Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Diktanalyse en Avgjørende prøve for meg.

Anbefalte innlegg

Diktanalyse

Dette er hva lærereren har gitt oss på en lapp:

1. Hvordan er diktet bygd opp? Hva slags dikt er dette?
  2. Motiv
  3. Litterære virkemidler i diktet
  4. Teama
  5. Hva slags type dikt? (kjærlighet osv.)

NB prøv om du kan begrunne dine påstander ut fra selve diktet!

Har seg sånn at jeg ligger å vipper mellom 4 og 5 i Norsk. Derfor skal jeg få en liten ekstra prøve for å avgjøre karakteren min. Denne prøven skal altså gå ut på analysere dikt, er dessverre litt sliten i dag siden jeg har hatt Matta Eksamen. Så jeg hadde satt pris på om noen kunne Analysere disse diktene jeg lister opp er, eller noen andre som du mener er vanskeligere.

Norsk

Vennskap er en fin ting.

Den er akkurat som en rund ring.

Evig bånd. Som aldri slipper din hånd.

Slik er vårt vennskap.

Gyllent og skinnende.

Mitt hjerte for vårt vennskap,

er brennende.

Glad i deg min venn!

Ny Norsk

Eg høyrer attljomen

av min eigen ande

når eg ser deg

for mitt

indre

auge

*

du gjeng so stilt

over dørstokken

og

eg drøymer

berre

*

natta er mi no

Klarte ikke å finne noen kjente dikt i farten, det er mest sannsynlig at vi får ett litt langt og vanskeligst noen som kunne tatt seg tid til å hjelp meg? jeg trenger virkelig den 5'ern!

Takk.

Edit: Går i 10end klasse, Men trenger 5er så regner med at det er veldig strenge krav likevel.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tid til å analysere diktene, men vi fikk en veldig bra bruksanvisning av vår lærer.

Analyseskjema for dikt:

OBS! OBS! Vis alltid det du kommer fram til med eksempler fra diktet. Husk alltid å begrunne funnene dine. Forsøk å gå ned på ordnivå der dette er mulig. Les også i læreboka, side 70-86.

1. Presentasjon av diktet og forfatteren:

- Forfatter

- Diktets navn (anførselstegn), samlingen det er hentet fra (kursiv) og året det ble gitt ut.

2. Hva slags type dikt er dette? (f. eks moderne, tradisjonell, figurdikt, limerick med mer).

3. Hva handler diktet om (innhold/tema)? Dette skal du utdype videre i analysen din ved å peke på for eksempel rim og rytme, virkemidler og oppbygning, som understreker det du mener diktet betyr.

4. Oppbygning:

- Kan diktet deles inn i hoveddeler etter tema/innhold? Si generelt noe om inndelingen i strofer og verselinjer. Er det et mønster her som er viktig for innholdet? Grafikk?

5. Finn rytmiske virkemidler (rim og rytme):

- Hva slags rim finner du? Beskriv rimtype og rimmønster, og bruk bokstaver (A, B…) for å forklare. Hva tilfører rim eller fravær av rim diktet?

- Finner du bokstavrim (allitterasjon, assonans)? Hvorfor brukes det?

- Finner du rytmebrudd her? Hva har dette å si for diktet?

- Husk: fraværet av rim og rytme er kan også være et bevisst virkemiddel.

6. Finn språklige virkemidler, og forklar hvorfor de brukes, hva de betyr i diktet og hva de gjør med diktet/leseren:

- Gjentakelser:

- Kontraster:

- Symboler:

- Metaforer:

- Similer:

- Besjelinger:

- Personifiseringer:

- allusjoner

- Ironi:

- Overdrivelser (hyperbol)

- ”Underdrivelser” (litotes)

- Annet? Finner du andre ting som er viktig, er det bare positivt å ta med dette.

7. Si litt mer om diktets tema. Hva tror du det lyriske jeg ønsker å formidle leseren i dette diktet? Etter hvert som du blir vant til å analysere dikt, bør du ta opp dette underveis, mens du jobber med virkemidlene.

8. Oppsummering, der du trekker fram det viktigste du har sagt og avslutter analysen. Sett gjerne diktet inn i en sammenheng (litterær periode, sosiale forhold da det ble skrevet, historiske begivenheter eller lignende).

Lenke til kommentar

Diktanalyse

Dette er hva lærereren har gitt oss på en lapp:

1. Hvordan er diktet bygd opp? Hva slags dikt er dette?
  2. Motiv
  3. Litterære virkemidler i diktet
  4. Teama
  5. Hva slags type dikt? (kjærlighet osv.)

NB prøv om du kan begrunne dine påstander ut fra selve diktet!

Har seg sånn at jeg ligger å vipper mellom 4 og 5 i Norsk. Derfor skal jeg få en liten ekstra prøve for å avgjøre karakteren min. Denne prøven skal altså gå ut på analysere dikt, er dessverre litt sliten i dag siden jeg har hatt Matta Eksamen. Så jeg hadde satt pris på om noen kunne Analysere disse diktene jeg lister opp er, eller noen andre som du mener er vanskeligere.

Norsk

Vennskap er en fin ting.

Den er akkurat som en rund ring.

Evig bånd. Som aldri slipper din hånd.

Slik er vårt vennskap.

Gyllent og skinnende.

Mitt hjerte for vårt vennskap,

er brennende.

Glad i deg min venn!

Ny Norsk

Eg høyrer attljomen

av min eigen ande

når eg ser deg

for mitt

indre

auge

*

du gjeng so stilt

over dørstokken

og

eg drøymer

berre

*

natta er mi no

Klarte ikke å finne noen kjente dikt i farten, det er mest sannsynlig at vi får ett litt langt og vanskeligst noen som kunne tatt seg tid til å hjelp meg? jeg trenger virkelig den 5'ern!

Takk.

Edit: Går i 10end klasse, Men trenger 5er så regner med at det er veldig strenge krav likevel.

Jeg synes du fikk et flott svar, her. Si ifra hvilket av de åtte punkter du sliter med. Når er din dead-line? Og hvor er din Akilles; norsk eller nynorsk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...