Gå til innhold

Viser bare 111Gb istedet for 120Gb!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HD-produsentene regner 1 MB som 1000 kb. Windows regner 1 MB som 1024 kb. Så er det bare litt matte som skal til. Regningen får du gjøre selv, jeg gidder ikke å regne det ut. Uansett, det er normalt å få en del mindre størrelse i windows enn det de oppgir når du kjøper disken. Jeg får 74 GB ut av min 80 GB.

Lenke til kommentar

For alt jeg har forstått så "mister" du vel egentlig ikke noe som helst. Dette dreier seg vel heller om matte. Forskjellige måter og beregne diskplass. Vil heller si at du er blitt litt lurt, siden du ikke visste. Men du er ikke den første :)

Lenke til kommentar
J***a dritt system!!!

Du får ta og kjøpe litt RAM istede. Da får du nemlig *mer* enn det du tror ;)

Du mister forøvrig ikke mer enn normalt, men du regner galt. Se på hvordan Red Dog omgjorde 120GB til ~112GiB.

edit: psilocybe har forøvrig rett i at du ikke mister noe, men Windows viser feil. De skulle skrevet 111GiB og ikke 111GB (eller 120GB om de ville det)

Lenke til kommentar

Bare tull at man "mister" plass når man formaterer disken. Hele forskjellen skyldes forskjellige måter å regne GB på.

Det som irriterer meg mer er at WD har endret størrelsen på WD120JB. Jeg kjøpte en slik disk i fjor sommer og en nå i forrige uke. Jeg hadde forventet at de skulle ha samme kapasitet, men neida. Den nye er mindre, ikke mye men likevel irriterende.

Lenke til kommentar

Når en leverandør leverer båndbredde til internett så gjelder samme greia. Du får eks 720Kbit/s, som er 720 000bit/s, og ikke 720 * 1024 = 737 280 bit/s slik man skulle forvente. Å ta 120GB /1024 blir feil fordi man glemmer at den forskjellen på 1024 i forhold til 1000 også gjelder pr MB og KB, slik at forskjellen mellom GB fra produsent og GB fra leverandør blir større. den prosentvise faktiske størrelsen i Windows i forhold til den oppgitte fra leverandør er 1/1.024^3 som er 93.1%. 120GB * (91,3% / 100%) = 111GB. Så man kan egentlig nesten trekke fra 10% av HD størrelsen for å finne ut hvor mye plass du vil ha der ifølge Windows.

Lenke til kommentar
J***a dritt system!!!  

Du får ta og kjøpe litt RAM istede. Da får du nemlig *mer* enn det du tror ;)

Du mister forøvrig ikke mer enn normalt, men du regner galt. Se på hvordan Red Dog omgjorde 120GB til ~112GiB.

edit: psilocybe har forøvrig rett i at du ikke mister noe, men Windows viser feil. De skulle skrevet 111GiB og ikke 111GB (eller 120GB om de ville det)

Hvis du ikke har lagt merke til det så har jeg 1024Mb med ram hvis det var det du tenkte på....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...