Gå til innhold

Leica er aldri med i tester fordi...?

Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om kamera eller fotografering, så spørsmålet er sikkert enkelt;

I normale tester av digitale kameraer for folk flest ser en forholdsvis kjente firmanavn som Samsung, Acer, HP, etc. Men Leica nevnes aldri i slike tester. Er dette fordi Leica er såå bra og såå proft at de helst ikke vil nevnes sammen med de overfornevnte, eller er det fordi Leica ikke er særlig bra...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leica er etter det jeg har hørt - noe av det beste. Var i alle fall et av de beste når jeg var ung og drev på med fotografering. Hvorfor det ikke er med i tester er et godt spørsmål, men jeg vil tro at kunder (personer) vil ha mye duppeditter på kameraet. Det er det lite av på Leica. Finnes nesten ikke automatikk og derfor må man også lære seg fotografering. Og det gidder ikke folk.....

Det må nevnes at det finnes en del kamera som er testet som inneholder Leica teknologi og deler.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leica er egentlig Rolls Royce, men da snakker vi om andre kamraer enn deres digitale kompakter, som ikke lages av Leica. Når SirEmanon refererer til sin fjerne ungdom så gjelder det kameraene i M og R-serien. Spesielt førstnevnte er regnet som noe av det ypperste som er laget for småbildefilm. Det bør da nevnes at dagens billigste M-modell koster nesten 30.000 kroner, og det er uten noen linse i det hele tatt. Komplett med et objektiv kommer det på minimum 35.000 - siden rimeligste objektiv koster 8000, hvis jeg ikke husker feil.

Leica digitale kompaktkameraer er som nevnt Panasonic-modeller. Men med adskillig lekrere design, og litt annerledes valg i softwaren.

Lenke til kommentar
Leica digitale kompaktkameraer er som nevnt Panasonic-modeller. Men med adskillig lekrere design, og litt annerledes valg i softwaren.
Eneste forskjellen er vel at "Lumix" er byttet ut med det røde Leica-merket? Men det kan bety mye for mange det :)

Har lest at på Leica D-Lux3 (kompakt kamera) og Digilux3 (SLR) kameraene (som er basert på Panasonic kameraer) så er det gjort enkelte endringer i software i forhold til Panasonic ”originalene” samt vist nok innført noe ekstra kvalitetskontroll. Hvor merkbart/avgjørende dette er vet jeg ikke men jeg har nå begge disse nevnte Leica kameraene og er strålende fornøyd med disse.

(Det finnes jo flere brukbare kameraer enn Nikon og Canon, kjedelig om vi alle kjøper det samme kamera merket :D )

Lenke til kommentar

Enig i det med mangfold.

Forskjellen er at der Pana heller til en asiatisk smak, dvs kraftigere metning og litt sterke farger. Leica forholder seg til en mer nøktern og nøytral europeisk smak. Så det er en liten forskjell i bildekvalitet, men det går på smak og behag.

Edit: Digilux 3 er sexy, men det er på høy tid med en Digilux 4

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Leica har i alle år vært spesielt gode på linser. Derfor er det mange kikkerter, okular, obejktiv, osv. som er laget av dem. Vil tro det stort sett er bare objektivene i Lumix-kameraene som kommer fra Leica. Resten av kameraet er Panasonic ene og alene. Blir ca samme som kompaktkamera med optikk fra Carl Zeiss.

Edit: Derfor reklamerer mange kameraprodusenter med at de bruker optikk fra Leika fordi det er et merke som folk assosierer med god kvalitet (selv om kameraet er et fra Panasonic).

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Objektivet på en Lumix bærer kanskje navnet Leica, men har ellers lite med Leica å gjøre - dette er ren lisensproduksjon, hvor Panasonic betaler for å få bruke navnet Leica - bla. i bytte mot litt ekstra muskler som Leica trenger for å komme skikkelig på banen i den digitale verden.

Lenke til kommentar
Objektivet på en Lumix bærer kanskje navnet Leica, men har ellers lite med Leica å gjøre - dette er ren lisensproduksjon, hvor Panasonic betaler for å få bruke navnet Leica - bla. i bytte mot litt ekstra muskler som Leica trenger for å komme skikkelig på banen i den digitale verden.
Ja, men Leica bruker de nøyaktig samme objektivene på sine digitale kompaktkamera. Sånn sett er også Leica sine kamera, inkludert objektivet på de, 100% Panasonic produserte. Det er nøyaktig samme kamera, bortsett fra en liten forskjell i firmware og muligens menysystem.

Så kjøper man et Leica kompakt digitalkamera, så kjøper man i realiteten et Panasonic kamera, branded som Leica.

Sånn sett så må jo faktisk Panasonic sine Leica-objektiver være ganske gode, når Leica godtar at de settes på Leica-kamera, og bærer navnet Leica. De fører nok en ganske sterk kvalitetskontroll mot Panasonic, samtidig som Panasonic bruker samme teknikker som Leica har brukt på sine objektiver for å produsere disse objektivene. En lisens er ikke BARE å sette et navn på et produkt, men å følge den produsentens retningslinjer og krav til kvalitet. Jeg tipper Leica har ganske sterke krav, og Panasonic er dyktige nok til å fylle disse kravene.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...