Gå til innhold

2-årig master i økonomi & administrasjon - Siviløkonom, karakterkrav?

Peppey

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet karakterkravene for opptak til dette studiet ved de ulike skolene? Snakker altså om opptak etter å ha bestått 3-årig bachelorgrad i økonomi & administrasjon. Er klar over at snittet må være minst C, men det er selvfølgelig høyere ved enkelte skoler.

NHH: ?

UiS: ?

UiA: ?

evt. andre skoler

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NHH har ≈3.8, der 3 er C og 4 er B.

BI har 3.5 som minstekrav ifølge årets masterkatalog.

Ok, med andre ord er minstekravet for å søke forskjellig fra skole til skole (vet det er C ved UiA). Jeg mente egentlig hva det laveste snittet som kom inn sist inntak var. Alle som søker NHH med 3,8 kommer vel ikke inn, eller?

Lenke til kommentar
BI har 3.5 som minstekrav ifølge årets masterkatalog.

3,5 som minstekrav for å søke ja.

Sitat:

Opptakskravene er minstekrav som ikke automatisk gir rett til opptak. Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser vil søkerne bli rangert etter kvalifikasjoner. Søkere blir rangert etter gjennomsnittskarakter, og ved lik gjennomsnittskarakter går søkere med bedre GMAT foran.
Lenke til kommentar
Opptakskravene er minstekrav som ikke automatisk gir rett til opptak. Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser vil søkerne bli rangert etter kvalifikasjoner. Søkere blir rangert etter gjennomsnittskarakter, og ved lik gjennomsnittskarakter går søkere med bedre GMAT foran.

Nettopp. Jeg lurte bare på om noen visste hva kravene for å faktisk komme inn de ulike stedene har ligget på :)

Edit: Fant dette på NHH sine sider:

Opptaksgaranti ved opptak til master i økonomi og administrasjon

Du er garantert opptak dersom du oppfyller følgende kriterier:

Du har avsluttet en bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng (3 år).

Du har ikke mer enn de tillatte manglene i fagkravene

Du har et bokstavsnitt på minst 3,8 etter følgende omregning; A=5 B=4 C=3 D=2 E=1 (gjelder norske karakterer).

:D

Endret av Peppey
Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg lurte bare på om noen visste hva kravene for å faktisk komme inn de ulike stedene har ligget på :)

Edit: Fant dette på NHH sine sider:

Opptaksgaranti ved opptak til master i økonomi og administrasjon

Du er garantert opptak dersom du oppfyller følgende kriterier:

Du har avsluttet en bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng (3 år).

Du har ikke mer enn de tillatte manglene i fagkravene

Du har et bokstavsnitt på minst 3,8 etter følgende omregning; A=5 B=4 C=3 D=2 E=1 (gjelder norske karakterer).

:D

De kan vel ikke garantere det vel? Slik jeg har forstått det så er det et svært begrenset antall plasser på master for eksterne søkere, og disse plassene er tilgjengelige først og fremst for å fylle opp etter de som har falt av lasset. Med et stort antall søkere vil det med en slik garanti kunne bli veldig fullt i klasserommene..

Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg at de har flere plasser på masteren enn bacheloren for å tilfredsstille etterspørselen av plasser til de som går 3+2 år der allerede, samt de som kommer for å ta den 2-årige til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...