert, det samme med tutorials man finner på nettet. Bøker skrevet for etpar år siden tar for eksempel ikke for seg det nye og fancy innen Java EE 5. En ting som er vel så viktig som god litteratur, er et bra utviklingsmiljø. Å sette opp Eclipse med de rette plugins slik at man kan begynne å programmere effektivt, kan være en stor utfordring. Mange sliter med å konfigurere CLASSPATH med alle de nødvendige bibliotekene (og jeg skal love deg at det er mange av dem når vi snakker om Spring og Hibernate). Det finnes spesialtilpassede versjoner av Eclipse, f.eks. MyEclipse (som koster noen dollar) som er så og si ferdig satt opp slik at man bare kan begynne med Spring, Hibernate, J2EE, osv, med et minimum av konfigurering. Hvis man vil gå for vanilla Eclipse, vil jeg anbefale at man installerer Maven 2.0 på maskinen, i tillegg til en Maven-plugin for Eclipse. Maven er et verktøy der man definerer prosjektet sitt i en XML-fil, og forteller hvilke biblioteker prosjektet skal bruke. Maven vil da automatisk laste ned de bibliotekene du har angitt, i tillegg til biblioteker som disse er avhengige av igjen. Dette ble mye gitt. Hvis det er noe du synes er uklart, eller er det noe du lurer på, så må du ikke nøle med å sende en privat melding til meg, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Hilsen Werner Har brukt Spring selv en stund, men kjøpte ikke den boka for nå nylig. Syns den er veldig bra. Og så har den mange gode eksempler som er lett forståelig. Så den anbefales på det varmeste. Et spørsmål til deg Werner. Så du nevnte maven plugin til eclipse. Har selv testet m2eclipse(Eclipse m2e) og Q for eclipse. Kan ikke si jeg var helt fornøyd med disse da det var en del bugs. Hadde du noen andre plugins i tankene som kanskje er bedre? -Marius Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Et spørsmål til deg Werner. Så du nevnte maven plugin til eclipse. Har selv testet m2eclipse(Eclipse m2e) og Q for eclipse. Kan ikke si jeg var helt fornøyd med disse da det var en del bugs. Hadde du noen andre plugins i tankene som kanskje er bedre? De to du nevnte er vel de største for Eclipse, en av flere grunner til at jeg forlot den skuta. Den beste Maven-plugin'en må vel være Mevenide for Netbeans (som forøvrig har blitt vanvittig mye bedre de siste årene). Selv sverger jeg til IntelliJ som kommer med en ganske snerten maven-plugin integrert (men IntelliJ koster penger). Så skal du gå for Eclipse er m2eclipse det beste alternativet, i alle fall sist jeg sjekket. Dersom man skal lære seg JPA bør man forøvrig passe på at boken håndterer temaet på en leverandør-nøytral måte. Hibernate kom nemlig før standarden kom, så mange leksjonerer fortsatt ikke-standardisert Hibernate. Det fins forøvrig flere fine JPA-implementasjoner som TopLink og OpenJPA. Ellers må jeg anbefale Suns egen Java EE 5 Tutorial. Veldig mye bra dokumentasjon, men anbefaler egne bøker for Spring (naturligvis) og JPA/Hibernate (dokumentasjonen er tynn). Endret 26. juli 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
___ Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Selv har jeg falt tilbake til kun å benytte Maven til å administrere mine dependencies (dvs libraries jeg skal bruke i prosjektet). Jeg har benyttet begge pluginene du spør om, og har ingen preferanser for hva man skal benytte, nettopp fordi jeg ikke benytter Maven til annet enn dependencies. Akkurat nå bruker jeg Q, bare for å ha sagt det. Integrasjonen mellom Eclipse og Maven er fortsatt ikke bra nok i mine øyne. På jobben har vi endel kompliserte prosjekt-oppsett der jeg har prøvd å gjøre ting enklere med Maven, men dette har jeg gitt opp inntil videre. Ant er fortsatt uslåelig pga sin fleksibilitet. Werner Lenke til kommentar
___ Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 "Java Persistence with Hibernate" fra Manning går faktisk ganske langt i å behandle JPA leverandørnøytralt. Dette til tross for tittelen på boka. Der Hibernate-spesifikke ting blir brukt, går dette veldig klart frem. Jeg synes denne boka er den som best forklarer de mest kompliserte mapping-konseptene. Ellers er jeg enig med deg i at Sun sin egen Jave EE 5 Tutorial holder høy kvalitet. Werner Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Jeg anbefaler på det sterkeste den boken du har valgt. Link her: Agile Java Development with Spring hibernate and eclipse så får du den til halv pris av akademia. Den er skrevet med tanke på noen som har en viss forståelse av java, men liten forståelse av Spring og hibernate. Den kombinerer bl.a. disse to, samt endel fordeler ved å bruke Eclipse. Den tar i tilegg for seg, på et enkelt vis, ant (byggscript), junit (testing), jsp tag m.m. Veldig bra innføring og jeg fulgte denne boken og bygde min første produksjonsapplikasjon som var basert på spring, hibernate og med Oracle database i bunnen. Den tar også for seg litt om agile metoder, som kan være verdt å få med seg. Jeg hadde hovedprosjekt med java, spring, og hibernate, og.. jeg kan ikke akkurat si at den boka der hjalp meg noe særlig. Den er mulig en ok innføring i hvordan de forskjellige teknologiene virker sammen, men den faller altfor kort når man faktisk skal gjøre konkrete ting, og ikke vet hvordan det skal gjøres. Brukte Spring in Action fra Manning som jeg syntes forklarte ting ganske bra. Hibernate hadde jeg ingen bok for, men det burde jeg absolutt hatt! Det var skikkelig klundrete å få til en del ting der uten skikkelige forklaringer. Finnes mange lettere eksempler på nett, men følte fremdeles at man aldri kom inn i dybden slik at man kunne løse nye problemer uten å måtte google en eller annen tutorial hver eneste gang. Edit: Når det gjelder Maven2 anbefaler jeg at du får en liten opplæring der du jobber. Det kan være klundrete å sette opp utviklingsmiljø med maven første gangen, og antagelig har de en ferdig "best practice" måte å gjøre det på i jobben fra før. Det er ikke noe poeng i å skulle finne opp hjulet på nytt heller. Endret 29. juli 2008 av BlackH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå