Trev Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hei, jeg har fått meg en ny PC fra Komplett og tenkte at jeg skulle få den enda litt stillere. Når jeg åpnet kabinettet under lett bruk, viste det seg at prosessorviften (Akasa AK-956SF) skapte mest bråk. Hovedkortet er Asus p5n-E sli (socket-775), mens prosessoren er Intel Core 2 Duo 8400 OEM plassert i et Cooler Master Mystique 631 kabinett. Den nåværende viften virker å være tre og en halv centimeter i dybde, mens det også er en lufttunnel på ca 10cm dybde ("shroud" på engelsk) som skal bringe kald luft fra utsiden inn til viften. Jeg antar at jeg kanskje kan fjerne denne for å gi plass til en større vifte (?). Ellers har jeg to harddisker som gir litt resonans, og som jeg har tenkt å sette i et opphengssystem. Det er to stillegående kabinettvifter, en fremme og ett bak. Det som står fremme blåser nå kald luft på Samsung 300GB harddiskene, men når jeg flytter harddiskene opp i 5 1/2 brønnnene, så blir den kanskje overflødig. Jeg har et Gainward 9600GT GS som lager mye bråk under oppstart men ellers gir lite lyd under normal bruk (kan ikke høre over prosessorvifte). Min Corsair 550W lager noen dype toner, og hovedkortet/strømforsyningen bidrar også med noen høyfrekvente lyder men det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor det kommer fra. Jeg har ikke(!) tenkt å overklokke, og jeg vil bare få det stillest mulig uten risiko for å ødelegge noen komponenter. Så da lurer jeg på om noen har noen anbefalinger for ny prosessorvifte. Jeg ser at Zalman CNPS9500AT har fått god kritikk, skal være enkel å montere og antagelig får plass. Noen som har erfaringer med denne, eller finnes det enda bedre for en som ikke skal overklokke? Lenke til kommentar
Trev Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Ser det er mange som liker Thermalright heatsinkene. Extreme (TRUE) utgaven er 16cm høy, mens med lillebroren Thermalright Ultimate på 14cm kan jeg være mer sikker på at den passer. Kanskje en Scythe til å feste på selve heatsinken, og enda en til å sette bakerst. Bedre enn Zalman løsningen? Jeg har ellers tenkt at selv om viften som fulge med kabinettet i fronten ikke bråker særlig, så blåser den kraftig og kan være med å skape resonans i aliminiumskabinettet mitt. Lokket foran rister alltid og er kald å ta på. Kanskje jeg skulle forsøke en mer svakelig vifte, som Mist, blå LED lys a la det som er på den jeg har nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå