Bardis Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Spørsmålet mitt står i overskriften.. Mister man all rett til garanti og reklamasjon hvis man overklokker noe i pcen? Mener jeg har hørt dette. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Ved overklokking går man utenfor spesifikasjonene som utstyret skal tåle (hastighet, varme, volt). Dermed er det ulogisk om garantier/reklamasjonsrett skulle være i behold. Endret 21. mai 2008 av PerB Lenke til kommentar
Bardis Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Ved overklokking går man utenfor spesifikasjonene som utstyret skal tåle (hastighet, varme, volt). Dermed er det ulogisk om garantier/reklamasjonsrett skulle være i behold. Ja det skjønner jeg godt.. Men feks de grafikkortene som er overklokket direkte fra fabrikk, de er da allerede tynet utenfor sine egne grenser de da ? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ja det skjønner jeg godt.. Men feks de grafikkortene som er overklokket direkte fra fabrikk, de er da allerede tynet utenfor sine egne grenser de da ? Eksempler? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Er det fabrikkoverklokka så vil vanlige reklamasjonsretter/garantier forsatt gjelde, då ein ikkje shølv har justert på produktet men at det er slik det skal vere. F.eks eit frabrikkoverklokka skjermkort vil nok ha ein bedre kjøleløysning enn kva sine normale brødre har. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Har lest at det er veldig vanskelig å finne ut at overklokking har forårsaket at komponenten er ødelagt så det er billigere å gi ny. Fabrikk klokka ting er jo klokka allerede og da kan de jo ikke bevise at det er du som har overklokka mer enn det som allerede er gjort fra fabrikken sin side. Dette er riktignok bare noe jeg har hørt, er usikker på om det stemmer Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vel, det er to sider til dette spørsmålet. Først av alt så er det tilnærmet umulig å finne ut at evt. skade er blitt påført via overklokking. Det er også særdeles vanskelig å påføre relevant skade via overklokking utenom via extrem overvolting. Jeg har enda ikke mistet et komponent som følge av overklokking, og jeg har holdt på med dette lenge. Alle døde deler har vært resultat av kortslutninger eller andre slike typer feil som ikke var direkte med overklokkingen å gjøre. Det andre er at jeg tror ikke det finnes noe direkte lovverk rundt hvor grensen går for å si det slik, så jeg tror uansett det vil bli noe kjønnsvurdering. Butikkene vil helt sikkert si at dersom du rører på noe som helst så mister du alt av garanti og reklamasjon, men de vil jo bare unngå ekstrakostnader. Hvis du vil være teknisk av deg så finnes et jo spesifikasjoner på det meste utstyr som indikerer hvilket område delene tolererer av spenninger, varme osv. osv. Fra produsentens synspunkt så må det jo være helt straight at du gjør hva du vil så lenge du holder deg innenfor disse grensene. Det krever jo dog meget god teknisk innsikt, og vil jo i mine øyne være litt meningsløst når det uansett er tilnærmet umulig å si med sikkerhet at skade ble påført via overklokking. Kort sagt så er det bare to ting som egentlig kan ta knekken på deler ved overklokking. Ekstremt høy spenning, eller ekstremt høy temperatur. Begge to unngår du ved midnre du er totalt idiot (eller hardware ekstremist som kanskje driver med beching som hobby). Personlig så bruker jeg mitt eget moralske kompass når det gjelder reklamasjon/garanti på deler. Jeg mener å kunne såpass mye om hardware at jeg selv vet om det er noen betydelig risiko når jeg bruker delene, oh hvis en del da dauer etterpå så får det heller gå på min kappe. -Stigma Lenke til kommentar
Bardis Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Vel, det er to sider til dette spørsmålet. Først av alt så er det tilnærmet umulig å finne ut at evt. skade er blitt påført via overklokking. Det er også særdeles vanskelig å påføre relevant skade via overklokking utenom via extrem overvolting. Jeg har enda ikke mistet et komponent som følge av overklokking, og jeg har holdt på med dette lenge. Alle døde deler har vært resultat av kortslutninger eller andre slike typer feil som ikke var direkte med overklokkingen å gjøre. Det andre er at jeg tror ikke det finnes noe direkte lovverk rundt hvor grensen går for å si det slik, så jeg tror uansett det vil bli noe kjønnsvurdering. Butikkene vil helt sikkert si at dersom du rører på noe som helst så mister du alt av garanti og reklamasjon, men de vil jo bare unngå ekstrakostnader. Hvis du vil være teknisk av deg så finnes et jo spesifikasjoner på det meste utstyr som indikerer hvilket område delene tolererer av spenninger, varme osv. osv. Fra produsentens synspunkt så må det jo være helt straight at du gjør hva du vil så lenge du holder deg innenfor disse grensene. Det krever jo dog meget god teknisk innsikt, og vil jo i mine øyne være litt meningsløst når det uansett er tilnærmet umulig å si med sikkerhet at skade ble påført via overklokking. Kort sagt så er det bare to ting som egentlig kan ta knekken på deler ved overklokking. Ekstremt høy spenning, eller ekstremt høy temperatur. Begge to unngår du ved midnre du er totalt idiot (eller hardware ekstremist som kanskje driver med beching som hobby). Personlig så bruker jeg mitt eget moralske kompass når det gjelder reklamasjon/garanti på deler. Jeg mener å kunne såpass mye om hardware at jeg selv vet om det er noen betydelig risiko når jeg bruker delene, oh hvis en del da dauer etterpå så får det heller gå på min kappe. -Stigma Takk for fyldig innlegg Stigma Har nå bestilt et Gainward Geforce 8800GT GS 512mb skjermkort, og en Intel Q6600.. Er det mye å tjene på å overklokke, eller er det mest for folk som gjør alt for å få høyest score i diverse kunstige tester og programmer ? Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Q6600 klokker veldig bra har jeg hørt folk som får den opp på 3 GHz uten spesilt gode OC kunnskaper på stock kjøling. Men 8800GT trur jeg ikke ikke er den beste overklokker da kjøler pleier å være ganske liten på disse korta, uten at jeg har sett Gainward kortet. Er jo et en slot kort, men du får sikkert klokka det litt Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) I mine øyne er det nesten syndig å IKKE overklokke en hvilket som helst C2D-basert prosessor. Min egen Q6600 kjører jeg nå på 4,275Ghz eksempelvis. Det er 178% av normal stock ytelse. Nå bruker jeg vel og merke fasekjøling, men selv med stock kjøling så kan du lett forvente å ta din Q6600 opp mot 2,8-3,0Ghz nesten rutinemessig enkelt. Der vil du fog bli stoppet i praksis av varme ved mindre du går for bedre kjøler enn stock, men 3Ghz er jo tross alt allerede +25% mer ytelse gratis. Skjermkortet er det også en del ytelse å hente på, og om du skal spille mye så er det jo ofte skjermkortet som blir den begrensende faktoren - så fofr spillytelse så er det kanskje mest å hente fra overklokking av skjermkort. Normalt er det snakk om ca +10-15% mer ytelse du kan hente ut med stock kjøling, eller opp nærmere +20% dersom du går mer aggressivt til verks med vannkjøling eller lignende. Prosentmessig er det mindre å hente fra skjermkortet, men når du bare har et enkelt skjermkort og har en sterk prosessor så er det ofte grafikk-kortet som er det begrensende leddet, og da hjelper hver prosent direkte til flere FPS i spill. Kort sagt - ja, jeg annbefaler å overklokke. Hvis du er redd for skade så bare ikke skru opp spenningen på noe mer enn et par hakk. Om du googler så finenr du lett hva som er regnet som helt trygge overvoltingsinstillinger, og så kan du holde deg innenfor disse. Du trenger lite eller kanskje til og med ingen ekstra spenning for å nå 3Ghz på CPU eksempelvis uansett. -Stigma Endret 21. mai 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Bardis Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Q6600 klokker veldig bra har jeg hørt folk som får den opp på 3 GHz uten spesilt gode OC kunnskaper på stock kjøling. Men 8800GT trur jeg ikke ikke er den beste overklokker da kjøler pleier å være ganske liten på disse korta, uten at jeg har sett Gainward kortet. Er jo et en slot kort, men du får sikkert klokka det litt Gainward 8800GT Dette er et to-slots kort med bedre kjøleløsning enn de billigste etter det jeg har sett og lest.. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Da trekker jeg tilbake det Tror du kommer til å bli veldig fornøyd med CPU og GPU, pluss at du kan bli enda litt mer fornøyd hvis du overklokker det Lenke til kommentar
Bardis Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Da trekker jeg tilbake det Tror du kommer til å bli veldig fornøyd med CPU og GPU, pluss at du kan bli enda litt mer fornøyd hvis du overklokker det Takker Får se hva jeg gjør, har ingen peil på hvordan jeg overklokker eller noe, alltid sagt meg fornøyd med ytelsen jeg har kjøpt. Men hvis det er så lett som Stigma sier å få opp ytelsen på Q6600, så er det jo veldig fristende.. Finnes det noen gode guider på norsk jeg kan få link til? Systemet mitt blir som følger: Intel Quad Q6600 (stockkjøler til å begynne med) Gainward Geforce 8800GT Golden Sample Asus P5KC Mushkin XP-8000 1000mhz 4096mb (2x2048mb) OCZ StealthXstream 600watt Endret 22. mai 2008 av Bardis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå